سومین سکوی تولیدی فاز 14 پارس جنوبی نصب شد

سومین سکوی تولیدی فاز 14 پارس جنوبی ازسوی شناور HL-5000 به‌ منظور تولید 14.1 میلیون مترمکعب گاز در روز ازسوی متخصصان ایرانی در آب‌های خلیج فارس نصب شد.
به گزارش شانا، سکوی B فاز 14 پارس جنوبی که 21 خردادماه از یارد شرکت ایزوایکو در بندرعباس بارگیری شده بود، صبح روز شنبه، 22 تیرماه با مساعد شدن شرایط جوی، در موقعیت آب‌های خلیج فارس نصب شد.
وزن این سکو 2400 تن بوده و عملیات حفاری چاه‌های آن نیز به پایان رسیده است. به این ترتیب پس از نصب سکوی 14B و پایان عملیات هوک‌آپ، راه‌اندازی و تکمیل خط لوله دریا، امکان ارسال روزانه 500 میلیون فوت‌مکعب گاز (14.1 میلیون مترمکعب) از سکوی B 14 به خشکی فراهم می‌شود.
بخش فراساحل فاز 14 پارس جنوبی شامل چهار سکو (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت 500 میلیون فوت مکعب گاز از مخزن پارس جنوبی است و سکوی B 14، دومین سکوی اصلی و سومین سکو از چهار سازه تولیدی این طرح است. پیش از این، برداشت از دو سکوی A 14 و C 14 به میزان یک میلیارد فوت مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی در سال 1397 محقق شده است.


در دولت یازدهم و دوازدهم معادل 25 فاز پارس جنوبی وارد مدار شده و ایران هم‌اکنون در برداشت گاز از قطر پیشی گرفته است.
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی ویژگی سکوی B این فاز را تشریح کرد و گفت: پس از پایان عملیات هوک‌آپ، راه‌اندازی و تکمیل خط لوله دریا، بهره‌برداری از این سکو از ابتدای آذرماه امسال آغاز خواهد شد.
محمدمهدی توسلی‌پور در جریان عملیات نصب سومین سکوی این طرح اظهار کرد: سازه عرشه این سکو توسط مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در یارد ایزوایکو بندرعباس برای برداشت روزانه 14.2 میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی ساخته شد و به پایان مرحله نصب رسید.
وی اظهار کرد: عرشه B 14، توسط شناور تندگویان به بلوک مخزنی این طرح واقع در 105 کیلومتری ساحل عسلویه منتقل شده و شناور نصاب HL-5000 این ابر سازه 1450 تنی را در موقعیت خود نصب کرد.
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی درباره مشخصات و میزان پیشرفت ساخت سکوی B 14 گفت: در این سکو 80 کیلومتر کابل‌کشی و 37 هزار اینچ قطر لوله‌کشی انجام شده و پیشرفت ساخت آن به 97 درصد رسیده است.
توسلی‌پور با بیان اینکه با بهره‌برداری از سکوی B 14، افزون بر تولید گاز شیرین، روزانه 20 هزار بشکه میعانات گازی و 100 تن گوگرد و سالانه 250 هزار تن گاز مایع و 250 هزار تن اتان فرآوری می‌شود، گفت: با احتساب سکوی B 14، ظرفیت تولید گاز در بخش فراساحل فاز 14 پارس جنوبی به 42 میلیون مترمکعب گاز (معادل یک و نیم میلیارد فوت‌مکعب) در روز خواهد رسید.
براساس اعلام مجری این طرح، عرشه اقماری D 14، آخرین سکوی فاز 14 پارس جنوبی که هم‌اکنون با پیشرفت 92 درصد در یارد شرکت صدرا در بوشهر مراحل پایانی ساخت را سپری می‌کند، تا پایان مهرماه امسال در این موقعیت نصب خواهد شد.
توسلی پور به پایان عملیات حفاری چاه‌های این سکو اشاره کرد و گفت: عملیات حفاری چاه‌های موقعیت این سکو توسط دکل حفاری درحال انجام است و مطابق برنامه تا اوایل مهرماه حفاری آن به پایان خواهد رسید.
بخش فراساحل فاز 14 شامل 4سکو (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت 500 میلیون فوت مکعب گاز از مخزن پارس جنوبی است و سکوی B 14، دومین سکوی اصلی و سومین سکو از چهار عرشه تولیدی این طرح است.
سایر اخبار این روزنامه
کاهش قیمت طلا و سکه در پی افت نرخ دلار زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند افشای درخواست عاجزانه ولیعهد سعودی از انصارالله یمن برای پایان دادن جنگ البرادعی: آمریکا گاومیشی است که دنیا را به سراشیبی می‌برد با امضاء موافقت نامه‌ای میان هیات علمی - فناوری ایران و روسیه تولید مشترک ربات جراح سینا در روسیه آغاز شد یک نماینده عراقی: سفارت آمریکا در بغداد، جولانگاه موساد و عناصر داعش شده است همه کارکنان نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق آزاد شدند سومین سکوی تولیدی فاز 14 پارس جنوبی نصب شد اولین جلسه دادگاه محمد علی نجفی برگزار شد؛ رئیس دادگاه: پرونده نجفی یک پرونده قتل خانوادگی است جلیقه‌سیاه‌ها هم در پاریس به خیابان آمدند امضای تفاهم‌نامه ایجاد ظرفیت تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس فروپاشی ائتلاف جنگ‌افروزان در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی؛ کلیات اصلاح ساختار بودجه در 4 محور اصلی تصویب شد تجلیل از 40 واقف حوزه کتاب در تهران ازسوی کتابخانه آستان قدس رضوی رئیس سازمان امور دانشجویان: وام ضروری دانشجویان 2 میلیون تومان شد همه کارکنان نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق آزاد شدند با حکم وزیر بهداشت: شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو شد زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند