سرگرمی مخوف سلبریتی‌های اینستاگرامی

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این روزها با افزایش کاربردهای فضای مجازی، تلفن همراه به عنوان عضوی جدا ناپذیر از جامعه شناخته می‌شود، در این بین اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام علاوه بر کاربرد‌های رسمی خود فضای مفرحی را برای افراد ایجاد کرده اند، افراد در این اپلیکیشن‌ها با دنبال کردن صفحات دوستان خود و سلبریتی‌ها، حس کنجکاوی خود را بر طرف می‌کنند و این موضوع به تفریحی سالم و کم دردسر و البته کم‌خرج برای جوانان تبدیل شده است. در این بین برخی‌ها از علاقه مندی و پیگیری مردم در فضای مجازی سوء استفاده می‌کنند و سعی در جذب دنبال کننده دارند تا از این راه کاسبی کنند اما نکته جالب توجه افرادی هستند که با علم به این موضوع که در معرض سوء استفاده قرار می‌گیرند، به خیل دنبال کنندگان سلبریتی‌های بی هویت اینستاگرامی می‌پیوندند و هر کاری هم که از آن‌ها خواسته می‌شود، مثل کامنت گذاشتن زیر پست شخصی دیگر، لایک کردن پست دیگری و غیره را با شتاب و علاقه انجام می‌دهند! این افراد البته تعدادشان کم نیست اما به نظر می‌رسد تبعیت محض و بدون چون و چرا از سلبریتی‌ها اینستاگرامی این روز‌ها به یک آسیب بزرگ تبدیل شده است که باید دلایل آن مورد بررسی قرار بگیرد.

>یک سناریو از پیش تعیین شده
یک زوج اینستاگرامی که لحظه به لحظه زندگی مشترکشان را هر روز برای فالورهایشان به تصویر می‌کشند ناگهان یک روز از تجربه دعوا و درگیری خود پرده بر می‌دارند، در پی این دعوا دختر از خانه می‌رود و هر شب تا پاسی از شب برای دنبال کنندگانش از عشق آتشین خود نسبت به همسر و بی وفایی او می‌گوید و یا در قسمت زنده اینستاگرام به صحبت و دعوا با همسرش می‌نشیند تا اینکه بعد از یکی دو روز پسر ادعا می‌کند که اگر زیر پست همسرش چند صد کامنت گذاشته شود آن شب با او آشتی خواهد کرد؛ نکته جالب آنجاست که ساعتی بعد کامنت‌های زیر پست همسرش به بیش از چند صد تا می‌رسد و بعد هم تصاویری از آشتی کردن آن‌ها در صفحه دو طرف منتشر می‌شود! بعد از آن هم به بهانه‌های مختلف این سیکل باطل ادامه پیدا می‌کند!


به نظر می‌رسد این تابعیت بی قید و شرط دنبال‌کنندگان صفحات سلبریتی‌های اینستاگرامی به تنهایی یک آسیب بزرگ محسوب می‌شود که باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد، برای بررسی این موضوع با امیر محمود حریرچی، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی به گفت‌‌و‌گو نشستیم.

>سرگرمی مخوف سلبریتی‌های اینستاگرامی
این آسیب شناس اجتماعی معتقد است:«هر روز که می‌گذرد حق انتخاب‌های ما در جامعه کمتر و کمتر می‌شود، وضعیتی پیش آمده است که بدون اینکه خودمان نقشی را ایفا کنیم هر چه را که دیگران می‌خواهند انتخاب می‌کنیم! یعنی این انتخاب‌ها دست خودمان نیست و به ما تحمیل می‌شود. ماجرا تقاضا و عرضه است. سلبریتی‌های مجازی در واقع در ابتدا عرضه ایجاد می‌کنند و وقتی تقاضا آن‌ها بالا می‌رود شروع به بازی کردن با مردم می‌کنند! به نظر من این کار در واقع یک سرگرمی مخوف است که سلبریتی‌ها از آن لذت می‌برند، اسم دیگری جز سرگرمی نمیتوان روی آن گذاشت، در واقع سرگرمی‌های واقعی برای جوانان نادیده گرفته شده و در رابطه با آن دیگر شناختی نداریم و آگاهی سازی‌هایی که لازم داریم برای اینکه موجب انبساط خاطر ما شود و در موفقیت‌هایمان نقش داشته باشد نادیده گرفته شده و به همین دلیل هم اشکال مختلف به ما تحمیل می‌شود و ما هم همان را دکور می‌کنیم! یعنی در واقع دنبال کنندگان این سلبریتی‌های اینترنتی امروز نقش عروسک‌های خیمه شب بازی را ایفا می‌کنند!»

>سلبریتی‌ها از بازی دادن مردم بیمار گونه
لذت می‌برند
او در ادامه افزود: «سلبریتی‌ها خیلی قشنگ مردم را به بازی می‌گیرند و بابت آن بیمار گونه لذت می‌برند! آن‌ها هر روز بند‌های عروسک‌های خیمه‌شب بازیشان را بالا وپائین می‌کنند و مردم را به بازی می‌گیرند اما در این بین افرادی که دانسته گول این خیمه شب بازی‌ها را می‌خورند مسلما خود خواسته در دام این سلبریتی‌ها افتاده اند! کم نیستند گول خورده‌های خودخواسته اما در این بین ساده لوحانی نیز هستند که ندانسته پا در این بازی می‌گذارند و نقش عروسک را بازی می‌کنند! فریب خورده‌های خودخواسته از این نوع بازی‌ها لذت می‌برند چرا که از دنیای مجازی که برای خودشان ساخته‌اند و در آن از واقعیت‌ها دور هستند لذت می‌برند! سطح سواد رسانه‌ای در کشور ما بسیار سقوط کرده است و این را به وضوح می‌توان در فضای مجازی دید. یک سلبریتی مسئله عاطفی را دستمایه قرار می‌دهد و از عواطف دیگران سوء استفاده می‌کند و نسل جوان ما بازی این سلبریتی را می‌خورد! این نشان می‌دهد که نسل جدید ما هم از نظر سواد رسانه‌ای و هم از لحاظ سواد عاطفی بی سواد است! چون اگر درک و سوادی در این خصوص داشت یک کلمه می‌گفت به من چه ربطی دارد که می‌خواهند چه تصمیمی برای زندگیشان بگیرند؟ نسل جوان ما وارد این مسئله می‌شود چون برای او یک تفریح است و علاوه بر آن خودش هم نمی‌داند که چه می‌خواهد! امروز زندگی نسل جدید ما به طور کلی در دنیای مجازی خلاصه می‌شود و در دنیای مجازی هم به دلیل بی سوادی رسانه‌ای ما هر طور که می‌خواهند جهت دهی می‌کنند!

>سلبریتی‌ها بازیگرانی هستند
که مردم را بازی می‌دهند
این آسیب شناس تصویح کرد:«افراد این روزها یک شخصیت واقعی دارند و یک شخصیت مجازی؛ شخصیت‌های مجازی معمولا همان طوری است که دوست داریم آن را جلوه دهیم، روشنفکر، آگاه از مسائل سیاسی و مردم دوست، در صورتی که شخصیت واقعی خیلی‌های ما از این خصوصیت‌ها به کلی جداست! البته سلبریتی‌ها هم در واقع خودشان بازیگرانی هستند که مردم را بازی می‌دهند! از طرف دیگر چون در هیچ جایی مخصوصا در رسانه ملی ما سواد رسانه‌ای آن طور که باید گوشزد نمی‌شود، بنابر این رشد و سواد عاطفی و رسانه‌ای در کشور به شدت رو به سقوط است! نتایج آن هم می‌شود همین آدم‌های سطحی‌نگری که به سادگی بازی می‌خورند و متاسفانه این نوع عملکرد‌ها عواقبی مثل افزایش طلاق، عدم توانایی انتخاب، ازدواج‌های ناموفق و افسردگی و تنهایی است که البته در نسل جوان امروز هم به وفور شاهد آن هستیم! خشونت زیر پوست جامعه که هر روز مثل یک دمل چرکی از یک جایی سر باز می‌کند دقیقا نتیجه نداشتن همین سواد‌های رسانه‌ای و بازی خورد‌های مجازی است که حالا به اشکال مختلف ظهور و بروز پیدا می‌کند! جامعه امروز ما افسرده است اعتماد در آن مرده است! دائم در شک و تردید است و افراد این جامعه هیچ اطمینان خاطری نسبت به زندگی خودشان ندارند! این دقیقا جامعه‌ای است که مردم آن بازیچه سلبریتی‌ها هستند!»
چرا باید مسائل خصوصی و شخصی زندگی مشترک کسی در فضای مجازی منتشر شود؟ این موضوع چه ارتباطی می‌تواند به ما داشته باشد و چرا برای ما جذابیت دارد؟ اینها سوالاتی است که باید بارها و بارها هنگام مواجهه با چنین مواردی از خودمان بپرسیم تا به عروسک‌های خیمه شب بازی سلبریتی‌های بی هویت اینستاگرامی تبدیل نشویم و بتوانیم برای خودمان حق انتخاب قائل شویم نه اینکه اجازه دهیم دیگران برای ما انتخاب کنند و ما مجبور شویم انتخاب آن‌ها را بپذیریم!