منطق آمریکا، مذاکره نیست، دیکته کردن است

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مقاومت فلسطین بی‌اعتبار کردن مذاکرات سازش با رژیم جعلی صهیونیستی بوده است. چرا که تشکیلات خودگردان سال‌های زیادی چشم به مذاکره با فلسطین دوخته بود اما مقاومت فلسطین ثابت کرد که زور تنها راه مقابله با دشمن صهیونیستی است. حالا برخی از اعضای تشکیلات خودگردان نیز به بی‌فایده بودن ابزار مذاکره آن هم وقتی طرف مذاکره رژیمی در مختصات اسرائیل است اعتراف کرده‌اند. به گزارش فارس، «صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» در گفت‌وگو با بخش رادیویی خبرگزاری «اسپوتنیک» گفته، «محمود عباس» رئیس‌تشکیلات خودگردان بر استناد به قانون بین‌الملل و راهکار «دو دولتی» درباره مسئله فلسطین تأکید دارد. عریقات که از مذاکره‌کنندگان ارشد هیئت فلسطینی با طرف صهیونیستی طی سال‌ها مذاکره است، در ادامه می‌گوید: «شیوه آمریکا، محتوای طرح آن و روش مذاکره همان علتی است که تلاش‌ها برای صلح را به شکست کشاند؛ آن هم پس از آنکه آمریکا بودجه 359 میلیون دلاری آنروا (آژانس امداد و کاریابی ویژه فلسطینی‌ها وابسته به سازمان ملل) را قطع کرد.»
«عریقات» این را هم گفت که، هدف شیوه آمریکا از بین بردن راهکار دو دولتی و جایگزینی آن با اصل «یک دولت با دو نظام» است؛ این بدان معناست که ملت فلسطین ادامه‌اشغالگری را با روش‌های دیگری بپذیرند آ‌ن‌هم در مقابل پول‌هایی که از طرف‌های عربی جمع‌آوری شده است. وی در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما پس از شکست نشست بحرین، احتمال تأخیر در رونمایی از بخش سیاسی «معامله قرن» وجود دارد یا اینکه در نهایت این طرح شکست می‌خورد؟»، گفت: «آنها فکر می‌کنند بخش سیاسی معامله قرن اجرایی شده زمانی که می‌گویند قدس پایتخت اسرائیل است. سفارت آمریکا را به این شهر انتقال دادند، قانون کشور یهودی را تصویب کردند، دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل کردند، شهرک‌سازی را قانونی دانستند، جولان سوریه را تحت حاکمیت اسرائیل قرار دادند. من شخصا معتقدم آنها هر چه که بنیامین نتانیاهو می‌خواست در جیبش گذاشتند...آنها می‌خواهند مذاکرات را به دیکته تبدیل کنند، همانطور که جارد کوشنر (فرستاده ترامپ) گفت اگر سران فلسطین آنچه ما انجام می‌دهیم، بپذیرند سرانی دوراندیش و بیدار هستند و اگر آن را نپذیرند سران نادان و فاسدند که قادر به رهبری ملت فلسطین نیستند. آنها (آمریکایی‌ها) با این منطق در سال 2019 رفتار کردند.»
دیدار هیئت مصری با رهبران حماس
از سوی دیگر، هیئتی از سازمان اطلاعات مصر که جمعه گذشته وارد نوار غزه شده بود، دیروز به رام‌الله رفت و با «محمود عباس» رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد. روزنامه «الشرق‌الاوسط» به نقل از منابع آگاه نوشت، هیئت مصری در دیدار با رهبران حماس به آنها پیشنهاد تحویل نوار غزه و در مرحله بعد دعوت به تشکیل دولت وحدت ملی و اجرای انتخابات را داده است. خبر دیگر اینکه، گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد، آماده است تا هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به شهروندان فلسطینی و مقاومت را پاسخ دهد. این گردان‌ها در بیانیه کوتاهی تاکید کرد، رهبری شورای نظامی به هیئت امنیت مصر اعلام کرده است که تهدیدات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هرگز جنبش جهاد اسلامی را وادار نخواهد کرد دست بسته بماند. گردان‌های قدس آماده است هرگونه اقدام اسرائیل علیه شهروندان و مقاومت را پاسخ بدهد.