«ابتکار» از جلسه غیرعلنی مجلس درباره اصلاح بودجه گزارش می‌دهد تشریح راهکارهای برون‌رفت از فشار اقتصادی

معصومه معظمی
در شرایط خاص اقتصادی و جنگ تحریمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و کاهش فروش نفت، طبق تاکیدات رهبر انقلاب تلاش‌ها برای اصلاح ساختار بودجه از طرف مجلس و دولت آغاز شده است. مهلت تعیین شده از سوی رهبری برای قوای مقننه و مجریه دراین‌باره تا پایان تیرماه به اتمام می‌رسد. به همین منظور شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور تشکیل جلسه داد و تصمیماتی به منظور اصلاح ساختار بودجه اتخاذ کرد و روز گذشته نیز مجلس دست به کار شد و در جلسه‌ای 2 ساعت و نیمه، به صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته میزبان محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونان و مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات بود که هر یک گزارش‌های جداگانه خود را در‌این‌باره با اهالی بهارستان به اشتراک گذاشتند. تصمیماتی که به گفته علی لاریجانی رئیس مجلس، می‌تواند موجب کاهش فشار اقتصادی بر مردم در سال جاری و بودجه سال 99 شود.
پس از جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس با رئیس سازمان برنامه و بودجه و مسئولان ذی‌ربط مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات که به دنبال ابلاغ مقام رهبری به منظور اصلاح ساختار بودجه تشکیل شد، دست‌اندرکاران تدوین و تصویب بودجه در این زمینه راهکارهایی ارائه دادند تا در‌نهایت بودجه سال ۹۹ بر همین اساس تنظیم، تدوین و به تصویب برسد. رئیس مجلس در جلسه علنی با بیان اینکه «جلسه غیر‌علنی روز شنبه برای بررسی موضوع اصلاحات ساختاری در نگاه ویژه مورد تاکید مقام معظم رهبری تشکیل شد»، گفت که در این جلسه بر موضوع اتخاذ تمهیداتی برای وضعیت بهتر اقتصادی در شرایط فعلی نیز بحث مفصلی انجام شد.
جلسه غیرعلنی مجلس تشریح شد


اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم در حاشیه جلسه روز گذشته در جمع خبرنگاران در‌این‌باره گفت: «براساس اصلاحاتی که در حال انجام است در یک بازه زمانی دو ساله بودجه سال ۹۹ به ضمیمه بودجه سال ۹۸ اضافه و به همین فرمت تصویب شود. اگر روند جاری ادامه پیدا می‌کرد اداره اقتصاد کشور با اختلاس مواجه می‌شد. از سوی دیگر تبدیل تهدید دشمن در زمان تحریم به فرصت و همچنین قطع وابستگی به نفت از جمله مباحثی بود که در اصلاح ساختار بودجه مطرح شد.»
عباسی در ادامه با اشاره به اهداف در نظر گرفته شده در زمینه اصلاح ساختار بودجه بیان کرد: «کاهش تدریجی و قطع وابستگی مستقیم بودجه کشور به نفت، حذف تدریجی کسری بودجه ساختاری، ایجاد ثبات اقتصاد کلان، مهار تورم، تامین معیشت عمومی، کاهش نابرابری و برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد از اهداف کلی اصلاح ساختار بودجه است.»
بنابراین با توجه به اقدامات در حال انجام باید تصمیماتی اتخاذ شود که فشار اقتصادی بر مردم را کاهش دهد و به همین منظور برخی نمایندگان در گفت‌وگو با «ابتکار» راهکارهایی ارائه دادند تا در کوتاه‌مدت بتواند این فشار مضاعف را از روی دوش مردم بردارد.
حقایق را به مردم بگوییم
قاسم میرزایی‌نیکو در گفت‌وگو با «ابتکار» در‌این‌باره گفت: «برای کاهش فشار اقتصادی اولین اقدام این است که مردم آگاه شوند و بدانند که شرایط سختی است. نباید به طور شعاری بگوییم همه چیز گل و بلبل است و مشکلات بر عهده دولت است. باید حقایق را به مردم بگوییم تا بدانند در چه شرایطی هستیم و تحریم چه آثار و تبعاتی دارد.»
نماینده مردم دماوند در مجلس ادامه داد: «ممکن است بگویند برای حفظ روحیه مردم و کاهش بار روانی باید حقایق را از مردم مخفی کنیم. ولی مردم فهمیده‌تر از این هستند که حقایق را درک نکنند و اگر حقایق را نگوییم از جایی دیگر به طور وارونه اخبار را دریافت می‌کنند که به نفع ما نیست. پس شفاف‌سازی و تشریح شرایط بسیار کمک کننده است.»
سران قوا یک سوم حقوق خود را به بیت‌المال ببخشند
عضو کمیسیون شوراها با بیان پیشنهادی به «ابتکار» گفت: «برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم، بهتر است مسئولان و سران قوا، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، دولت، مجلس و همه آنها که پایه حقوق بالا دارند به طور داوطلبانه یک سوم حقوق خود را به نفع بیت‌المال ببخشند و در کاهش هزینه‌های کشور کمک‌کننده باشند و جلوی ریخت و پاش‌ها را بگیرند.»
میرزایی‌نیکو تاکید کرد: «برای رفع موانع صادرات یا درآمدهای بیرونی، باید راهکارهای درآمدزایی ایجاد کرد و درآمدهای پایدار را بالا برد. باید فروش نفت را کنار بگذاریم و راهی پیدا کنیم که درآمدها را بالا ببریم و بتوانیم در منطقه کار کنیم و در سایر کشورها حضور و دیپلماسی فعال داشته باشیم تا سرمایه‌ گذاری انجام شود.»
این عضو فراکسیون امید مجلس افزود: «نباید قوانینی داشته باشیم که باعث فرار سرمایه‌گذار شود. قوانین از کجا آوردی و اموال نامشروع و... همه باعث می‌شود سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری فراری شود و جایی دیگر سرمایه‌گذاری کند.»
175 میلیارد تومان فرار مالیاتی معوق داریم
مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در تشریح جلسه غیرعلنی روز یکشنبه به «ابتکار» گفت: «درباره اصلاح ساختار بودجه و دستوری که رهبری چند ماه پیش داده بودند، تا حدی کارها آماده شده است و سازمان برنامه بودجه و مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات گزارش‌‌های خود را به مجلس ارائه دادند.»
او افزود: «در سال 98 فروش نفت ما کاهش داشته است و باید بتوانیم منابع کشور را به نحوی تامین کنیم. بحث کوچک‌سازی دولت و حذف وزارتخانه‌های موازی یکی از راهکارهای کاهش هزینه‌ها در شرایط اقتصادی فعلی است. همچنین بحث معافیت‌های مالیاتی و فرار مالیاتی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کرد.»
نماینده مردم لنگرود در مجلس ادامه داد: «سازمان امور اقتصادی اعتقاد دارد زیر 100 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم ولی برخی کارشناسان تاکید دارند این رقم فرار مالیاتی بیش از 175 میلیارد تومان معوقه است. راهکار فروش اموال دولت در کلیات مطرح شد و قرار است این جلسه تداوم داشته باشد که بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که هم سال جاری را درست مدیریت کنیم و هم برای سال آینده قبل از اینکه بودجه 99 به مجلس بیاید با عجله کاری انجام ندهیم.»
لاهوتی در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» گفت: «برای کاهش فشار بر مردم بهترین راهکار این است که کشور را براساس واقعیت مدیریت کنیم و جلسه غیرعلنی بر این اساس بود تا تصمیماتی گرفته شود که فشار کمتری به مردم وارد شود.»
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: «حذف یارانه‌های پنهان 900 هزار میلیارد تومان است. یعنی 2 برابر بودجه عمومی کشور صرف یارانه پنهان می‌شود که بیشتر آن را ثروتمندان دریافت می‌کنند. چون این یارانه به بنزین و برق و آب و گاز اختصاص یافته است، یک روستایی از این 900 هزار میلیارد تومان سهمی ندارد و باید با مدیریت آن و حذف این یارانه پنهان، کاری کنیم که افراد ضعیف جامعه شرایط اقتصادی بهتری داشته باشند.»
کمربندها را محکم‌تر کنیم
هدایت الله خادمی هم در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: «از نظر اقتصادی شرایط مان قبل از تحریم‌ها بد بود ولی در حال حاضر بدتر شده است چون کشور تک‌محصولی هستیم و کالای‌مان همین نفت است که کسی آن را نمی‌خرد. این طبیعی است که از نظر اقتصادی شرایط‌مان بد شود و راهکاری هم با توجه به عدم فروش نفت در کوتاه‌مدت نداریم مگر اینکه اقتصادمان انقباضی باشد و هزینه‌ها را کاهش دهند.»
این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: «باید کمربندها را سفت‌تر ببندیم. زمانی که درآمد کم می‌شود باید هزینه‌ها را کم کنیم. الان فروش نفت ما بسیار کم شده و طبیعی است که بخش اعظمی از درآمدمان کاهش داشته باشد. بنابراین برای مدیریت وضعیت باید هزینه‌ها را کم کنیم.»
نماینده مردم ایذه و باغملک به «ابتکار» گفت: «تنها راه ما این است که هزینه‌ها را کاهش دهیم و به سمتی برویم که اگر مسئولان ثروت بادآورده‌‌ای دارند این ثروت‌ها را به بیت‌المال برگردانیم و با این ثروتی که با رانت به دست آمده فشار اقتصادی را کاهش دهیم.»
سایر اخبار این روزنامه
افت قیمت خودرو در راه است؟ از رویای تا واقعیت کاهش قیمت علیرضا صدقی الزامات جراحی درون‌جناحی فرماندار شهرستان پردیس خبر داد نجات دانش‌آموزان مفقودی در سد لتیان در فرآیند استخدامی چه نکاتی باید از سوی کافرما و کارجو مورد توجه قرار گیرد؟ مصائب کارجویی سجاد مرادی: فدراسیون دوومیدانی تعطیل شده است! «ابتکار» از جلسه غیرعلنی مجلس درباره اصلاح بودجه گزارش می‌دهد تشریح راهکارهای برون‌رفت از فشار اقتصادی «ابتکار» از ابعاد جدید یادداشت‌های لو رفته سفیر بریتانیا در آمریکا گزارش می‌دهد تنش دیپلماتیک بی‌سابقه لندن و واشنگتن رئیس‌جمهوری در سفر به خراسان شمالی: سختی داریم اما دل‌مرده نیستیم فدریکا موگرینی اعلام کرد حمایت اروپا از تلاش عراق برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا یک عضو فراکسیون امید مجلس: چرا تا این حد در زندگی خصوصی مردم دخالت می‌کنید؟ پاسخ کدخدایی در رابطه با عدم حضور در دادگاه خاتمی به عنوان شاهد: 10 سال پیش شهادت‌ها را داده‌ایم