مجلس تصویب کرد اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنایع پایین دستی نفت خام

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز تسهیلاتی را از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی اختصاص دادند.
نمایندگان ماده 3 طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را با 140 رای موافق، 32 رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر تصویب کردند.
طبق این ماده تنفس خوراک تخصیصی به طرح‌ها با رعایت شرایطی همچون، استفاده از سهم صندوق توسعه ملی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه و با اذن مقام معظم رهبری است، درصد تولید نفت کوره در طرح‌های موضوع این قانون باید کمتر از 10 درصد کل فرآورده‌های تولید آن طرح باشد، در هنگام بهره‌برداری از واحد احداث شده، تطبیق کمیت و کیفیت انواع فرآورده‌های تولیدی براساس مجوز اولیه صادره بر عهده وزارت نفت بوده و در صورت وجود هر گونه مغایرت موظف است میزان تنفس خوراک را متناسب با طرح اجرا شده تعدیل کرده و به اطلاع صندوق توسعه ملی برساند، امکان پذیر است.
نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند: تنفس خوراک تخصیصی به طرح‌ها با رعایت شرایطی همچون خوراک تحویلی به واحدهای مذکور از نظر قواعد مالی در حکم صادرات نفت خام و میعانات گازی است و تنفس خوراک برای اجرای این قانون صرفاً از محل سهم سالانه صندوق توسعه ملی در سقف سهم سالانه آن صندوق تامین می‌شود. تسویه حساب این واحدها با صندوق توسعه ملی بابت بازپرداخت اقساط تنفس خوراک علاوه بر سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش خوراک آنها در پی سنوات می‌باشد، مجوزهای موضوع این قانون به استثنای طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقای پالایشگاه‌های موجود صرفاً برای سواحل کشور صادر می‌شود و دولت مجاز است در هنگام اعطای تعهد تنفس خوراک قرارداد دریافت بخشی از درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های طرح‌ها را به صورت ماهانه متناسب با مبلغ بازپرداخت اقساط جهت تسویه بدهی از آن طرح اخذ کند و یا پس از بهره‌برداری از طرح سهام سهامداران شرکت مجری طرح را تا سقف مبلغ تنفس خوراک اخذ کند امکان پذیر است.


*دولت از سرمایه‌گذاری مردمی برای اعطای خوراک پالایشگاهی حمایت می‌کند
نمایندگان مجلس در مصوبه د یگری دولت را موظف کردند از طریق وزارت نفت نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح‌ها تا سقف 2 میلیون بشکه در روز و اعطای تنفس خوارک از سرمایه گذاران بخش غیر دولتی برای جذب سرمایه‌گذاری مردمی حمایت کند.
نمایندگان تصویب کردند اعطای خوراک بدون دریافت بهای آن از زمان شروع بهره‌برداری طرح‌های موضوع این قانون به تعداد روزی که ارزش آن معادل حجم سرمایه‌گذاری ارزش‌گذاری شده در مجوز صادره باشد و به عنوان تسهیلات به شرکت مجری طرح محسوب شود.
نمایندگان همچنین در ماده 2 این طرح دولت موظف کردند طبق تکالیف این قانون از طریق وزارت نفت نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح‌ها تا سقف دو میلیون بشکه در روز و اعطای تنفس خوارک از سرمایه گذاران بخش غیر دولتی برای جذب سرمایه‌گذاری مردمی حمایت کنند.
*لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان زنان ایرانی اصلاح شد
نمایندگان مجلس همچنین لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اعاده شده از شورای نگهبان را اصلاح کردند.
شورای نگهبان در ایراد به این لایحه بیان کرده بود اطلاق اعطای تابعیت نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد خلاف شرع و اصل 3 قانون اساسی است همچنین اطلاق اعطای پروانه اقامت به پدر نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد خلاف موازین شرع و مغایر بند 5 اصل 3 قانون اساسی است.
نمایندگان در این اصلاحیه مقرر کردند: فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان خارجی غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تشخیص وزارت اطلاعات به تابعیت ایران در می‌آیند.
*طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی اصلاح شد
نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.
نمایندگان در این طرح مقرر کردند: از تاریخ تصویب این قانون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمامی اختیارات و وظایفی که به موجب قوانین و مقررات در مواردی که مغایر شرع نییستند با رعایت بند د ماده 29 قانون مدیریت خدمات کشوری و بند الف ماده 28 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه و بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبدیل می‌شود.
نمایندگان مجلس همچتیت طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.
نمایندگان در این طرح دولت را مکلف کردند از تاریخ تصویب این قانون حداکثر مدت سه سال کارشناسان بیمه کشاورزی که حداقل شش سال زراعی مستمر و متوالی سابقه دارند و دارای کدد کارگزاری فعال در سامانه صندوق بیمه کشاورزی تا زمان تصویب این قانون هستند را با لحاظ حداکثر معادل یک سوم کارمندان که به روش‌های بازنشستگی، بازخریدی، استعفا و سایر موارد از جهاد کشاورزی و ادارات تابعه، بانک کشاورزی و صندوق بینمه کشاورزی خارجی می‌شوند در سقف بودجه استخدام برای آنها پیش‌بینی شده است در وزارت جهاد کشاورزی و ادارات تابعه، بانک کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی جذب و به کارگیری کند.
*سخنگوی هیات رئیسه مجلس:2 نماینده از وزرا درخواست آپارتمان کردند
سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: 2 نماینده از وزرا درخواست دریافت آپارتمان کرده‌اند که این درخواست در ازای انصراف از استیضاح نبوده است و هیات رئیسه مجلس درخواست دریافت آپارتمان در ازای انصراف از استیضاح را تکذیب می‌کند.
اسدالله عباسی در مورد اظهارات ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد در خصوص درخواست آپارتمان ازسوی برخی نمایندگان در ازای انصراف از استیضاح وزرا گفت: هیات رئیسه مجلس این موضوع را بررسی و اعلام کرد که چنین چیزی صحت ندارد.
وی افزود: 2 نفر از نمایندگان در دور فعلی مجلس از برخی وزرا درخواست دریافت آپارتمان را داده بودند که این نماینده آن را به موضوع انصراف از استیضاح ربط داده بود اما هیات رئیسه این مسئله را تکذیب می‌کند.
عباسی با اشاره به حادثه شب دوشنبه حمله به خودروی سالک نماینده اصفهان نیز گفت: این موضوع در هیات رئیسه مجلس بررسی شد، سالک در یکی از خیابان‌های تهران برای انجام مصاحبه مراجعه کرده بود و راننده که منتظر وی بوده، ازسوی دو موتورسوار که چهار نفر بودند، مورد حمله قرار گرفت و این افراد برای سرقت کیف و مدارکی که در صندلی عقب خودرو وجود داشت، آمده بودند و هویت‌شان هنوز معلوم نیست. لذا راننده برای دفاع از خود دست به سلاح برده و تیر هوایی شلیک کرد اما به دلیل دستپاچگی یکی از تیرها به پایش اصابت کرد.
*نامه 161نماینده به روسای قوای قضاییه و مقننه برای پیگیری حادثه قطار محور سمنان - دامغان
161 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به روسای قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع در پیگیری حادثه قطار محور سمنان- دامغان شدند.
در این نامه آمده است: درحالی که دو سال و نیم از حادثه برخورد دو قطار مسافری در محور سمنان – دامغان می‌گذرد هنوز خبری از نتیجه بررسی‌های این حادثه و معرفی مقصران و مجازات آنان نیست؛ در این سانحه دلخراش 47 تن از هموطنان جان خود را از دست داده و 103 نفر نیز مصدوم شدند. دادستان عمومی و انقلاب سمنان با بیان اینکه برخی از افرادی که در این واقعه در مظان اتهام هستند در زمره مقامات هستند، رسیدگی به این پرونده را در صلاحیت دادستان تهران دانسته به همین علت پرونده را در اسفند ماه 95 به تهران ارجاع داده است.
در ادامه این نامه آمده است: در عین حال شاهدیم در حادثه سقوط اتوبوس دانشجویان مرکز علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که به نوبه خود در زمره آلام تسکین ناپذیر قرار دارد و در 5 دی ماه 97 حادث شد، پس از 6 ماه گزارش حادثه توسط سخنگوی کمیسیون آموزش قرائت و دانشگاه آزاد مقصر قلمداد شد و اولین جلسه دادگاه آن نیز در خرداد سال جاری برگزار شد اما امروز عدم معرفی و محاکمه عاملان و دست‌اندرکاران حادثه قطار اسباب بی‌اعتمادی به عملکرد دستگاه قضائی را فراهم نمود. بنابراین فوریت قرائت گزارش در مجلس و اعلام نتیجه رسیدگی قوه قضائیه را خواستاریم.
حادثه برخورد قطار در محور سمنان–دامغان در نزدیکی «ایستگاه هفت خوان»، پنجم آذرماه 1395 رخ داد؛ در این حادثه 47 نفر از مسافران کشته و 103 نفر نیز مصدوم شدند.
سایر اخبار این روزنامه
بلومبرگ: سیاست‌های بانک مرکزی ایران برای تقویت ارزش ریال تاثیر مثبت داشت ظریف: برجام را همچنان یک توافق کلیدی می دانم عقده‌های ترامپ عامل فروپاشی آمریکاست افشای امتیاز نفتی کردهای شمال سوریه به یک تاجر صهیونیست افتتاح خط تولید آزمایشی پژو 301 بدون حضور فرانسوی ها ازسوی رهبر انقلاب صورت گرفت؛ انتصاب سه عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دوره جدید مجلس تصویب کرد اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنایع پایین دستی نفت خام وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خبر داد: قرارداد 1500 میلیارد تومانی صنایع دفاعی و خودروسازها برای تامین قطعات خودرو یادداشت مدیرمسئول بی‌تعارف درباره ائمه جمعه قدردانی دفتر رئیس‌جمهور از استقبال پرشور مردم استان خراسان شمالی از کاروان دولت تدبیر و امید ایستگاه‌های مترو بسیج و محمدیه تهران آماده افتتاح است بخشنامه رئیس قوه قضائیه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با هدف تسهیل رقابت و منع انحصار