سناتور دموکرات آمریکایی در گفت‌وگو با «همدلی»: سیاست ترامپ آمریکا را منزوی کرده است

همدلی| محمدجواد موسوی‌زاده: چندی پیش در مقاله‌ای انگلیسی‌زبان به نقض حقوق بشر صورت گرفته توسط آمریکا به دلیل لغو برجام و تحریم‌های یک‌جانبه نسبت به مردم ایران پرداختم. چند روز پس از این مقاله، جو باب کیسی، سناتور دموکرات ایالت پنسیلوانیا نامه‌ای نوشت و مواضع خود را در خصوص برجام و اقدام ترامپ تشریح کرد که جواب‌های وی در اختیار روزنامه همدلی قرار گرفت. باب کیسی جونیور، زاده ۱۳ آوریل ۱۹۶۰ سناتور ایالت پنسیلوانیا در سنای ایالات متحده آمریکاست که برای نخستین‌بار در ۳ ژانویه ۲۰۰۷ به ‌عضویت این مجلس درآمد. وی در زمره سناتورهای گروه اول است که تنها دو سال در سنا حضور دارند و در انتخابات بعدی نیز مجدداً می‌توانند شرکت کنند و تا تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۹ در این مجلس خواهد بود.
این موضوع در همین نقطه مسکوت ماند تا اینکه روز به روز برجام کمرنگ‌تر می‌شد و احتمالاً بیرون آمدن ایران از آن به دلیل عدم انجام شدن تعهدات اروپایی‌ها قوت گرفت که تصمیم گرفتم به مواضع غیرمنطقی باب کیسی جواب دهم.
آقای سناتور پاسخ می‌دهد
در ادامه بخشی از نامه سناتور کیسی و در ادامه پاسخ اینجانب که برای او ارسال شده است، را می‌خوانید، البته باید اشاره کرد؛ بسیاری از مواضع این سناتور در این نامه بی‌منطق و بی‌اساس و از جنس بی‌اطلاعی در مورد ایران است که البته بدون کم و کاستی منتشر می‌شود.


بخشی از ترجمه نامه سناتور کیسی که به دلیل طولانی بودن به اختصار به آن اشاره می‌کنم به این شرح است:
جناب آقای موسوی‌زاده عزیز
از شما بابت اختصاص وقت برای ارتباط با من با موضوع برجام و برنامه هسته‌ای ایران سپاسگزارم. من بابت در میان گذاشتن نظرات خودتان در این خصوص از شما قدردانی می‌کنم.
از سال 2007 که به سنا آمدم ، بعد از سنجش محتاطانه و بازبینی کامل برجام و اسناد مربوطه، من به این نتیجه رسیدم که حمایت من از این توافق موجه است. این تصمیمی سختی برای اتخاذ کردن بود و من ارزیابی دقیقی قبل از تصمیم‌گیری برای این امر به کار گرفتم.
با موکلین خود، نخبگان بیرون از دولت و مقامات رسمی مشورت کردم و خلاصه‌سازی‌های اطلاعاتی متعدد را دریافت کردم و صدها صفحه تحلیل و گزارش وضعیت را مطالعه کردم.
من دریافتم که برجام بر امنیت ملی ما و خاورمیانه و ابهام خطرناک جنگ و موضوعات مربوطه در بازدارنگی اثر دارد. تصیم‌گیری من بر این تصمیم حیاتی نتیجه مطالعه همراه با دقت و تامل معقولانه بود و من شما را تشویق می‌کنم تا سخنرانی من را در این مورد بی‌کم و کاست مطالعه کنید.
برجام عاملی سرسختانه بود، مذاکرات چندجانبه و محدودیت‌های قابل توجهی بر برنامه هسته‌ای ایران برای سال‌های زیادی قرار می‌داد. این توافق تعداد سانتریفیوژهایی که امکان استفاده برای توسعه مواد هسته‌ای را دارد، محدود می‌کند و توانایی ایران را برای تحقیقات غنی‌سازی و توسعه کاهش می‌دهد. برجام همچنین ضرورتاً مسیر پلوتونیوم ایران را برای سلاح هسته‌ای و طراحی مجدد راکتور اراک را می‌بندد و محدودیت‌های دیگری بر فعالیت‌های پلوتونیومی ایجاد می‌کند.
برجام همچنین ایران را ملزم به اجرای 36 اقدام هسته‌ای تایید شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از برداشتن تحریم‌های چندجانبه اروپا و آمریکا می‌کند.
در هشتم ماه می 2018، رییس جمهور ترامپ حضور آمریکا در توافق را به حالت تعلیق درآورد. تصمیم رییس جمهور برای آینده برجام خطرناک بوده است. حتی افرادی همچون مقامات نظامی گذشته و حال آمریکا گفته اند که ایران در راستای توافق هسته‌ای عمل کرده و این بهترین راه تحقق مصلحت امنیت ملی آمریکا بود که این توافق را در این مکان نگه دارد.
برای مثال در سوم اکتبر 2017 جیم متیس، وزیر سابق دفاع آمریکا درباره توافق گفت: من بر این نکته در این زمان معتقدم که نشانه‌هایی برای کشور وجود ندارد (نشانه‌هایی از تخلف ایران از برجام)، این چیزی است که رییس جمهور باید در نظر بگیرد و بر آن بماند. متیس، همچنین به طور ویژه استتنباط کرد: «طبیعت بازدیدهای سرزده ما برای راستی‌آزمایی و امتحان توانایی‌های هسته ایران با خروج از برجام پایان می‌یابد.»
با احترام ـ باب کیسی ـ سناتور ایالات متحده آمریکا
نقض حقوق بشر را فراموش نکنید
در ادامه بخشی از ترجمه پاسخ اینجانب به سناتور کیسی آمده است:
جناب سناتور باب کیسی
از پاسخ شما به یادداشت من بابت وقتی که گذاشتید تشکر می‌کنم.
متن شما را خواندم. آنچه هرگز به آن اشاره نکرده‌اید، نقض حقوق بشری است که به واسطه تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران صورت گرفته است. همان طور که نوشته‌اید شما همواره حامی طرح‌هایی بودید که ایران را تحت تحریم‌های شدید قرار می‌دهد.
من جدیت شما در امر قانونگذاری و در نظر گرفتن امنیت ملی کشور خود ارج می‌نهم اما باید بدانید که بسیاری از تحریم‌ها نه تنها حکومت بلکه زندگی مردم عادی را با مشکل مواجه کرده است. در نامه‌ای پیش از این نوشته بودم بر این موضوع اشاره کردم که به طور مثال تحریم صنعت هوایی ایران در سال‌های اخیر زندگی بسیاری از مردم این کشور را در ارتفاع تهدید می‌کند.
شما در پاسخی که برای من فرستادید تاکید کردید که موافق برجام بوده‌اید و از اقدام رییس جمهور آمریکا در بیرون کشیدن این کشور از این معاهده انتقاد کردید؛ اما می‌توانید بگویید که پس از این اقدام برای جلوگیری از افزایش تنش بین دو کشور چه کرده‌اید؟
شما نوشته‌اید که همواره تلاش برای پیشگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای از اولویت‌های شما خواهد بود. آیا مدرکی دارید که ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای است؟
ارادتمند شما – نویسنده و محقق امور بین‌الملل - محمدجواد موسوی‌زاده
سیاست‌های فعلی آمریکا را در مسیر مقابله نظامی با ایران قرار می‌دهد
در ادامه سناتور باب کیسی پس از دریافت این پاسخ نامه‌ای مجدد برای اینجانب ارسال کرد که در این نامه لحن سناتور تا حدی تغییر کرده و بیشتر به انتقاد از ترامپ و دولت آمریکا در نوع مواجه با ایران و تنش‌های ایجاد شده می‌پردازد.
آقای موسوی‌زاده عزیز
من بر این اعتقاد خواهم بود که دیپلماسی همراه با بازرسی سرزده و راستی‌آزمایی حکومت ایران، بهترین شیوه برای تحقق منافع امنیتی ایالات متحده که مربوط به ایران است، می‌باشد.
اینکه چرا من همواره نسبت به سیاست‌های دولت کنونی آمریکا در برابر ایران نگران هستم به این خاطر است که این سیاست‌های فعلی دولت آمریکا اهداف دیپلماتیک به دست آمده توسط برجام را تضعیف و متحدان ما را از بازی خارج می‌کند و آمریکا را در مسیری برای مقابله نظامی با ایران قرار می‌دهد.
دولت ترامپ در حال ادامه تشدید تنش‌ها با ایران از روی حماقت است و این کار اغلب بدون همفکری یا حمایت متحدان ایالات متحده آمریکا صورت می‌گیرد.
این شیوه برای رسیدن به صلح زیان‌بار است و ایالت متحده آمریکا را به طور فزاینده در جایگاه بین‌المللی منزوی کرده است.
لفاظی‌های آتش‌افروزانه دولت ترامپ علیه ایران همراه با خروج یک‌جانبه از برجام و طرح تروریست خارجی خواندن سپاه پاسداران و اخیراً انتشار طرح‌هایی برای مستقر کردن 120 هزار نیروی نظامی در خاورمیانه به طور فزاینده‌ای نگران‌کننده است.
جنگ با ایران برای ایالات متحده آمریکا و متحدان منطقه‌ای همچون اسرائیل فاجعه‌آمیز خواهد بود.
به این خاطر من درک کردم ژست دولت کنونی آمریکا در مقابل ایران پاسخ‌گو نیست. من مفتخرم که از لایحه «اس. 1039» با موضوع جلوگیری از جنگ بر خلاف قانون با ایران رای دادم که توسط سناتور تام یودال در 4 آپریل 2019 ارائه شد.
این لایحه مورد حمایت دو حزب بر بخش 8 ماده 1 قانون اساسی آمریکا تاکید می‌کند؛ کنگره تنها قدرتی است که می‌تواند جنگ را اعلام کند. همچنین این لایحه شفاف می‌کند که حمله پیش‌دستانه علیه ایران غیرقانونی است و این امر بر اساس قانون قدرت‌های جنگی و قانون اساسی اثبات می‌شود.
این لایحه همچنین تصریح می کند؛ آمریکا قادر است تا به هرگونه تهدید نظامی قریب‌الوقوع از سوی ایران پاسخ دهد و از شهروندانی که ممکن است تحت تهدید صدمات جانی قرار گیرند، دفاع کند. این لایحه در تاریخ 22 ماه «می» در کمیته روابط خارجی سنا که من عضوی از آن نیستم، دریافت و بازبینی شد اما با رای 13 بر 9 با رای اکثریت شکست خورد.
علیرغم تلاش‌های همکاران من در مورد لایحه «اس. 1039» مجلس سنا به طور کلی تا به حال برای برآورده کردن الزامات قانون اساسی خود و نظارت بیرونی موثر بر تلاش عمدی این دولت برای تشدید درگیری با ایران به عنوان یک بهانه برای جنگ مسلحانه با این کشور شکست خورده است.
برای مدت طولانی آمریکا درگیر کشکمش و درگیری در شمال آفریقا، سومالی و سوریه بدون طی مسیر مستقیم و تصویب کنگره بود و در رابطه با ایران باید بگویم که می‌ترسم که دولت آمریکا مصمم شده باشد که از همان روش پیروی کند. من اعتقاد دارم که هرگونه اقدام نظامی در ایران نیاز به مشورت کامل با کنگره دارد.
لطفاً خاطر جمع باشید که من به تقاضا برای همکاری و گفت‌وگو از سوی آمریکا با عملکرد ایران ادامه می‌دهم.
ارادتمند
باب کیسی
سناتور ایالات متحده آمریکا