سیاست های جدید ترامپ در خاورمیانه

لقمان توتونچی‪-‬ حضور نظامی آمریکا به بهانه حاکمیت دموکراسی در منطقه خاورمیانه با بیرون راندن صدام از کویت ونهایتاً ساقط کردن وی درجنگ خلیج فارس به بهانه داشتن سلاح های کشتارجمعی بدون منتظر ماندن جامعه جهانی با نسخه‌ای به نام نظم نوین جهانی یا حاکمیت تک‌قطبی بااعمال قدرت و فشار برکشورهای دارنده طلای کثیف در منطقه زرخیز خاورمیانه به همراه شرکای دیرین خویش خاصه انگلستان با پیوستن سایر اعضای ناتو به خاطر منفعت‌طلبی خاص کشوری به همراه عقب نماندن از هم پیمان دیرین (آمریکا) با نفوذ گسترده و تکراری جنگ‌طلبانه در افغانستان و عراق با هزینه های سرسام‌آور جنگی در دوران ریاست جمهوری از بوش پدر تا اوباما به رغم شعارهای جنگ‌سالارنه منتهی گردید. انتخابات تازه در آمریکا با چندسال قبل که منجر به روی کار آمدن شخصی فاقد پیشینی سیاسی ولی فعال در زمینه‌های اقتصادی با پول‌شویی از طریق قمار، کازینوها با خواست و ارادی غیرمردمی منجر به بروز سیاست‌های به ظاهر شفاف‌تر کاخ سفید در مقابل چشم جهانیان علی‌الخصوص در منطقه خاورمیانه گشته که به دور از عرف دیپلماتیک و یا ساده‌تر به ظاهرسازی نسخه‌ای پول‌شویی کاخ سفید بنام و بهانه دموکراسی در قالب شکل نظم نوین جهانی است.
حرکات باسخنان نسنجیده این مرد به کاخ نشسته تازه کارا در طول مدت ریاست جمهوری چندساله در صورت رصد نمودن آن که اگر با یکدیگرمقایسه شود غیر بالانس و لنگان‌لنگان ره در رسیدن به همان نسخه به ظاهر دموکراسی نظم نوین جهانی در جهت منفعت‌طلبی آمریکایی این باره با هزینه کردن مالی و جانی توسط کشورهای شریک تجاری با سیاسی آن ازجمله عربستان، امارات وسایر کشورهای دنباله رو را در نظرها تجلی‌گر است که نمای تازه در درجنگ تجاری دارد که تخصص این مرد ناپخته سیاسی است.
منتها بسیاری از کارشناسان اگر وقایع واتفاقات رُخ داده در عالم سیاست داخلی با جهانی آمریکایی را رصدی دوباره نمایند شاهد موفقیت‌های چشمگیری به لحاظ مالی یا سیاسی که نصیب آمریکایی‌ها در این دوره گشته می‌باشند که شاید در آینده برای فربه شدن این کشور با فقر و نارضایتی‌های داخلی با جنگ‌های منطقه‌ای در کشورهای درگیر با سیاست‌های به ظاهر شفاف و غیر بالانسی این تازه به کارزار سیاسی است صورت گرفته است که این خود نیاز به کارشناسی با اتاق فکری واحد با رصد کردن حرکات و سکنات این مرد شش میلیون دلاری(ترامپ) با پاشنی اشیل دارد تا از هرگونه تقابل و جنگ لفظی به همراه دیپلماسی غیرعرفی وغیرکارشناسی، غیرمدبرانه در جهت منفعت ملی باید جلوگیری شود. تانه تنها با این مرد غیربالانس سیاسی‌کار بلکه در واقع با سیاست های جنگ‌سالارانه، به همراهی جنگ تجاری بدون هزینه‌گری در برنامه سیاسی فعلی نظام سلطه در قالبی استعمارگری نو که این فرد به همیاری گروه ( بی) را به همچون عروسکی در خیمه شب بازی سیاسیکاری های فعلی کاخ سفید عَلم گردانده، تفسیر وتحریری تازه باید نمود.
سیاست جنگ طلبانه در منطقه خاورمیانه بواقع اهدافی از اهداف کاخ سفید است که گونه ای خطرناک ازجنگ تجاری ونرم است.


سخنان اخیر ترامپ در قالبی ساده وشفاف اگر تفسیری نو باکارشناسی بهینه وبه روزگردد که اخیرترامپ:
جنگ افزارها را به ظاهر خاموش لاکن جنگ تجاری به یاری ومدد شورای امنیت در سرپروراند و دارد.
یعنی تهاجمی قانونی، درخانه حریف باهزینه سایر دول دوست وهمسایه ایران.
نکته مهم؛
جنگ تجاری بسی کُشنده تر از جنگ رو در رو می باشد.
آنگاه که ترامپ اذعان میدارد که حضور فیزیکی وجنگی آمریکا در خاورمیانه در دوران قبل از ریاست جمهوری وی اشتباه بوده است به معنی شکست سیاست های قبلی نیست بلکه تغییر رویه نظام سلطه در شرایط کنونی با مدت زمان فعلی کاخ سفیداست.
تغییر رویه با تکتیک های خاصه زمانی- مکانی بهمراه اجرایی شدن برنامه جنگ تجاری در جهت پیش بُرد اهداف آمریکایی-اسرائیلی در منطقه می باشد.
آنهم بدون هزینه، یعنی هزینه گری شرکای سیاسی دنباله روها که حمایت بی دریغ از آنان توسط کاخ سفید همواره تفسیر معنایی نداشته وندارد.
اهداف نظام سلطه در خاورمیانه:
۱- تشکیل ناتوی عربی با هزینه عربستان،امارات..
۲- دسترسی به کریدورشمالی-جنوبی از طریق ایران
۳- نزدیکی به مرزهای روسیه
۴-دسترسی به طبیعت-بازار بکر آسیای میانه
۵- دسترسی به نفت دریای خزر
۶-مقابله تجاری با چین از طریق دسترسی به نفت خاورمیانه بهمراه کریدور شمالی-جنوبی آسیای میانه
۷-حضور نظامی بااحداث وتاسیس پایگاه های نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه
۸-ازبین بردن قدرت منطقه ای ایران
۹- تصرف-تجزیه جزایر سه گانه ایرانی(تنب کوچک، تنب بزرگ، ابوموسی)
۱۰-جنگ منطقه ای
۱۱- نابودی زیر ساخت های کشورهای منطقه
۱۲-فروش تسلیحات
۱۳-کاهش قدرت های منطقه ای
۱۴-نفوذبیشتر اسرائیل
۱۵-احیائ مجدد تروریسم منطقه ای
۱۶-تقویت مجدد نیروهای مسلحِ تندرو
۱۷-حضورگسترده،دائمی درمنطقه باهزینه دول دنباله رو..
پس لازم کار می آید که مسئولان دلسوز فریب سخنان به ظاهر ساده وشفاف این به اصطلاح سیاسیکاری های کاخ سفیدرا نخورده و دشمن را ضعیف وبی تدبیر نشمارند بلکه باسیاست های موازی بجای تقابل درجهت پیشبرد اهداف ملی وبه قول برادران آذری زبانمان گاماس گاماس یعنی آهسته آهسته گام برداشته وسیاست سنگر به سنگر با آمریکاها را دراین برهه سخت زمانی طی نمایند تا ازهرگونه تقابل فیزیکی حتی کلامی غیر کارشناسانه پرهیز گردد که باتدبیر و دیپلماسی سازنده بوده است که وزارت خارجه توانسته بادراید تا بازیه زمانی فعلی کشور را ازگزندسیاست های جنگ سالارانه گروه(بی) مصون بدارد.
بایدازدخالت های غیر عرفی و غیر قانونی بعضاً افراد غیر مسئول یا غیر کارشناس پرهیزی به جدعملی گردد زیرا شرایط کنونی از هربرهه ای برمردم وکشورمان درجهت حفظ منفعت ملی بایکپارچگی کشوری به مراتب سخت تر از ظلم هابا تعدیهای نظام سلطه دریک قرن گذشته حتی به زمان ملی شدن نفت بهمراه تحریم های کشوری به زمان نخست وزیری مرحوم مصدق از جانب بیگانگان بوده است.
باید اذعان نمود که تغییرات کلامی وسیاسی فعلی ترامپ با نرمش در برخوردها صرفا بخاط حضور و شرایط جوی،روانی انتخاباتی پیش روی برای ایشان بهمراهی حزب جمهوری خواه می باشد.
که خلف وعده ی ترامپ در شعارها وکارزارانتخابات قبلی مزید برعلتِ بر سر دو راهی قرار گرفتن ایشان با حزب جمهوری خواه حامی وی می باشد.
لاکن درصورت لزوم برای رسیدن به اهداف ذکر شده برای نظام سلطه این کنگره ایالات متحد بهمراه منفعت طلبی های نظام سلطه در کاخ سفیداست که تصمیم به فشار به جنگ روانی،جنگ نرم و تجاری یا نظامی گرفت خواهدشد.
بادوستان مُروت با دشمنان مدارا...
دست دردست هم دهیم به مهر
میهن خویش کنیم آباد!