حُسن جشنواره موسیقی جوان کشف استعداد‌ها است



ندا سیجانی
خبرنگار


«ما همیشه معترض به موسیقی و شرایط آن هستیم که متأسفانه صدا و سیما درآن نقش بسیاری دارد. در واقع وقتی بودجه و پولی نباشد نهادهایی چون صدا و سیما ترجیح می‌دهند در این باره ورود نکنند البته بعد از چهل سال پرداختن به این ماجراها دیگر دیر است اما وظیفه داریم در این تریبون‌ها بار دیگر اعتراضات خود را اعلام کنیم.» اینها بخشی از صحبت‌های حسین علیزاده درنشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان است که روز گذشته برگزارشد. این موسیقیدان می‌گوید: متأسفانه یک نفر در صدا و سیما نیست که مسئولیتی برای موسیقی داشته باشد. آنها فکرهای ضد فرهنگی دارند و وای به حال مملکتی که صداوسیمای آن درکی از موسیقی ندارد. عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد مهم موسیقی است و مسلماً هرچیزی که پیشرفت ‌کند نشان دهنده تداوم یک حرکت است. این جشنواره یک رویداد پاک ومعصوم است و هرکسی که به آن نرسیده باخته است. این آهنگساز با انتقاد از حضور برندگان جشنواره‌های موسیقی در برنامه‌های تلویزیونی اظهار داشت: من به همه پدر و مادرها توصیه می‌کنم از چهره‌های این جشنواره‌ها سوء استفاده نکنند و فرزندان خود را از شهرت‌های کاذب دور کنند چرا که چنین رویکردی موجب می‌شود کودکان پیشرفتی نداشته باشند و حتی در جاهای دیگر مورد سوء استفاده‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرند. جالب اینکه صدا و سیما هم در این شرایط از کودکان حمایت می‌کند که به جای نفع به آنها ضرر می‌رساند. قطعاً اگر برنامه‌های رسانه ملی سالم بود ما استقبال می‌کردیم. به اعتقاد من جشنواره موسیقی جوان باید با این موضوع جدید برخورد جدیدی داشته باشد. جالب اینکه در این شرایط تبلیغاتی فقط خوانندگان شرکت دارند و در برنامه تلویزیونی ستاره می‌شوند و نوازندگان هیچ ارزشی ندارند.
جشنواره موسیقی جوان برای هیچ دولتی اتفاق ملی نبوده است
حسین علیزاده در خصوص توجه مسئولان فرهنگی به جوان‌گرایی و نخبه‌گرایی در کشورمان به «ایران» گفت: این مسأله هیچ گاه مورد توجه مسئولان نبوده اما درجشنواره موسیقی جوان به این موضوع توجه بسیاری شده است. البته متأسفانه در جامعه ما مفاهیم برخی از این کلمات تغییر کرده است به‌عنوان مثال نمی‌دانیم امروزه نخبه به چه کسی اطلاق می‌شود یا فاخر به چه معنا است؟ به عقیده من باید مفاهیم این کلمات دوباره تعریف شوند. البته طرح این سؤال‌ها نشان از این یک درد مشترک است و جای تأسف است که باید بگوییم جشنواره موسیقی جوان برای هیچ دولتی یک اتفاق ملی نبوده است به این سبب که دائم درگیر سیاست زدگی هستیم و کشوری که تمام مدت شعار معنویت می‌دهد به نظر من تمام اتفاقات معنویش و رفتارهایش حتی بیش از همه دنیا نگاه مادی دارد. او در ادامه این سؤال افزود: هدف جشنواره موسیقی جوان استعدادیابی است، استعدادی که در وجود همه قراردارد اما باید مسیر آن بدرستی مشخص گردد. حُسن جشنواره موسیقی جوان کشف این استعداد‌ها است که البته در این باره خانواده‌ها هم با ما همکاری داشتند و جای تشکر دارد. این آهنگساز می‌گوید: اگردر هنر دارای یک استعداد متوسط باشید ولی پشتکار تداوم داشته باشد می‌توانید هنرمند بزرگی شوید. البته هنرمندان بسیاری بودند که با وجود نبوغ بسیار نتوانستند به راه خود ادامه بدهند چرا که پشتکارنداشتند. علی ثابت‌نیا مدیر عامل انجمن موسیقی ایران در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره بیان کرد: در سال گذشته با ارسال مواد تبلیغاتی جشنواره، این افتخار را داشتیم که شاهد رشد ۲۰ درصدی استقبال از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل باشیم و امیدوارم در سال‌های آینده با تدابیر بیشتری که در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات انجام می‌دهیم، شاهد رشد بیشتر چه در زمینه کیفی و چه در زمینه کمی باشیم. ما در همه بخش‌های مختلف اجرایی جشنواره، نهایت تلاش خود را انجام داده‌ایم تا سطح جشنواره پایین‌تر از دوره‌های قبل نباشد.
چرا تهیه کننده های تلویزیون استعدادهای جشنواره موسیقی جوان را پوشش نمی دهند؟
هومان اسعدی دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم به ماجرای برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون و ارتباط آن با رویدادهایی چون جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد و گفت: این جشنواره یک برنامه استعدادیابی ویژه است که بهتر است تهیه‌کنندگان تلویزیون به جای نمایش ستاره‌های تبلیغاتی‌شان در «تلنت شوهای تبلیغاتی» استعدادهای همین جشنواره را پوشش دهند.
او در پاسخ به «ایران» در خصوص اینکه آیا جوانان مستعد از کشور‌های همجوار امکان حضور در این جشنواره را خواهند داشت یا خیر گفت: ایران فرهنگی نقش مهمی در گذشته داشته اما غفلت فرهنگی سبب شده امپراطوری عثمانی احیا شود. ما می‌توانستیم به کشورهای اطراف خود مرکزیت فرهنگی خود را نشان بدهیم اما متأسفانه این اتفاق مهم انجام نگرفت در صورتی که این امر می‌توانست در روابط و سیاست بین‌الملل نیز اثر‌گذار باشد و یکی از آرزوهای من این است  که کشورهای همجوار و فرهنگ‌های هم خانواده به نوعی به بهانه این جشنواره‌ها گرد هم آیند.
جشنواره موسیقی جوان محلی برای تعمیر گوش هاست
 حمیدرضا اردلان مدیر بخش موسیقی نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان نیز در ادامه این نشست رسانه‌ای بیان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان باعث شده که بسیاری از سازهای مهجور موسیقی نواحی ما از حالت گوشه‌نشینی خود خارج شده و به معرفت شنیداری جامعه ما کمک قابل توجهی کند. متأسفانه در شرایطی هستیم که مدیران ما به سرمایه‌های معنوی خود توجهی ندارند. به اعتقاد من جشنواره موسیقی جوان محلی برای تعمیر گوش‌هاست. به اعتقاد من ناب‌ترین جشنواره موسیقی جوان محلی برای تبادل فرهنگ‌هاست که اتفاقاً از سوی جامعه موسیقی کشور هم جدی گرفته شده‌است. مهرداد پاکباز عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک نیز اظهارکرد: من فکر می‌کنم جشنواره ملی موسیقی جوان عنوان بسیار مناسبی است و مانند نفت یک سرمایه بزرگ است که باید با هدف‌های خوب مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت وارد شرایطی می‌شود که تخریب آن بهتر از سودهای آن است.  سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال‌جاری در تهران برگزار خواهد شد.