درختان، قربانی گازرسانی می شوند؟

روستای کامه علیا یکی از روستاهای هدف گردشگر پذیر در بخش مرکزی تربت حیدریه با فاصله حدود ۲۰ کیلومتری از این شهر قرار دارد. مدتی است طبق اظهارات دهیار، خطر قطع شدن حدود ۸۰۰ درخت مثمر در این روستا تهدید جدی برای معیشت نیمی از مردم این منطقه به دلیل اجرای مسیر خط لوله انتقال گاز (سی اینچ) دیزباد نیشابور به تربت حیدریه به شمار می رود.اجرای طرح عبور خط لوله گاز از وسط باغ های روستای کامه علیا علاوه بر سخت تر کردن شرایط زندگی برای این مردم با توجه به تخریب حدود یک سوم باغ های روستا تهدیدی برای حوزه گردشگری این منطقه نیز به شمار می رود. برخی مالکان از مسئولان می خواهند با تغییر مسیر انتقال،  خطر  قطع درختان را ازاین منطقه دورکنند. خبرنگار خراسان رضوی  با حضور در این منطقه ضمن گفت وگو با مالکان و اهالی این روستا در تماس با چند مسئول  به پیگیری این مسئله مهم پرداخت.
خطر عبور خط انتقال گاز از میان بهترین باغ های روستای کامه علیا
دهیار روستای کامه علیا به خراسان رضوی می گوید: بر اساس مطالعات انجام شده و نقشه های سال ۹۲، قرار است خط لوله انتقال گاز از میان بهترین باغ ها و اراضی کشاورزی روستای کامه علیا عبور کند و خطر قطع شدن حدود۸۰۰ درخت وجود دارد. به گفته مسئولان،این خط مربوط به گاز فشار قوی بوده و برای پوشش ایستگاه های بین راهی در نظر گرفته شده و اهالی این منطقه در این شرایط باز هم از نعمت گاز بهره‌مند نخواهند شد.وی بیان می کند: طبق وعده مسئولان ارشد شهرستان تا پایان امسال موضوع اتصال این روستا به خط انتقال گاز اجرایی خواهد شد.
۸۰۰ درخت مثمر با اجرای این طرح قطع می شوند و با این کار معیشت نیمی از مردم تهدید می شود


یکی از اهالی می گوید: اجرای مراحل نقشه برداری در سال ۹۲ از باغ ها بدون اطلاع مالکان و دهیار صورت گرفته و اگر از آن زمان رضایت مالکان در دستور کار قرار می گرفت، این مشکلات پیش نمی آمد.او می افزاید: حدود یک سوم باغ های روستای کامه علیا یعنی بیش از ۸۰۰ درخت مثمر مانند درختان گردو، آلو، سیب،بادام، گلابی،زردآلو و ... با اجرای این طرح ،قطع می شوند.وی ادامه می دهد: معیشت مردم این روستا از طریق محصولات همین باغ ها تامین می شود و قطع این درختان که تهدیدی برای امرار معاش آن هاست، مشکلات فراوانی برای سکونت مردم این روستا ایجاد خواهد کرد.
تغییر مسیر خط انتقال خواسته مالکان است
یکی از مالکان می گوید: ۱۲ خرداد امسال جمعی از اهالی روستا نامه ای را به دبیر خانه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ارسال کرده و رونوشت آن را نیز به استانداری خراسان رضوی تحویل داده اند و در آن خواستار تغییر مسیر خط انتقال شده اند.او اظهار می کند: در خیلی از روستاهای موجود در مسیر انتقال با تصرف 7متر دیگر به عنوان حریم جدید از مسیر خط لوله قدیم استفاده می شود.نکته بعدی که وی به آن اشاره می کند، بحث قیمت گذاری درختان مثمر است.
مخفی کردن قیمت واقعی درختان با پوشش ارزیابی دست بالا
 او مدعی می شود: در برخی موارد ارزیابی باغ های کشاورزی به درستی صورت نمی گیرد، مثلا باغی را که50 درخت دارد می گویند 70 درخت برایتان در نظر می گیریم بنابراین هم پولی که قرار است به مردم بدهند شبهه ناک می شود و هم باید توضیح بدهند که با چه قانون و منطقی به اصطلاح خود ارزیابی را دست بالا می گیرند؟ وی مدعی است که هدف مخفی کردن قیمت واقعی زمین ها و درخت ها در پوشش ارزیابی دست بالاست.
اطلاعی از این موضوع ندارم اما مخالف قطع هرگونه درخت هستیم
رئیس محیط زیست تربت حیدریه به خراسان رضوی می گوید: ما به هیچ عنوان موافق قطع درخت در هر جایی که باشد و به هر دلیلی نیستیم و تا همین لحظه هیچ اطلاعی از این موضوع در بحث از بین رفتن درختان در روستای کامه علیا ندارم.
داوود نورمحمدی ادامه می دهد: اگر قطع درختان خارج از محدوده و در زمین های کشاورزی باشد،جهاد کشاورزی باید آن را بررسی و در لحظه دادن مجوز به مجری پروژه به این نکته توجه کرده باشد اما سازمان محیط زیست به عنوان اداره ناظر بر اساس قانون می تواند ورود کند.نورمحمدی رئیس محیط زیست تربت حیدریه می گوید: با قطع کردن هرگونه درختی مخالف هستیم اما اگر بحث پروژه های ملی باشد به شرط کسب مجوز از کلیه کمیسیون های مربوط و رضایت مالکان باید درختان روت بال (جا به جا) یا در محلی دیگر جایگزین شده باشند.او می افزاید: ما حافظ محیط زیست و مخالف قطع شدن هرگونه درخت هستیم،اما در برخی موارد قوانینی پیش بینی شده و شاید در این پروژه ملی،جهاد کشاورزی با نماینده مالکان به توافق رسیده باشد.
اطلاعی ندارم از این موضوع،اما تا حد امکان باید از قطع درختان جلوگیری شود
 وقتی خبرنگار خراسان رضوی  با عباسپور رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه تماس می گیرد، متوجه می شود که وی هم از این موضوع اطلاع ندارد.او می گوید: شرکت مجری این طرح باید با کمترین تبعات در بحث خسارت ها  اقدام کند و تا حد امکان باید از قطع درختان جلوگیری و با کسب توافق مالکان و مجوزهای لازم از کمیسیون های مربوط اقدام شود.عباسپور این نکته را هم گفت که رضایت مالکان باید با پرداخت قیمت کارشناسی و محاسبه شده برای هر درخت، کسب شود.رئیس اداره گاز تربت حیدریه نیزدراین خصوص  با روزنامه خراسان رضوی مصاحبه نکرد.