شکست تلویزیون در شب قهرمانی جوانان والیبالیست

عادل جهان‌آرای- روزنامه‌نگار: شب شنبه خیلی‌ از دوستداران ورزش والیبال انتظار داشتند بازی فینال تیم ملی والیبال جوانان زیر 21سال ایران و ایتالیا را پای تلویزیونی بنشینند و تماشا کنند که ظاهرا به خودشان اختصاص دارد. بسیاری از ورزش‌دوستان هر چه به زمان آغاز بازی نزدیک می‌شدند، هیچ خبری از بازی بحرین روی خروجی تلویزیون نمی‌دیدند، گویی که اصلا قرار نبود بازی والیبالی بین جوانان ایران و ایتالیا که در بحرین برگزار می‌شود، انجام شود. انگار برای مسئولان تلویزیون‌نشین یا صاحبان صداوسیما والیبال جوانان ایران یا قهرمانی ورزشکاران ایرانی اهمیت ندارد، برای آنها مهم تخریب چهره‌های فرهنگی و هنری کشور و به همان نسبت انتشار فیلم‌هایی مثل گاندو است تا هر کس را که دلشان بخواهد بنوازند یا آنکه یک برنامه فراگیر و مردمی مثل نود با مجری توانمندش همچون عادل فردوسی‌پور را از گردونه سیما خارج سازند تا جا را برای دوستان یا بستگان خود فراهم کنند.
این اولین بار نیست که تلویزیون چشم در چشم مردم به آنها بی‌اعتنایی می‌کند و از جایی که فرزندان این کشور در حال خلق قهرمانی هستند، هیچ تصویری ارائه نمی‌کند. مدیران این سازمان بسیار عریض و فراوان طویل که از سرمایه مردم و بیت‌المال ارتزاق می‌کنند، هر دلیل یا بهتر بگوییم هر بهانه‌ای داشته باشند که حتی محکمه‌پسند هم باشد، ولی پخش نکردن بازی فینال والیبال جوانان جهان بین دو تیم ایران و ایتالیا عملا دهن‌کجی به ولی‌نعمت‌های خود است.
ورزش والیبال این روزها به لطف بازی‌های خوب تیم بزرگسالان ایران و اکنون تیم جوانان زیر 21سال، یکی از ورزش‌های پر طرفدار کشور است و هنگام بازی‌ها خیل عظیمی از جوانان را به سوی ورزشگاه‌ها می‌کشاند. این در حالی است که روز و شب در این رسانه به اصطلاح ملی، تاکید می‌کنند که باید به جوانان بها داد و تفریحات سالم که ورزش از مهم‌ترین آنهاست، برای این قشر در نظر گرفت. اما وقتی زمان عمل فرابرسد، مدیران این رسانه با هزاران بهانه واهی چشم خود را از واقعیت‌ها می‌بندند و به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند، جوانان است. آیا این تیمی که در بحرین بازی می‌کرد و برای اولین بار در این رده سنی قهرمان جهان شد، نماینده جوانان کشور ما نبود. اگر اینها جوان نبودند و ضرورتی به پخش مستقیم یا حتی غیرمستقیم بازی جوانان نیست، پس چرا مدام دم از جوانان می‌زنید و مدعی ساختن برنامه‌های تفریحی برای جوانان هستید.
تلویزیون جمهوری اسلامی با این اقدام و اقدام‌های مشابه عملا تماشاگران ایرانی را – چه در داخل و چه خارج از کشور- به سوی شبکه‌های تلویزیونی خارج از کشور سوق می‌دهد، شبکه‌هایی که با هزینه‌های هنگفت، به جای تلویزیون ایران، برخی بازی‌هایی را که ورزشکاران ایران انجام می‌دهند، مستقیما پخش می‌کنند و به راحتی مخاطبان داخلی خود را به سوی خود می‌کشانند. البته گویا برای مدیران رسانه ملی، مخاطب داخلی یا خارجی اهمیتی نداشته باشند، آنچه که برای آنها اهمیت دارد، دیدگاه خودشان است. این رسانه بیش از آنکه بحران مخاطب داشته باشد، بحران مدیریت دارد. مدیریتی که فردی و دلی برای خود تصمیم می‌گیرند و انتظار دارند 80میلیون نفر پای داده‌های تهی و بی‌خاصیت تصویری آنها بنشینند.


حالا حتما برای مدیران تلویزیون اهمیت ندارد که بعد از قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان زیر 21سال ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۹ و تاریخ‌سازی در این مسابقات، چه کسانی به این تیم و به این جوانان تبریک گفتند. فقط کافی است نگاهی به متن تبریک چهره‌های سیاسی کشور بیندازید تا اهمیت این بازی و جایگاه این قهرمانی را درک کنید. حسن روحانی، رئیس جمهوری بعد از قهرمانی جوانان زیر 21سال ایران به آنها نوشت: «قهرمانی مقتدرانه جوانان ایران در مسابقات جهانی والیبال، نویدبخش آینده‌ای درخشان برای والیبال ایران عزیز ماست. این موفقیت غرورآفرین بر ملت ایران، بلندقامتان پرتلاش تیم ملی و مدیران و مربیان تیم مبارک باد.» و حسن خمینی هم نوشت:«قهرمانی جوانان غیور سرزمین‌مان در مسابقات جهانی والیبال کاری است بسیار بزرگ و با ارزش که بیش از هر چیز نشانگر یک برنامه‌ریزی درست در این رشته محبوب است و در عین حال مژده ادامه نسل طلایی والیبال ما را با خود دارد.»
علاوه بر این، شخصیت‌هایی چون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضاییه، علی لاریجانی رئیس مجلس به این قهرمانی واکنش نشان دادند و برای جوانان ایران پیام تبریک فرستادند.
اما پیام سراسر گلایه‌آمیز وزیر ورزش به رئیس صداوسیما شاید تلنگری باشد بر بدنه مدیریت فردی این رسانه به اصطلاح ملی.
مسعود سلطانی‌فر دراین پیام به صورت مستقیم رئیس این رسانه را خطاب قرار داد تا آنکه بخواهد ابتدا به تیم ملی والیبال جوانان ایران تبریک بگوید. در پیام وزیر ورزش آمده است:«برادر گرامی آقای علی‌عسگری/قهرمانی جوانان ارزنده والیبال ایران در رقابت‌های جهانی در کشور بحرین برای اولین بار با همت والای ملی پوشان ارزشمند ایران رخ داد. ضمن تشکر از حمایت‌های مجموعه صدا وسیما از ورزش کشور، توقع بود این بازی تاریخی از یکی از شبکه‌های تلویزیون برای علاقه‌مندان و مردم دوستدار ورزش پخش می‌شد.»
به هر حال شکی نیست که در این مسابقه والیبال، تلویزیون ایران بازنده بزرگ بود، نه تیم ملی والیبال جوانان ایتالیا که بازی جوانمردانه را 3بر 2 به ایران واگذار کردند.