«ابتکار» از حملات و تخریب‌های صداوسیما علیه دولت گزارش می‌دهد «گاندو» در قفس ظریف

الهام برخوردار
رسانه ملی در این سال‌ها به خاطر عملکرد یک‌سویه خود درباره بسیاری از مسائل مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. نگاهی به برنامه‌‌های صدا‌وسیما در پوشش رویدادهای ملی و کارشناسی در سال‌‌های اخیر نشان از آن دارد که رویکردهای سیاسی و جناحی بر رفتار این سازمان غلبه دارد و بیم آن می‌رود که منافع ملی قربانی اهداف سیاسی شود. هر‌چه شرایط کشور حساس‌تر می‌شود، حمله مخالفان دولت نیز شدیدتر می‌شود. در این بین اما صداوسیما علم مخالفتش را با دولت بیش از گذشته بلند کرده است. از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی صداوسیما یا همان رسانه ملی که حسن روحانی از آن به «رسانه میلی» نام می‌برد، همیشه سعی کرده است با زدن دولت و ساز مخالف، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. یکی از پربحث‌ترین کارهای اخیر صداوسیما پخش سریال «گاندو» بود که در آن به دولت و دستگاه دیپلماسی کشور به‌خصوص محمدجواد ظریف حمله شد و به نوعی تخریب دولت روحانی و کابینه او هدف اصلی این سریال پرحاشیه بود.
متاسفانه صدا‌وسیما شرایط را به‌ گونه‌ای پیش برده است که امروز هرکسی به دولت حمله کند، محبوبیت عمومی پیدا می‌کند. کمتر از یک ماه است که از پخش آخرین قسمت این سریال می‌گذرد اما حواشی مربوط به آن همچنان ادامه دارد‌ به گونه‌ای که روز گذشته محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در کانال تلگرامی خود از نامه‌ای خبر داد که وزیر خارجه به محضر رهبر انقلاب ارسال کرده است.
محمد مهاجری نوشته است: «گفته می‌شود اخیرا و به دنبال پخش سریال «گاندو»، محمدجواد ظریف در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از موج توهین‌ها و تهمت‌ها گلایه کرده و نوشته است حتی اگر بخشی از این حجم تخریب درست باشد، ادامه خدمت وی در سمت وزارت امورخارجه شرعا جایز نیست. شنیده شده است حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ ظریف فرموده‌اند: «من مطلقا راضی نیستم که به شما کمترین اهانتی بشود».


چرا یک نهاد خاص در این حد آزاد است که حتی در حساس‌ترین شرایط کشور باز هم بدون توجه به منافع ملی و ایجاد همدلی بین نیروها سعی در تخریب مسئولان می‌کند. با توجه به اینکه نویسنده این سریال پیش از این گفته بود که 80 درصد سریال ساخته ذهن او بوده است، چرا باید رسانه ملی اینگونه به مخاطب القا کند که دستگاه دیپلماسی کشور توان مدیریت ندارد و عملکرد وزیر خارجه را اینگونه زیر سوال ببرد؟ آیا تخریب ظریف در این موقعیت حساس کنونی در راستای منافع ملی است؟ آیا این‌بار سریال گاندو ظریف را مجبور به ترک پاستور خواهد کرد؟ همه اینها سوالاتی است که تا کنون پاسخی برای آن پیدا نشده است. اینکه چرا انتقاد از صداوسیما در ساخت چنین برنامه‌هایی راه به جایی نمی‌برد، اینکه سازندگان گاندو تا چه میزان به واقعیت پایبند بوده‌اند، اینکه تخریب وجهه دولت در شرایطی که کشورمان با دشوارترین شرایط توطئه و کارشکنی در تاریخ بشر روبه‌رو است، چه توجیهی دارد؟ و اینکه آیا فیلمسازان دیگری هم مجاز به ساختن اثری در این حوزه و بیان آزادانه نظرات خود هستند یا فقط این آزادی بیان حق مسلم سازندگان گاندو است، موضوعاتی قابل تامل و قابل بحث هستند.
با توجه به اینکه این سریال در مدت زمان کوتاهی ساخته شد، به نظر می‌رسد که فقط یک هدف را دنبال می‌کند و آن پایین‌کشیدن و تخریب کامل شخصیت پرتلاش وزیر امور خارجه کشورمان است. اینکه کارگردان این سریال ادعا کرد ای‌کاش هیچ بخشی از این سریال حذف نمی‌شد و تمام آن به نمایش گذاشته می‌شد، حاکی از این نکته‌ است که تمام هم‌و‌غم سرمایه‌گذار و مدیریت پشت صحنه این سریال این بود که در ماه‌های اخیر که شاهد مجادله داخلی در حوزه برجام هستیم، با طرح مسئله نفوذ و جاسوسی، بقای برجام را نیز از طرف ایران کاملا منتفی بدانند.
تمام ماجراهای «گاندو»
صدا‌وسیما مدت‌ها است که با ساخت برنامه‌‌های متنوع به ‌ویژه در حوزه‌های سیاسی، اندیشه‌ و فرهنگی در هرکدام از دریچه‌ای مشخصاً به نقد دولت یا تفکرات اصلاح‌طلبانه می‌پردازد و از سوی دیگر تا به حال مجالی برای طرح دیدگاه‌های مخالف در نظر نگرفته است. در واقع حسن روحانی تنها رئیس دولتی است که در دوران ریاست‌ جمهوری‌‌اش با سه رئیس سازمان صدا‌وسیما مواجه شده و هیچ‌‌کدام روی خوشی به دولت نداشته‌اند.
پخش سریال گاندو از رسانه ملی یکی از دیگر از چندمین برنامه‌های تخریبی رسانه ملی علیه دولت بود. سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی موسسه شهید آوینی کمتر از یک ماه پیش از شبکه سوم سیما پخش می‌شد. در این سریال سکانس‌هایی از نشست وزیر خارجه و روسای دولت دوازدهم با نهادهای امنیتی وجود داشت که تلاش داشت دولتی‌ها را از امور جاسوسی صورت‌گرفته بی‌اطلاع نشان دهد، که با واکنش‌های زیادی از سوی دولت، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی روبه‌رو شد. درواقع سریال «گاندو» در مسیر ناامید کردن مردم، تشویش اذهان عمومی، تخریب دولت و متلاشی کردن دیپلمات‌ها و دیپلماسی کشور و بدنام کردن دولتمردان است.
بعد از اینکه انتقادات زیادی به این سریال وارد شد، رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا مدعی قطع بودجه صدا‌و‌سیما پس از پخش سریال «گاندو» شده و در این خصوص به دولت هشدار دادند. درواقع رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرایان در این رابطه کوشیدند که چنین القا کنند که دولت چون از سریال گاندو انتقاد داشته، دستور داده است که از صداوسیما انتقام گرفته و بودجه رسانه ملی براساس صلاح‌دید دو نماینده دولت در هیئت نظارت بر صداوسیما انتقام بگیرد؛ این در حالی است که دولتمردان این ادعا را رد کردند.
در ادامه واکنش‌ها به این سریال اما سخنان علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز قابل تامل است. او در رابطه با ساخت این سریال و پخش آن از رسانه ملی گفته بود: «سریال «گاندو» بیشتر تخیلی بود تا واقعی؛ این سریال براساس پروژه نفوذ ساخته شده بود، در حالی که احتمال نفوذ در دولت پنهان به دلیل قدرت برتر آن بیشتر است. آمریکا، انگلیس و اسرائیل که معمولاً مبدا ارسال نفوذی یا جاسوس هستند، می‌دانند که معمولاً دولت‌ها در ایران قدرت تعیین کننده نیستند و قدرت تاثیرگذار در جای دیگری است. لذا احتمال نفوذ در نهادهای حکومتی و نیروهای مسلح بیشتر از احتمال نفوذ و جاسوسی در دولت است. سریال «گاندو» در واقع رهبری را هم زیر سوال برده است چون اینگونه تصمیمات و آزادی اینگونه افراد بدون اطلاع ایشان انجام نمی‌شود.
او افزود: این سریال غیر از اینکه عملکرد نظام را زیر سوال برد، با توجه به اینکه اختلاف میان بخش‌های نظام ایجاد کرده، پخش آن در شرایط امروز صلاح نبود‌ چرا که امروز باید صدای واحد از کشور شنیده شود.
من این اقدامات را افراطی و دنباله اقدامات کسانی می‌دانم که مصمم بودند برجام اجرا نشود و آنقدر کارشکنی کردند تا به هدف‌شان رسیدند و زمینه خروج ترامپ از برجام فراهم شد. اگر آن بخش از نظام مصمم به اجرای برجام بود، امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود. امروز هم این افراد به جای آنکه رفتارشان را تغییر دهند همان راه را ادامه می‌دهند و توجهی به منافع ملی و آرمان‌های انقلاب ندارند.»
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از حملات و تخریب‌های صداوسیما علیه دولت گزارش می‌دهد «گاندو» در قفس ظریف ژوبین صفاری رسانه‌ها و گره کور تحمل‌ناپذیری «ابتکار» طرح جدید مالیاتی را بررسی می‌کند راهی برای عبور دولت از تنگنای اقتصادی! تا زمانی‌که مشکلات بازار اصلاح نشود، طرح‌های پیشنهادی موثر نیست نخریدن خانه، تدبیر دولت برای کاهش تقاضا در بازار همه حواشی انتخابات شورایاری‌ها بررسی شد دو روی سکه یک انتخابات محلی رئیس‌جمهوری در نامه‌ای متذکر شد مواخذه 4 وزیر «‌ابتکار» نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در وین را بررسی می‌کند برجام در میان تحولات سریع رئیس جمهوری در دیدار وزیر امور خارجه عمان: ایران علاقه‌مند به توسعه همکاری‌ها با عمان است برنی سندرز: عربستان یک دیکتاتوری شریر و کریه است دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین: برخی برایشان مهم نیست با نردبان «مصباح» وارد مجلس شوند یا «عارف» سلامت ایران، خورشید مدیریت کلان خط و نشان مجدد اون برای ینگه دنیا