قهرمانی رؤیایی با نسل طلایی



محمد محمدی سدهی
خبرنگار


مأموریت تیم ملی والیبال جوانان ایران شنبه شب با حضور در جایگاه نخست قهرمانی جهان به پایان رسید و تاریخ‌سازی تکمیل شد. جوانان والیبالیست کشورمان پس از 12 سال به نیمه نهایی مسابقات راه یافتند و با از پیش رو برداشتن تیم قدرتمند برزیل برای نخستین بار فینالیست شدند. در بازی پایانی، تیمی انتظار شاگردان عطایی را می‌کشید که در مرحله دوم همین دوره از مسابقات با نتیجه 3 بر یک جوانان ایران را شکست داده بود  اما این بار نوبت «ایتالیا»ی قدرتمند بود که مقابل قدرت جوانان والیبال ایران زانو بزند. گفت‌وگوی خبرنگار «ایران» با امیرحسین اسفندیار (ارزشمندترین بازیکن مسابقات) و محمدرضا حضرت‌پور (بهترین لیبرو مسابقات) پیش روی شماست. صحبت‌های آنها حال و هوای تیم تاریخ‌ساز را بیشتر مشخص می‌کند.

اسفندیار: بحرین برای ما خوش یمن است
کاپیتان تیم ملی والیبال جوانان، صحبت‌هایش را اینگونه آغاز کرد:«تمام تیم‌ها سطح بالایی داشتند و کیفیت تیم‌هایی مثل روسیه و ایتالیا خیلی خوب بود. ما با وجود آغاز نه چندان خوب، در ادامه عملکرد مناسبی داشتیم و در مراحل بالاتر توان واقعی‌مان را نشان دادیم. برای رسیدن به سکوی نخست جهان که واقعاً جایش در ویترین افتخارات والیبال ایران خالی بود، بسیار جنگیدیم.»
امیرحسین اسفندیار که در سال 2017 در ترکیب تیم ملی نوجوانان حضور داشت و با این تیم هم عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد، ادامه داد: «بحرین برای مان خوش یمن است، ما در رده نوجوانان هم در این کشور به مقام قهرمانی دست یافتیم. همان تیم به رده جوانان آمد و در فینال حضور یافت و این بار در این رده در جایگاه نخست ایستاد. این نسل بخوبی در حال رشد است و در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ایتالیا قبل از فینال هیچ باختی نداشت و تنها ما توانستیم این تیم را مغلوب کنیم. گرچه بازی بسیار سخت و نزدیکی بود و سرنوشت به ست پنجم کشیده شد. نه ایتالیا دست‌بردار بود و نه ما. اصلاً نمی‌خواستیم جا بزنیم. ایتالیایی‌ها چهارمین حضورشان در فینال جوانان جهان بود و در 3 دوره گذشته قهرمان نشده بودند و ما برای اولین بار بود که فینالیست می‌شدیم. هدف ما پیش از فینال این بود که اولین فینال مان طلایی شود و تاریخ‌ساز شویم و ایتالیایی‌ها هم می‌خواستند طلسم را بشکنند و بالاخره قهرمان شوند که خوشبختانه اتفاقات خوب برای ایران رقم خورد.»
ارزشمندترین بازیکن مسابقات بیان داشت: «تیم ملی با کادر فنی ایرانی قهرمان جهان شد و این خیلی ارزشمند است. من هم با تلاش تمام بازیکنان تیم توانستم به عنوان ارزشمندترین بازیکن انتخاب شوم. هدفمان در وهله اول قهرمانی تیم و پس از آن کسب عناوین انفرادی بود که خدا را شکر هر دو اتفاق افتاد و این قهرمانی را شیرین‌تر کرد.» پشت خط زن تیم ملی والیبال جوانان ادامه داد: «مسابقات جوانان جهان تفاوت چندانی با بزرگسالان ندارد بنابراین کسب عنوان قهرمانی در این جام بسیار لذتبخش است. خوشحالم در جمع این تیم تاریخ ساز حضور داشتم و توانستم با این تیم بر قله جهان بایستم. این عملکرد نشان دهنده کیفیت بالای والیبال ایران است و قطعاً در آینده از این نسل چیزهای زیادی خواهید شنید.»