تعهدات زیادی داده شد

گروه سیاسی/ معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام را سازنده خواند. روز گذشته اولین نشست مشترک کمیسیون برجام بعد از اجرایی شدن مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در وین برگزار شد. در این نشست فوق‌العاده سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست جلسه را عهده‌دار بودند و نمایندگان کشورهای چین، روسیه، آلمان، انگلیس و فرانسه هم تحولات اخیر مربوط به توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، عراقچی بعد از پایان این نشست گفت: جو نشست سازنده بود. مذاکرات خوبی داشتیم.
نمی‌توان گفت که تمامــــــــــــی مشکلات‌مان را حل و فصل کردیم اما تعهدات زیادی داده شد. اروپایی‌ها بعد از خروج امریکا از توافق بین‌المللی هسته‌ای، هنوز نتوانسته‌اند به تعهدات خود جهت حفظ برجام عمل کنند. چنانکه وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این از 11 تعهد کشورهای اروپایی یاد کرد که هیچ کدام‌شان عملیاتی نشده است. با این حال تهران در مقابل بی‌توجهی بروکسل به تعهدات برجامی، 18 اردیبهشت ماه اولین مرحله کاهش تعهدات خود را اجرایی و اعلام کرد که دو خواسته مهم از اروپایی‌ها دارد؛ یکی تسهیل فروش نفت و دیگری امکان تبادلات مالی و بانکی. تأخیر اروپایی‌ها در نهایت منجر به عملیاتی شدن مرحله دوم کاهش تعهدات ایران و عبور از حد تعریف شده غنی‌سازی اورانیوم (3.67 درصد) شد. در پی کاهش تعهدات ایران، کمیسیون مشترک برجام در هفتم تیرماه تشکیل جلسه داد و در جریان آن عملیاتی شدن سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران (اینستکس) اعلام شد و ایران انجام اولین انتقالات بانکی توسط آن را تأیید کرد. عراقچی پس از آن نشست گفته بود پیشرفت‌هایی صورت گرفته که «گامی به جلو» است اما «کافی نیست.» با این حال تحرکات اروپایی‌ها همچنان مورد انتقاد ایران است که آن را کافی نمی‌داند.
حالا باید دید محتوای مذاکرات نشست دیروز وین آیا نیروی جدیدی به برجام برای زنده ماندن تزریق می‌کند یا ایران مجبور به عملیاتی کردن گام سوم کاهش تعهدات خود خواهد شد. تا حالا که عراقچی فضای نشست را سازنده خوانده و گفته که تعهدات زیادی داده شده است.


عراقچی همچنین در جمع خبرنگاران درخصوص کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار کرد: ما در یک ماه گذشته تحولاتی در نحوه اجرای برجام داشته‌ایم. امروز بحث‌های مفصلی بر سر گزارش‌های آژانس مبنی بر کاهش تعهدات برجامی ایران و قصور کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای داشتیم. بحث‌ها سازنده بود. هنگام جمع‌‌بندی، تمامــــــــــــی کشورهای باقیمانده در برجام بر پایبندی خود به تعهدات‌شان ذیل توافق هسته‌ای تأکید کردند. ایران نیز تأکید کرد که تا زمان تأمین نشدن خواسته‌هایش، به روال خود در کاهش تعهدات برجامی‌ ادامه خواهد داد. به گفته وی، روحیه حاکم بر جلسه خوب و سازنده بود اما مشکلات ما بسیار جدی هستند و باید برطرف شوند.
معاون ظریف اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که گروه‌های کاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی کار خود را شروع کنند. پس از این جلسه، کارشناسان ما با هدف رسیدن به راه‌حل‌های عملیاتی در اجرای برجام در دو حوزه مختلف اقتصادی جلساتی خواهند داشت.
نماینده چین هم در نشــــست دیروز خواستار حفظ توافق هسته‌ای شد. رئیس هیأت چینی در نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که تمامی طرفین برجام خواهان حفظ این توافق هسته‌ای هستند. این مقام چینی همچنین بر مخالفت صریح تمامی طرفین با سیاست‌های امریکا علیه ایران تأکید کرد.  اعضای کمیسیون مشترک برجام پیش از این در هفتم تیرماه هم گرد هم آمده بودند و قرار بر آن بود که نشست بعدی در سطح وزرای خارجه برگزار شود، اما به گفته عراقچی با توجه به سرعت تحولات در رابطه با برجام و نیز مسائل منطقه بنا به درخواست کشورهای اروپایی و ایران نشست فوق‌العاده دیگری در سطح معاونان و مدیران درخواست شد که  نشست وزیران خارجه را به تأخیر انداخت. به گفته وی، البته این مسأله هنوز در دستور کار است و امیدواریم سریع‌تر یک دستورکار ملموس، تعیین کننده و با نتایج روشن برای جلسه وزیران آماده کنیم. ما حتماً خواهان یک جلسه نمایشی و بدون نتیجه نیستیم که فقط در آن عکس بگیریم. از این رو یکی از موضوعات دیگر مورد بحث در این نشست صحبت درباره دستورکار و نتیجه نشست وزیران خارجه خواهد بود.
عراقچی دیروز قبل از برگزاری نشست به خبرگزاری صداوسیما گفت: تصمیم ایران در زمینه توقف اجرای برخی تعهدات برجامی‌اش به آثار عینی و عملی منجر شد و طرف‌های اروپایی خواستار آن شدند که این وضعیت جدید بویژه در مرحله دوم از اجرای کاهش تعهدات، پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه، در یک جلسه کمیسیون مشترک در سطح معاونان به بحث گذاشته شود.بنا به گفته عراقچی بررسی عملیاتی شدن کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی کشورهای اروپایی و توقیف نفتکشی که حامل نفت ایران در جبل‌الطارق بود و از منظر ایران نقض برجام است، از جمله موضوعات در دستورکار این نشست بوده است.
عراقچی تأکید کرد: کشورهای عضو برجام نباید مانعی در راه صادرات نفت ایران ایجاد کنند. همچنین برخی تحولات دیگر رخ داده است که نقض تعهدات باقیمانده در برجام است. بنابراین ما هم متقاضی برگزاری این جلسه بودیم و در نهایت این جلسه هماهنگ شد. عراقچی همچنین قبل از برگزاری نشست کمیسیون مشترک، به طور جداگانه با هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی و نماینده هیأت‌های روسیه و چین دیدار کرده بود.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم پیش از نشست به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که بررسی مسائل مربوط به اینستکس و راکتور اراک جزو موضوعات اصلی دیدار کمیسیون مشترک خواهد بود. و بعد از نشست هم گفت که حاضرین در نشست از ایران خواسته اند گام سوم کاهش تعهدات خود را عملی نکند.