پاسخ رهبری به ظریف قابل توجه مدعیان ولایتمداری باشد

گروه سیاسی/ محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه گلایه‌آمیز محمد جواد ظریف نسبت به برخی عملکردهای تخریبی، با اشاره به اینکه ما از نگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به اعضای هیأت دولت آگاه بودیم، اظهارکرد: این پاسخ باید قابل توجه کسانی باشد که با ادعای ولایتمداری، کارهایی خلاف نظر رهبر معظم انقلاب انجام می‌دهند.
به گزارش «ایران» او که روز گذشته در حاشیه نشست هیأت وزیران با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: لازم است بار دیگر از رهبر معظم انقلاب به‌دلیل عنایت به خادمین مردم قدردانی کنم که این قدردانی دولت و شخص رئیس جمهوری است.
واعظی در عین حال تأکید کرد که آقای ظریف بی‌مهری‌هایی که به ایشان و دیگر اعضای هیأت دولت انجام شده بود را مبتکرانه منعکس کردند و با محبت رهبر معظم انقلاب مواجه شدند. گفتنی است وزیر خارجه در پی ارائه تصویر نادرست از وزارت خارجه در سریال «گاندو» نامه گلایه آمیزی خدمت رهبر معظم انقلاب نوشتند که به گفته سید عباس موسوی سخنگوی این وزارتخانه، رهبری در پاسخ فرمودند مطلقاً موافق هر گونه اهانت به مجموعه وزارت خارجه و شخص ظریف نیستند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره محتوای مذاکره تلفنی اخیر رؤسای جمهور ایران و فرانسه، با بیان اینکه تماس تلفنی آقای مکرون با آقای روحانی، 100 دقیقه طول کشید، این موضوع را نشان دهنده منطق ایران، در منطقه و جهان دانست و گفت: ما نگران این نیستیم که در واشنگتن چند نفر بنشینند، طرحی را برنامه‌ریزی کنند و فکر کنند می‌توانند در جو روانی کشور تأثیر‌گذار باشند. اگر در گذشته امیدشان به این بود که می‌توانند با یک جنگ روانی و تبلیغاتی روی مردم اثر بگذارند، مشاهده کردیم که طی روزهای گذشته تمام موضوعاتی که از سوی امریکایی‌ها مطرح شده هیچ اثری روی مردم ما نگذاشته است، کما اینکه اکنون مردم به مسئولان خود بیش از گذشته اعتماد دارند و مسئولان نیز بیش از گذشته پای حرف‌ها و قول‌های خود ایستاده‌اند.


او، اقدام اخیر امریکا برای به پای میز مذاکره کشاندن مقامات ایرانی را سیاستی قدیمی توصیف کرد و با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه روشن است، افزود: موضوعات منطقه‌ای، موشکی و نظامی و آنچه که به خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود ارتباطی با امریکایی‌ها ندارند. در ارتباط با مسأله هسته‌ای نیز ما چارچوبی تحت عنوان 1+5 داریم که اگر امریکا داخل این چارچوب باشد می‌تواند در آن تبادل نظر کند.
واعظی با بیان اینکه دیپلمات‌های ما نشان دادند به اوضاع مسلط هستند، اظهار کرد: در چند ماه گذشته این ما بوده‌ایم که امریکایی‌ها را به‌دنبال خود آورده‌ایم. امریکایی‌ها با همه قدرت و ابزار در دست خود در سفر قبلی آقای ظریف به‌دلیل اتخاذ مواضع محکم ایشان در سخنرانی‌ها و گفت‌و‌گوهای رسانه‌ای در موضع انفعال قرار گرفتند و دیدیم که در سفر آخر آقای ظریف، امریکایی‌ها او را محدود کردند؛ این اقدام نشان از آن است که امریکایی‌ها از دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران می‌ترسند و لذا به همین دلیل است که الان آقای پمپئو در موضع انفعال قرار گرفته است.
وی ادامه داد: امروز مشاهده می‌کنیم که هم در موضوع تحریم و هم در موضوع دیپلماسی امریکایی‌ها به‌صورت جدی کم آوردند و عملاً در حال انجام حرکاتی انفعالی هستند؛ ما نیز به هیچ وجه نگران نیستیم؛ چرا که شرایط بین‌المللی را بخوبی می‌شناسیم و ارتباط‌مان با کشورهای مختلف برقرار است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه در پاسخی درباره توئیت اخیر ترامپ درباره قدرت ایران در مذاکره و دیپلماسی، تصریح کرد: ترامپ در تمام سیاست‌های خود علیه ایران با شکست مواجه شده است؛ او به کشورهای اروپایی قول داده بود که در صورت همکاری با امریکا طی یک تا ۲ ماه با فشار حداکثری به هدف خود خواهد رسید اما اکنون بیش از یک سال از تحریم‌های امریکا می‌گذرد و مشاهده می‌کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است.
واعظی افزود: توئیت ترامپ در چنین شرایطی نوعی سردرگمی و عقب‌نشینی است. رئیس جمهوری امریکا اکنون با ایرانی روبه روست که در مذاکره و دیپلماسی حرف برای گفتن دارد و کشوری با تاریخ چندهزار ساله است و در چنین کشوری نباید انتظار داشته باشد که آنچه گفته عمل شود.
او همچنین درباره حضور هیأت اماراتی در ایران نیز با اشاره به اینکه امارات در حال تجدید نظر در رویکرد تند خود درباره یمن، تغییر آرایش نیروهای خود در این کشور و ایجاد تفاوت کمی در دیدگاه‌های خود با عربستان در موضوع یمن است، گفت: امارات با روش‌هایی علاقه‌مند است در زمینه امنیت خلیج فارس با ایران ارتباط داشته باشد.

برش

وزیر دفاع: آزمایش‌های موشکی مرتب انجام می‌شود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به ادعای برخی رسانه‌ها و مقام‌های غربی مبنی بر انجام آزمایش موشکی تازه در ایران، بدون رد یا تأیید این اخبار، اعلام کرد که برنامه نیروهای مسلح از جمله آزمایش‌هایی در زمینه موشکی طبق زمانبندی تعیین شده برای هر سال به طور مرتب انجام می‌شود.
به گزارش «ایران»، امیر سرتیپ امیر حاتمی در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت با بیان اینکه برنامه‌های تحقیقاتی نیروهای مسلح هر سال تدوین و اجرا و بموقع کارها انجام می‌شود، گفت: در کل دنیا این کارها طبیعی است. اگر برخی روی بعضی از موضوعات کار رسانه‌ای خاصی انجام می‌دهند، دنبال اهداف خاص خودشان هستند، اما نیروهای مسلح ما برنامه‌هایشان از جمله آزمایش موشک کاملاً مرتب اجرا می‌شود.
وزیر دفاع همچنین در واکنش به خبر برگزاری رزمایش مشترک جمهوری اسلامی ایران با روسیه گفت:‌ هنوز قراری در این خصوص گذاشته نشده است، اما روسیه کشور دوست ماست.