140 هزار تن ذرت سمی بالاخره امحا می‌شود؟

آفتاب یزد – گروه اقتصادی: ماجرای واردات 140 هزار تن ذرت آلوده به سم آفلاتوکسین در بندر امام خمینی با ورود رییس جمهور و دستورش برای توقف واردات این ذرتها به کشور و لزوم برخورد با متخلفین و معرفی به دستگاه قضایی وارد مرحله تازه تری شد.
140 هزار تن ذرت آلوده به سم خطرناک آفلاتوکسین که گفته می‌شود 5تا 7 برابر حجم استانداردها آلودگی دارد و حتی قابلیت استفاده در الکل را نیز ندارد، حدود چند سال است وارد بندر امام خمینی شده و در انبارهای این بندر توقیف مانده است. گمرک کشور به دلیل آلودگی این ذرتها با استعلام نظر اداره استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی مبنی بر آلودگی شدید این ذرتها اجازه ترخیص آنها را نداده و این ذرتها از سال گذشته در انبارها مانده‌اند که به دلیل مقاومت پیدا وپنهان واردکنندگان برای ترخیص این ذرتها پرونده آن هنوز بلاتکلیف مانده است.

> امحای ذرتها فقط در محیط ایزوله


به گزارش آفتاب یزد گفته می‌شود این ذرتها به قدری آلوده است که هیچ راهی برای استفاده از آن نیست تا جایی که حتی نمی‌توان آنها را دفن کرد یا در دریا ریخت و باید در سوله‌ها‌ی مخصوص تحت حرارت مشخصی امحا شود.به گفته کارشناسان این ذرتها به قدری آلوده است که باید در کوره‌ها‌ی فیلتر هوا و محیط ایزوله در دمای بالا از بین برود.
گفته می‌شود ذرتهای آلوده مورد نظر در دریا خریده شده است.سوال این است چرا کالایی که از مبدا خریداری می‌شود روی سالم بودن آن نظارت نمی‌شود؟ اگر قرار است در خاک کشور تخلیه شود، اول باید آزمایش شود و بعد تخلیه گردد نه این که اول تخیله شود بعد آزمایش و به نظر می‌رسد این ایراد سیستمی باید برطرف شود.
در اسفندماه سال 96 یک مقام مسئول در بندر امام خمینی استان خوزستان در گفتگو با خبرگزاری تسنیم از کشف و توقیف 126 هزار تن ذرت آلوده در گمرک این استان خبر داده بود.
وی با بیان اینکه عمده ذرتهای آلوده توسط واردکنندگان بخش خصوصی وارد این استان شده است، گفت: بخشی از این محصولات نیز توسط سازمانهای دولتی وارد کشور و محوطه بندری امام خمینی شده است.
لازم به ذکر است، عمده ذرتهای آلوده از کشور برزیل وارد ایران شده بود. از طرفی با وجود تاکید مقامات بر مرجوع کردن این ذرتها هنوز اقدامی در این خصوص از سوی واردکنندگان انجام نشده است.به گفته این مقام مسئول، بعد از تایید و احراز آلوده بودن ذرتهای مورد اشاره توسط اداره استاندارد استان، انبارهای نگهداری این ذرتها پلمب شده و از ترخیص محموله‌های مورد اشاره جلوگیری به عمل آمده است.
گفتنی است محموله‌های ذرت آلوده در حالی وارد محوطه بندری امام خمینی شده بود که فشارهای مختلفی به مقامات برای ترخیص بی‌سر و صدای این ذرتها اعمال شد، اما واردکنندگان تاکنون موفق به دستیابی به اهداف خود نشده‌اند.
حدود سال 93 نیز 22 هزار تن ذرت آلوده وارد محوطه بندری امام خمینی شده بود که در آن زمان نیز از ترخیص محموله آلوده ذرت جلوگیری به عمل آمد پرونده مورد اشاره هنوز به طور کامل بسته نشده است و مکاتبات به صورت محدود در خصوص ابهامات محموله سال1393 ادامه دارد.این مقدار ذرت آلوده در کنار 126هزار تن ذرت آلوده وارداتی در سال 96 حدود 140هزار تن ذرت آلوده را در انبارهای بندر امام خمینی جای داده است.

> مقاومت وارد کنندگان در برابر قانون
گفته می‌شود 8 شرکت شبه دولتی و خصوصی 126 هزار تن ذرتها را وارد کرده‌اند و با مقاومت و حتی ارعاب و تهدید درصدد ترخیص این ذرتها هستند. قانون می‌گوید اگر اقدامات لازم برای ترخیص کالا تا ۴ ماه پس از ورود به محوطه گمرکی انجام نشود، بر مبنای قانون، کالا متروکه تلقی شده و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد این در حالی است که تاکنون این سازمان برای تعیین تکلیف ذرت‌ها‌ی آلوده اقدامی انجام نداده است.
گمرک ایران اعلام کرد: با توجه به اینکه تشریفات گمرکی برای ترخیص 126 هزار تن ذرت آلوده طی نشده، اجازه ترخیص این کالاها را در بندر امام خمینی(ره) نداده است. بنا بر اعلام گمرک، انجام تشریفات گمرکی این کالا مشمول اخذ مجوز از سازمان قرنطینه نباتی، بهداشت و استاندارد بوده و هیچ کدام از مجوزهای یادشده برای این کالا صادر نشده بنابراین اجازه ترخیص این کالا توسط گمرک بندر امام خمینی داده نشده است.
بر این اساس نفوذ واردکنندگان و ارعاب وتهدید آنها برای ترخیص این ذرتها همچنان با مقاومت گمرک روبرو است. گمرک ایران در 15 اسفند 96 تاکید کرد: با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تمامی مجوزهای ترخیص به صورت سیستمی و الکترونیکی اخذ می‌شود و امکان ورود هیچ کالایی، بدون اخذ مجوز سازمان‌ها‌ی ذیربط امکان پذیر نیست. بنابراین در صورت صادر نشدن مجوز ترخیص از سوی سازمان‌ها‌ی همکار گمرک هیچ کالای تجاری امکان ترخیص ندارد و اکنون به کمک سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی ارتباط گمرک با تمامی سازمان‌ها‌ی همکار برای اخذ مجوزهای ترخیص کاملا الکترونیکی
انجام می‌شود.

> ورود روحانی به ماجرای ذرتهای آفلاتوکسینی
ماجرای ذرتهای آلوده تا بدان جا کشیده شده که سرانجام حسن روحانی رییس جمهور دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده را صادر کرد. کاظم پالیزدار مشاور معاون اول رئیس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستور رئیس‌جمهور برای توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور خبر داد.وی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:
«با دستور قاطع و صریح رئیس جمهور محترم، آخرین تلاش‌های افراد برای واردات ذرت‌های آلوده به کشور متوقف شد. ایشان همچنین دستور برخورد با متخلفین را به دستگاه قضایی صادر نمودند. این موضوع چند سالی‌ است که در دست پیگیری می‌باشد و طی این مدت فشارهای زیادی را تحمل کردیم.»

> کمیسیون اصل 90 مجلس هم
خواستار تعیین تکلیف ذرتهای آلوده شد
در این حال کمیسیون اصل 90 مجلس نیز به ماجرای واردات ذرتهای آلوده ورود کرده است. نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این زمینه گفت: ۱۴۰هزار تن ذرت آلوده وارداتی در خوزستان از سال گذشته در انبارها مانده که باید به سرعت تعیین تکلیف شود.
امیر خجسته نایب رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس گفت: با توجه به اینکه یکی از وظایف کمیسیون اصل ۹۰، ضمن نظارت دقیق بر سه قوه، رسیدگی به شکایت‌هاست؛ در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی توفیق حاصل شد که در خوزستان حاضر و بررسی‌های خود را از بندر امام شروع کنیم.خجسته ادامه داد: تمامی حقوق مردم و مطالبات مردم از چنگال سودجویان بیرون کشیده می‌شود و اکنون دستگاه‌ها‌ی نظارتی، نظارت خود را با شتاب بیشتر آغاز کرده‌اند.
این نماینده مجلس یادآور شد: متاسفانه ۱۴۰هزار تُن ذرت آلوده از سال گذشته در خوزستان باقی مانده و این ضعف وزارتخانه‌ها به شمار می‌رود. وی گفت: این ذرت آلوده و همچنین کالاهای رسوب شده باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند چون بی‌دلیل فضای انبارها را اشغال کرده است. نائب رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس ادامه داد: بررسی‌های میدانی هرچه سریع‌تر انجام می‌شود و گزارش‌های دقیق و تخلف‌ها‌ به دست مقامات مربوطه می‌رسد.نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: بازدید از تمامی بنادر استان خوزستان در دستور کار قرار دارد و تمامی جزئیات واردات و صادرات را در اختیار داریم که آنها را با مشاهدات خود مطابقت می‌دهیم.