ونزوئلا تهدید ترامپ برای محاصره را به سازمان ملل می‌کشاند

سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی تهدید روز پنج شنبه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر اعمال محاصره یا طبق گفته خودش «قرنطینه» ونزوئلا، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت که از ساموئل مونکادا، سفیر کشورش در سازمان ملل خواسته برای محکوم کردن این تهدید «غیرقانونی» دونالد ترامپ علیه ونزوئلا از طریق شورای امنیت این سازمان اقدام کند.
مادورو در یک سخنرانی که از تلویزیون ونزوئلا پخش شد، گفت: تمامی ونزوئلایی‌ها اعم از نظامی و غیرنظامی به صورت متحد این اظهارات دونالد ترامپ در مورد اعمال قرنطینه فرضی و محاصره فرضی علیه ونزوئلا را رد و انکار می‌کنند. چرا او این‌گونه تهدید به محاصره می‌کند؟ این کار آشکارا غیرقانونی است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا روز پنج شنبه در پاسخ به سؤال خبرنگاری اظهار کرد که درخصوص ونزوئلا، محاصره یا قرنطینه این کشور را در نظر دارد، هرچند که درباره زمان یا چگونگی اعمال این محاصره صحبت نکرد. امریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی «خوان گوایدو»، رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجدداً به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.
به نوشته رسانه‌های امریکایی، کاخ سفید هنگام اعلام به رسمیت شناختن گوایدو انتظار داشته وی ظرف تنها چند روز رسماً مادورو را کنار بزند و نظامیان را نیز با خود همراه کند. با گذشت چند ماه، این سناریو عملاً شکست خورده و تلاش‌های واشنگتن برای ترغیب نظامیان به حمایت از گوایدو ناکام مانده است.
رسانه‌های امریکایی قبلاً گزارش داده‌اند برخلاف این اعتماد به نفس مقام‌های امریکایی درباره قطعیت سرنگونی دولت ونزوئلا در اظهارنظر‌های علنی، آن‌ها در محافل پشت پرده به ضعف مخالفان مادورو واقفند.