پول زور در پارکینگ سرگردنه !

 دیروز پسرم را برای گردش و تفریح به باغ وحش مشهد بردم و خودروی شخصی مان را در پارکینگِ مجموعه، پارک کردم. روی قبض پارکینگ اصلا مبلغی نوشته نشده بود؛ بعد از یک‌ساعت مسئول پارکینگ بدون چک کردن ساعت ورود، گفت پنج هزار تومان بدهید. این هزینه بر چه اساس و مبنایی حساب شده و باید پرداخت شود؟ چرا هیچ کس نظارتی بر عملکرد و نرخ‌های این پارکینگ ندارد؟
 
این، یکی از چندیــن پیام مردمی درباره بی‌حساب و کتاب بودن نرخ پارکینگ «باغ‌وحش و پارک جنگلی» مشهد است که برای صفحه حرف‌مردم خراسان‌رضوی، ارسال شده. با توجه به این که فصل تابستان، فصل تعطیلی مدارس و فرصت گشت و گذار کودکان و نوجوانان به همراه خانواده‌هایشان در مراکز تفریحی شهر است و مهم است خدمات‌ این مراکز، با کیفیت و هزینه قابل‌قبول ارائــه شود، برای پیگیری این گلایـــه از کارشناس‌مسئولِ بازرسی سازمان صمت در این باره پرس و جــو می‌کنیم.
رصد فعالیت پارکینگ «باغ‌وحش و پارک جنگلی»، در ادامه طرح نظارت تابستانی
«مهدی مقدسی» در توضیــح چگونگی نظارت و کنترل عملکرد خدمات پارکینگی در سطح شهر، از جمله پارکینگ «باغ‌وحش و پارک جنگلی»، می‌گوید: «ما هر سال، در روزهای خاص مثل تعطیلات نوروز، تعطیلات تابستان، دهه آخر ماهِ صفر، روزهای شروع مدارس، حوالی شب یلدا و... «طرح‌های نظارتی» در شهر داریم. یعنی کنترل و بازرسی و نظارت بسیار دقیقی را بر خدمات مختلفی که قرار است به مردم ارائه شود، در دستور کار قرار می‌دهیــم و بر «حمل و نقل درون شهری»، «حمل و نقل برون شهری»، «مراکز فروش سوغاتی»، «مراکز تفریحی و گردشگری»، «فضاهای ییلاقی» و... نظارت ویژه‌ای خواهیم داشت تا حقی از مردم ضایع نشود و به انتقادها و گلایه‌های احتمالی، به سرعت رسیدگی شود. یکی از مواردی که تحت نظارت دقیق تابستانی ماست، «خدمات پارکینگی» است و از آن جــا که ما بازرسان سازمان صمت، به صورت مداوم، پیام‌های صفحــه حرف‌مردم را دنبال و پیگیری می‌کنیم، با مشاهده پیام‌های شهروندان در این‌باره و در ادامه بازدیدها و سرکشی‌هایمان، به سراغ پارکینگ «باغ‌وحش و پارک جنگلی» که توسط پیمانکار خصوصی با مبلغی هنگفت اجاره شده و مدیریت می‌شود، رفتیم.»


تخلف پارکینگ محرز شده و پرونده در دست پیگیری است
«مقدسی» درباره رسیدگی به تخلفات این پارکینگ توضیح می‌دهد: «بررسی‌های ما براساس محاسبه تعداد تردد روزانه در این پارکینگ، نشان می‌دهد مسئولان پارکینگ «باغ‌وحش و پارک جنگلی» به‌واسطه دریافت هزینه غیرمصوب از صاحبان خودرو، 63میلیون تومان، فقط در یک هفته مرتکب خلاف شده‌اند. براساس نرخ‌نامه مصوب کمیسیون نظارت، پارکینگ‌ها موظف اند برای یک‌ساعتِ اول پارک خودرو، 750 تومان دریافت و به ازای هر یک‌ساعتِ بعدی،  150تومان به مبلغ اولیه اضافه کنند. این در حالی است که براساس اسناد و مدارک، پارکینگ «باغ‌وحش و پارک جنگلی» برای پارک هر خودرو، مبلغ پنج هزار تومان، بدون ثبت ورود و خروج و صدور فیش قانونی دریافت می‌کرده. هم اکنون، تخلف این پارکینگ برای ما کاملا محرز و مسجــل و پرونده این تخلف به تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های رسیدگی‌کننده ارسال شده است. مهم است این مجموعه، از همان روز بازرسی و برخورد، نرخش را کاهش دهد و اصــلاح کند وگرنه اگر در بازرسی بعدی هم تخلف اش آشکار شود، جریمه ای که شامل حالش خواهد شد، علاوه بر تخلفات گذشته، شامل تخلفات از روز بازرسی تا روز رسیدگی هم می‌شود. پس من به مسئولان این پارکینگ هشدار می‌دهم ریسک نکنند. ان شاءا... به زودی این پرونده پس از تنظیم لایحه و تکمیل اطلاعات، رسیدگی خواهد شد و ضمن جبران خساراتی که به افراد وارد شده (به کمک شماره تلفن و مشخصاتی که از خودرو، در سیستم پارکینگ ثبت شده)، پارکینگ موظف است دوبرابر مبلغ تخلفی را که محرز شده به‌عنوان جریمه بپردازد. چنان چه رویه باز هم اصلاح نشود، این جریمه تا 5 و 10 برابر افزایش می‌یابد و تا پلمب پارکینگ هم پیش می‌رویـــم.»