سخنگوی دولت خبر داد استقبال ایران از رویکرد سیاسی مثبت عربستان و امارات

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره تغییر رویکرد امارات و کاهش تنش‌های منطقه گفت: ما همیشه از حسن همجواری و فعالیت برای مناسبات کشور‌های همسایه استقبال کردیم و اعلام می‌کنیم حساب امارات و عربستان را از آمریکا جدا می‌دانیم و معتقدیم کشور‌های منطقه امنیت منطقه را می‌توانند تامین کنند.
وی گفت: از اظهارات مقامات دولت عربستان استقبال می‌کنیم و منتظر اقدامات عملی آن‌ها نیز هستیم و موافقتنامه‌هایی که برای امنیت صیادی صورت می‌گیرد و سایر موافقتنامه‌هایی که برای پیشرفت روابط دوجانبه باشد استقبال می‌کنیم.
ربیعی افزود: اگر برنامه‌ای برای امنیت کشتیرانی در منطقه وجود دارد در آن مشارکت می‌کنیم و خود را مسئول امنیت خلیج فارس و آبراه‌های منطقه می‌دانیم.
پایبندی چین و روسیه درقبال تعهداتشان با ایران


سخنگوی دولت با اشاره به پایبندی چین و روسیه درقبال تعهداتشان با ایران گفت: با وجود فشار زیاد آمریکا بر شرکت‎های چینی و روسی برای تبعیت از تحریم‎های ضدایرانی، اما این دو کشور از تحریم‎های آمریکا تبعیت نکردند، به همین خاطر از تمامی شرکت‌هایی که به تعهدات کشورهایشان پایبند بودند، تشکر می‎کنیم.
وی افزود: ما از هر شرایطی که برای پشت سرگذاشتن تحریم‎ها فراهم شود، استفاده می‎کنیم و ایران قطعا در دامی که آمریکایی‌ها پهن کرده‎اند، گرفتار نخواهد شد.
عدم مذاکره با وجود تروریسم اقتصادی آمریکا
سخنگوی دولت گفت: ایران بدون تحقق پیش شرط‌ها و با وجود تروریسم اقتصادی آمریکا، در هیچ‎جا مذاکره‎ای نخواهد کرد.
ربیعی با تاکید بر اینکه ما فقط براساس اصول و منافع خود سخن می‎گوییم، گفت: ایران بدون تحقق پیش شرط‌ها و قطع تروریسم اقتصادی، در هیچ جایی مذاکره‎ای نخواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه ما برای گرفتن عکس یادگاری مذاکره نمی‎کنیم، افزود: این نوع مذاکرات از طرف ظریف یا هرکس دیگر قابل قبول نیست و برای ما فرقی نمی‎کند چه کسی در خانه پوشالی کاخ سفید باشد، زیرا ملاک ما در مذاکره، فقط اصول و منافع جمهوری اسلامی ایران است.
اعلام روزانه قیمت 100 کالای اساسی
سخنگوی دولت همچنین از راه‌اندازی نرم‌افزار اعلام قیمت واقعی 100 قلم کالا به عنوان ابزاری برای نظارت بر بازار خبر داد.
علی ربیعی گفت: با اپلیکیشنی که در روز‌های آینده کار آزمایشی آن به اتمام می‌رسد در ابتدا قیمت صد قلم کالای اساسی به طور روزانه به اطلاع مردم خواهد رسید.
وی با تاکید بر اینکه قیمت این صد قلم کالا مورد قبول سازمان حمایت از مصرف‌کننده است، افزود: مردم علاوه بر اینکه می‌توانند قیمت این کالا‌ها را ببینند قادر خواهند بود در صورتی که تخلفی هم دیدند از طریق این سامانه مورد تخلف را پیگیری کنند.وی گفت: این اپلیکیشن قابلیت آن را دارد که مردم بتوانند به (124.ir) هم شکایت کنند و شکل بازرسی‌ها هم بازرسی‌های اسنپی است بدین صورت که نزدیک‌ترین بازرس به محل شکایت مراجعه خواهد کرد.
ربیعی در ادامه افزود: براساس گزارشی که امروز (یکشنبه) در جلسه مشاوران اقتصادی رئیس‌جمهور ارائه شد کالا‌های اساسی برای مصرف و ذخایر سال 98 از داخل و خارج خریداری شده و هیچگونه کسری برای کالا‌های اساسی تا پایان سال نخواهیم داشت.
حذف صفر از پول ملی برای انطباق با واقعیت هاست
سخنگوی دولت گفت: طرح حذف چهار صفر از پول ملی در دولت‌های قبل هم مطرح بود و همیشه مخالف‌ها و موافقانی داشته است، اما این بحث برای انطباق با واقعیت‌های جامعه صورت گرفته است.
ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با حذف چهار صفر از پول ملی چه اتفاقی قرار است در اقتصاد رخ دهد، افزود: کاهش هزینه محاسباتی ثبت حمل اسکناس، کاهش اشتباهات محاسباتی، کاهش زمان مصروف در مبادلات در بازار کالا و خدمات و پول، آسانی در ثبت اعداد و ارقام پولی، آسانی بیان ارزش مقدار پول و نسبتی که با ارز دارد و آثار روانی که در جامعه می‌گذارد، صرفه جویی در هزینه چاپ پول ملی در درازمدت و کاهش تمایل به ذخیره ارز‌های خارجی از آثار حذف چهار صفر از پول ملی خواهد بود.
قیمت مرغ؛ 12 هزار و 900 تومان
سخنگوی دولت با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت مرغ گفت: گرمایی که در دو ماه گذاشته داشتیم روی وزن گیری مرغ‌ها تاثیر گذاشته مثلاً مرغی که باید یک کیلو و 800 گرم باشد وزنش به یک و نیم کیلو رسیده است.همچنین این گرما تعدادی بیماری هم به همراه داشته که یکباره ما را با کمبود مرغ مواجه کرد و البته مقطعی بوده است.
ربیعی افزود: حدود بیست میلیون جوجه ریزی افزایش پیدا کرد بنابراین در کوتاه مدت بازار به تعادل بر می‌گردد و قیمت مرغ 12 هزار و 900 تومان است.
استفاده از ذخایر و منابع به صورت قانونی است
سخنگوی دولت گفت: استفاده از ذخایر و منابع به ویژه منابع صندوق توسعه ملی به شکل قانونی صورت می‌گیرد.
وی افزود: معتقد به بحرانی بودن جامعه نیستم هر وقت ظرفیت‌های ما بتواند به مسائل پاسخ دهد ما بحران نداریم.به بیان دیگر نسبت بین ظرفیت‌های نظام و مسائل جامعه اگر بزرگتر باشد ما بحران نداریم.
ربیعی افزود: اگر گاهی اشاره‌ای به بحران می‌شود برای بیان شرایط سخت اقتصادی است وگرنه من معتقد به بحرانی بودن شرایط نیستم.
وی گفت: ما اکنون شرایط بسیار سخت اقتصادی داریم و به‌رغم کسر بودجه آن چه دولت عمل کرده است دست اندازی به منابع ملی نیست.
سخنگوی دولت تصریح کرد: در جلسات سران سه قوه و کمیسیون‌های تخصیص منابع با جزئیات بررسی می‌شود و این استفاده از ظرفیت‌های قانون خود بودجه است که استفاده از این منابع را امکان پذیر می‌کند.
منتقدان موضع‎گیری منصفانه درباره ظریف داشته باشند
سخنگوی دولت از منتقدان خواست درباره ظریف موضع‎گیری منصفانه داشته باشند.
ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تحریم ظریف گفت: با توجه حضور ضدانقلاب در کاخ سفید، ادبیات آمریکایی‌ها به ادبیات این گروهک‌ها نزدیک شده است.
وی گفت: متاسفانه دشمنان خارجی از تیرانا تا کاخ سفید و حتی برخی به‎شکل ناآگاهانه در داخل، موضع گیری‌هایی برخلاف منافع ملی مطرح می‌کنند.
ربیعی افزود: القای دو دولتی و اختلاف دیدگاه‎ها در ایران، یکی از اهداف تحریم ظریف است و ما قطعاً وقتی پشتوانه‎ای مانند بیانات مقام معظم رهبری و حمایت نیرو‌های مسلح را داریم، دغدغه‎ای در این‎باره وجود ندارد.
وی تصریح کرد: آزادی بیان و برخی اظهارنظر‌ها قابل احترام است و این نمادی از دموکراسی ایرانی است، اما از همه می‎خواهیم که با انصاف و بر مبنای حفظ منافع ملی رفتار کنند.
تخصیص100 درصد ارز برای واردات کالا
سخنگوی دولت گفت: 100 درصد ارز تخصیص یافته برای واردات کالا در بخش وزارت جهاد کشاورزی، به واردات کالا‌ها منجر شده و ازر دریافتی برای واردات لاستیک توسط وزارت صمت هم عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه ارز اختصاص یافته برای واردات کاغذ کافی بوده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد، گفت: در واردات تجهیزات پزشکی از یک میلیارد و 424 میلیون دلار ارز تخصیصی در سال 97، فقط بررسی‎های مربوط به 226 میلیون دلار کامل نشده است.
ربیعی افزود: برای واردات دارو یک میلیارد و 300 میلیون دلار و برای کارخانه‎های تولیدی نیز 550 میلیون دلار ارز اختصاص یافته و تاکنون 5 پرونده تعلل هم به دادگاه معرفی شده است.
درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه
وی درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه درخصوص تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور گفت: هر آنچه که به قانون تبدیل شود، ما خود را ملزم به رعایت آن می‎دانیم، البته باید با هر کسی که در زمینه تحصیل از رانت استفاده کرده است، برخورد قاطع صورت گیرد و اگر فهرستی وجود دارد که فرزند مسئولی به واسطه مسئولیت پدرش از امکان تحصیلی خاصی در داخل و خارج از کشور، بهره‌مند شده، باید اعلام شود و این موضوع قابل پیگیری است.
تاکید بر حل مشکلات شغلی و معیشتی خبرنگاران
ربیعی، ضمن تبریک هفده مرداد روز خبرنگار به همه خبرنگاران و روزنامه نگاران، ضمن ابراز امیدواری،تاکید کرد: باید سه مشکل مربوط به روزنامه‎نگاری در کشور؛ شامل امنیت شغلی، امنیت قلم و معیشت با هماهنگی و کمک نهاد‌های صنفی مطبوعات و همچنین همکاری دولت حل شود.
سایر اخبار این روزنامه
عید غدیر کلنگ زنی ساخت واحد‌های مسکونی در سراسر کشور آغاز می‌شود نیویورک تایمز: ایران از زمان لغو معافیت‌ها حداقل 12 محموله نفت فروخته است سخنگوی دولت خبر داد استقبال ایران از رویکرد سیاسی مثبت عربستان و امارات مشاور سابق ولیعهد ابوظبی: از نظر امارات جنگ یمن تمام شده است کشتارهای تگزاس و اوهایو، آمریکا را در شوک فرو برد ازسوی سپاه پاسداران انجام شد؛ توقیف یک نفتکش حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس سخنگوی وزارت امور خارجه: گمانه زنی‌ها درباره رژیم حقوقی دریای خزر نادرست است افشای فعالیت موساد در شهرهای سودان برای انتقال یهودیان به اراضی اشغالی ضربات دردناک ارتش عراق بر پیکره تروریستهای داعش معاون اول رئیس جمهور: طرح قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان بعنوان طرحی ملی باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود عاقبت بدفهمی ترامپ از مفهوم میز مذاکره سقوط یک هواپیمای جنگی در ساحل تنگستان بوشهر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: دانش‌بنیان‌ها قابلیت فوق‌العاده‌ای در ساخت قطعات هواپیما دارند سخنگوی سازمان سنجش: چهارشنبه؛ اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری استقبال از رویکرد سیاسی همسایگان