حساب امارات و عربستان را از آمریکا جدا می‌دانیم

سخنگوی دولت از تلاش دولت برای راه‌اندازی اپلیکیشنی خبر داد که در قالب آن قیمت مصوب صد قلم کالای ضروری در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا مانع از گرانفروشی این اقلام شود.
به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با اهالی رسانه با یادآوری اینکه  فردا 14مرداد سالگرد نهضت مشروطیت است، گفت: دیروز هم 12 مرداد چهلمین سالگرد برگزاری اولین انتخابات آزاد برای تشکیل مجلس قانون اساسی کشور بود.
وی افزود: انتخابات 12 مرداد 58 اگرچه نخستین انتخابات تاریخ ملت ایران نبود اما با توجه به سطح مشارکت ملی و وترکیب نامزد‌ها وتنوع احزاب وسازمان‌ها وآزادی کامل برای حضور در رسانه ملی می‌توان گفت که کامل ترین وآزاد ترین انتخابات تاریخ ایران وجغرافیای منطقه‌ای بود.
تهاجم به ظریف تهاجم  به بنیاد‌های دولت-ملت بود


وی در ادامه به ماجرای تحریم وزیر امور خارجه ایران پرداخت و یادآور شد: تهاجم بی سابقه و تحریم ناشیانه ظریف هم در حقیقت تهاجم به یک شخص نبود تهاجم به بنیاد‌های دولت-ملت بود.امریکا می‌خواهد القاء کند در ایران یک ملت ویک دولت و یک نمایندگی واحد ملی وجود ندارد.اما این تهاجم چنان ناشیانه بود وچنان نسنجیده بود که جامعه مدنی ما را پشت سر ظریف ودر حقیقت پشت سر دولت-ملت حقوقی وقانونی ایران متحد کرد.
پنج پرونده تعلل درخصوص ارز وزارت بهداشت
 به دادگاه می‌رود
وی با اشاره به تصمیم دولت در برخورد قضایی با متخلفان ارزی توضیح داد: از وزیر بهداشت سپاسگزارم که کمیته ذی‌ربط تشکیل دادند و بر اساس آخرین آمار برای تجهیزات پزشکی از یک میلیارد و ۴۲۴ میلیون دلار، ارز اختصاص یافته در سال ۹۷، فقط ۲۲۶ میلیون دلار آن در حال بررسی است که هنوز بررسی‌ها کامل نشده است.  همچنین ارز اختصاص‌یافته به دارو نیز یک‌میلیارد و سیصد میلیون دلار بوده که برای واردات است و ۵۵۰ میلیون نیز به واردات کارخانه‌های تولیدی اختصاص یافته اما بعد از تجهیزات پزشکی، ارز دارو هم دنبال خواهد شد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه با دقت وزارت بهداشت پنج پرونده تعلل هم به دادگاه معرفی خواهد شد، ادامه داد: جزییات این موضوع را وزیر بهداشت اعلام می‌کند و ما همانگونه که تضمین دادیم و اعلام کردیم حتی از یک سنت ارز دولتی هم عدول و غفلت نخواهد شد و با دقت تمام به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد. وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که تغییر رویکرد امارات در قبال یمن چقدر در کاهش تنش‌های منطقه ای تاثیرگذار است، گفت: همیشه از حسن همجواری و فعالیت برای تقویت مناسبات میان کشورهای همسایه استقبال کردیم.  یکبار اعلام کردیم و باز اعلام می‌کنیم که حساب امارات و عربستان را از آمریکا جدا می‌دانیم و معتقدیم با کمک کشورهایی که در منطقه همسایه هستیم می‌توانیم امنیت منطقه را خودمان ایجاد کنیم. ربیعی ادامه داد: ما از قطعنامه‌هایی که برای امنیت صیادی وضع می‌شود و همچنین از سایر موافقتنامه‌هایی که برای پیشرفت روابط دوجانبه هم باشد استقبال می‌کنیم. اگر هر برنامه‌ای برای امنیت کشتیرانی در منطقه هست ما در آن مشارکت می‌کنیم و خودمان را مسئول امنیت می‌دانیم. ایران خود را به‌عنوان یک کشور بزرگ و پرقدرت برای امنیت خلیج فارس و آبراه‌های منطقه می‌داند.
کاهش صفر ربطی به کاهش یا افزایش تورم  نخواهد داشت
وی در پاسخ به پرسشی درباره حذف ۴ صفر از پول ملی و تاثیر آن بر اقتصاد، گفت: این  طرح در سالهای گذشته همواره مخالف و موافق‌هایی داشته است. در دولت‌های قبل هم این ایده مطرح بوده اما بحث ما انطباق با واقعیت‌های جامعه است. امروز اگر در خیابان‌ها بروید آیا شنیده‌اید که کسی بگوید قیمت این جنس چند ریال است؟  مردم دچار یک دوگانگی و تناقض هستند که ما دنبال کم کردن این تناقض هستیم. سخنگوی دولت ادامه داد:‌کاهش هزینه‌های محاسباتی، ثبت، حمل اسکناس، اشتباهات محاسباتی، زمان مصروف در مبادلات در بازار کالا، خدمات پول و مالی، آسانی در ثبت اعداد و ارقام پولی، آسانی در بیان ارزش مقدار پولی که نسبتی با ارز دارد، صرفه‌جویی در هزینه چاپ اسکناس و کاهش تمایل به ذخیره کردن ارزهای خارجی و سایر دارایی‌های پربازده از دیگر محسنات کاهش صفر از پولی ملی است.
وی افزود: به اعتقاد کارشناسان سازمان برنامه و بودجه این اقدام به اجرای بسته سیاست‌های پولی و مالی و درآمدهای حقیقی ضدتورمی هم کمک می‌کند و در مجموع معتقدم این یک بازتعریف برای پشتوانه جدید پول ملی ما خواهد بود. قطعا این تصمیم دولت با سایر جنبه‌هایی که بتواند آثار مثبت آن را بیشتر کند، معنادار خواهد شد، البته این کاهش صفر هیچ ربطی نه در کاهش و نه در افزایش تورم و قدرت خریدم مردم نخواهد داشت.
بدون تامین پیش شرط‌ها مذاکره ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره دعوت سناتور آمریکایی از ظریف برای دیدار با ترامپ در کاخ سفید، گفت: بگذارید جزئیات این دیدار را خود آقای ظریف که فردا نشست مطبوعاتی خواهند داشت، بیان کنند.
وی با بیان اینکه بدون پیش شرط‌های گفته شده مبنی بر قطع تروریسم اقتصادی در هیچ کجا مذاکره ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت، افزود: این نخستین بار نیست که ترامپ، ایران را دعوت به مذاکره کرده است، اما ما قائل به مذاکره برای گرفتن عکس یادگاری نیستیم. هیچ تضمینی وجود ندارد که با آمریکا مذاکره ای انجام شود و کاخ سفید باز هم از دیدگاه خودش
 بر نگردد. وی ادامه داد: این نوع مذاکره چه از طرف ظریف و چه هر فرد دیگری که فقط برای دیده شدن است، قابل قبول نیست. اگر آمریکایی‌ها به دنبال مسائل داخلی خودشان چون انتخابات و چشم و هم چشم‌‌های داخلی هستند، ما اسیر آن‌ها نخواهیم شد.
ربیعی با یادآوری اینکه ما شر ط بازگشت به میز مذاکره را قبلا اعلام کرده ایم و آن، قطع تروریسم اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه است، افزود: برای ما فرقی نمی‌کند سرنشین آن «خانه پوشالی» تیم دموکرات یا جمهوری خواه باشد در هر صورت ما بر اساس اصول و منافع خودمان صحبت خواهیم کرد. فکر می‌کنم بخشی از خشم گروه ترامپ از ظریف به خاطر این است که آن‌ها تصور می‌کنند چرا او با دموکرات‌ها مذاکره کرد، با ما مذاکره انجام نمی‌دهد . باور نمی‌کنید گاهی اوقات رفتارهایی در سطح کشورهای قدرتمند دیده می‌شود که انگار داستان‌های کودکانه در حال رخ دادن است. کشورهای قدرتمند اینگونه دنیا را به بازیچه می‌گیرند و به خاطر اختلافات داخلی خودشان بسیار خون‌ها و فراوان حق‌ها را در دنیا پایمال می‌کنند.