مگر سؤال‌کیهان چه بود که ظریف را عصبانی‌کرد؟!


 
  سرویس سیاسی- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در آستانه روز خبرنگار در نشستی خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به سؤالات آنها درباره آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی پاسخ داد.
اولین نشست خبری، بعد از 6 سال!
نکته قابل تأمل اینجاست که نشست خبری ظریف در روز گذشته، اولین نشست خبری او با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در داخل ایران در 6 سال اخیر بود.


خبرنگار کیهان در این نشست از ظریف پرسید: «جناب آقای ظریف، شما 12 بهمن 97 در توئیتی نوشتید که توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد. همچنین در هفته‌های گذشته گفتید که اگر به 4 سال قبل برگردم، باز هم برجام را امضا می‌کنم. سؤال اینجاست که چرا باید توافقی که ارزش جوهر روی کاغذ را هم ندارد، دوباره امضا کرد؟».
لازم به ذکر است که وزیر امور خارجه -12بهمن 97-  با‌ اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های میان‌برد (INF)در توئیتی نوشته بود:«یک خروج دیگر از توافقی دیگر توسط دولت [دونالد] ‌ترامپ؛ این بار پیمان منع موشک‌های میان‌برد. فقط برجام یا ایران نبود: به‌نظر می‌رسد که این جماعت به هر چیزی که امضای ایالات متحده روی آن باشد، آلرژی دارند. پیام این کار: هر توافقی با دولت ایالات متحده، حتی به اندازه جوهر [مورد استفاده برای نوشتن آن توافق] هم ارزش ندارد؛ حتی پیمان‌هایی که به تصویب کنگره رسیده‌اند».
برجام، توافق با آمریکا نبود!
ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان در اقدامی‌ تأمل‌برانگیز با عصبانیت گفت: «به این دلیل که برجام توافق با آمریکا نبود. آمریکا فقط یک عضو ضروری بود. به دلیل اینکه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و بدون حضور آمریکا، قطعنامه‌هایی که در دولت قبلی - نمی‌خواهم بگویم دولت مورد حمایت روزنامه شما-  علیه ایران صادر شده بود، لغو نمی‌شد. بنابراین آمریکا یک شرّ ضروری بود و ما با او مذاکره کردیم و امروز هم معتقد است که شکست خورده است. زیرا اجازه داده که آن قطعنامه‌ها نابود شود و به همین دلیل از برجام خارج شده است و امروز هم تمام تلاش خود را می‌کند که مجددا قطعنامه‌های قبلی را برگرداند».
آقای ظریف در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته است که «برجام توافق با آمریکا نبود»!؛ این در حالی است که در سال 92، آقای روحانی در اظهارنظری قابل تأمل گفته بود: «بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند... آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است»! بر همین اساس مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 عملاً به مذاکرات ایران و آمریکا بدل شد که اعتراض طرف اروپایی - از جمله فرانسه-  را در برداشت. «علی اکبر صالحی» -فروردین 97-  گفته بود: «ما در مذاکرات هسته‌ای، با آمریکا مذاکره می‌کردیم نه مجموعه 1+5».
لغو قطعنامه‌های ضدایرانی!
آقای ظریف مدعی شده است که «با برجام، قطعنامه‌های ضدایرانی لغو شد»! این ادعا در حالی است که تمامی ‌مفاد قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت در قطعنامه2231 «تجمیع» شده است و صرفا با ادعاي يک کشور از 1+5 به عدم اجراي تعهدات ايران در برجام، در فاصله حداکثر 60 روز، با طي کردن رجوع به کميسيون‌هاي کارشناسان، وزراي خارجه، مشورتي و سرانجام رجوع به شوراي امنيت، تمام مفاد قطعنامه‌های گذشته علیه ایران باز می‌گردد.
برجام بر اساس بی‌اعتمادی بود!
وزیر امور خارجه در ادامه پاسخ به کیهان گفت: «دوستان ما ‌اشتباهی که می‌کنند این است که اگر کسی واقعاً به آمریکا اعتماد کرده بود، برجام دو صفحه می‌شد؛ خب برجام که چیزی ندارد، تحریم‌ها را بردارید، ما هم سلاح تولید نمی‌کنیم. حتی دو صفحه هم نمی‌شد بلکه دو جمله می‌شد. اما برجام ۱۵۰ صفحه شد زیرا ما به آمریکا اعتماد نداشتیم. چرا ماده ۳۶ را در برجام گذاشتیم؟ چون اعتماد نداشتیم. ماده ۳۶ هم طوری اعمال کردیم که طرف مقابل هیچ‌گاه نتواند قطعنامه‌ها را برگرداند».
ظریف در حالی برجام را حاصل عدم اعتماد به آمریکا دانسته که مروری گذرا به مواضع وی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جریان مذاکرات و پس از آن در جریان توافق هسته‌ای نشان می‌دهد که اتفاقا برجام حاصل خوش‌بینی مفرط به آمریکا و اعتماد بی‌جا به شیطان بزرگ است.
یکی از مصادیق اعتماد دولت روحانی به آمریکا در موضوع برجام این بود که دولت تمامی‌تعهدات خود را پیش دستانه و در مدت 2 ماه انجام داد و سپس به انتظار نشست تا طرف مقابل تعهداتش را انجام دهد!
برجام 150 صفحه بود، چون...
آقای ظریف در اظهارنظری تأمل‌برانگیز، تعداد بالای صفحات برجام را نشانه عدم اعتماد به آمریکا برشمرده است.
برخلاف این اظهارنظر، دلیل اصلی تعداد زیاد صفحات برجام، درج شدن تمامی ‌تعهدات ایران به‌صورت مو به مو در توافق هسته‌ای است.
لازم به ذکر است که صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ‌و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و 1+5 چندی پیش گفته بود:«در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، آمریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای آمریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوءاستفاده کند».
گفتنی است حامیان تمام قد برجام تاکنون چندین بار در اظهارات جداگانه تأکید کرده‌اند که اصلا متن برجام را مطالعه نکرده‌اند.
برجام، سرِ مردمِ آمریکا کلاه گذاشت!
وزیر امور خارجه در ادامه پاسخ خود به سؤال کیهان گفت: «امروز به‌عنوان یک حقوقدان و معلم حقوق می‌گویم که هیچ راه قانونی برای «مکانیسم ماشه» (بازگشت‌پذیری تحریم‌ها) وجود ندارد. به این خاطر که اقدامات فعلی ایران در کاهش تعهدات برجام، در راستای اقدامات جبرانی است که خودش در برجام گنجانده است. برخلاف دوستانی که می‌گفتند برجام بر اساس ساده‌لوحی است، برخلاف دوستانی که هزار بار گفتند برجام کلاه بزرگی بر سر مردم ایران است. مردمِ کجا (آمریکا) کلاه بر سرش رفته بود که از برجام خارج شد. البته دوستان چون هیچ‌گاه به حرف صفحه قبلشان نگاه نمی‌کنند، هر روز یک حرف جدید می‌زنند. برجام هیچگاه به نفع یک‌طرف نبود. این توافقی بود که همه در آن نفع داشتند».
آقای ظریف در اظهارنظری عجیب گفته است که ایران در برجام، سرِ مردمِ آمریکا کلاه گذاشته است!
چه کسی گفت هدف برجام اقتصادی نبود؟!
وی همچنین در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته است که «منتقدان دولت هیچ‌گاه به حرف صفحه قبلشان نگاه نمی‌کنند و هر روز یک حرف جدید می‌زنند»!
روزنامه کیهان در 15 فروردین 94 و در مقطعی که دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات با جنجال و هیاهو مدعی شدند که تحریم‌ها به تاریخ پیوست، با دلایل فنی و کارشناسی تأکید کرد که «هسته‌ای رفت، ولی تحریم‌ها باقی ماند». پیش‌بینی دقیق و کارشناسی که اکنون درستی آن بیش از پیش آشکار شده است.
اتفاقا این آقای ظریف بود که هر روز یک حرف جدید می‌زد؛ برای نمونه، یک روز تأکید کرد که «در روز اجرای برجام(دی 94) تمامی‌تحریم‌ها لغو می‌شود» و روز دیگر مدعی شد که «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!  
شانه خالی کردن از مسئولیت برجام
ظریف در قسمت پایانی پاسخ خود به سؤال خبرنگار کیهان گفت: «جمهوری اسلامی ‌در برجام نفع استراتژیک داشت و توانست قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را لغو کند و امروز اجماع امنیتی در دنیا نه تنها علیه ایران نیست بلکه این اجماع علیه آمریکاست. بنده نه امروز بلکه ۱۰ سال دیگر هم اگر به عقب برگردم، باز هم برجام را امضا می‌کنم چراکه فکر می‌کنم برجام سند افتخار مردم ایران بود، نه سند افتخارِ من؛ زیرا من با پشتوانه مردم، رهبری و مقاومت برجام را امضا کردم. برجام با پشتوانه مقاومت امضا شد و از روز امضا پشتوانه مقاومت شد. برخی دوستان ما نخواستند این را ببینند اما امیدواریم این واقعیت را یک روز ببینند».
لازم به ذکر است که آقای ظریف -آذر ۹۲-  گفته بود: «رهبری چارچوب کلی را تعیین می‌کنند و مسئولیت مذاکره با من است، ایشان صحبت کردند و بزرگواری‌شان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم... ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود».
بی دستاوردی برجام موجب شده است که دولتمردان از یکسو موفقیت‌های تحسین‌برانگیز ایران در منطقه را به نامِ برجام زده و از سوی دیگر مسئولیت خسارت محض برجام را نیز به گردن دیگران می‌اندازند.
آمریکا، مسئول تنش در خلیج ‌فارس
به گزارش مهر، ظریف در پاسخ به سؤال دیگری با تأکید بر اینکه آمریکا مسئول تنش در خلیج ‌فارس و دنیاست، تصریح کرد: کسی که آتش افروز است نمی‌تواند آتش‌نشان باشد. آمریکا هرگاه به خلیج ‌فارس آمده است، جز خشونت و جنگ نتیجه‌ای به بار نیاورده است.
انگلیس، شریک ‌تروریسم اقتصادی
وزیر امور خارجه درباره توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس گفت: اقدام انگلیس در جبل الطارق راهزنی دریایی است و ادعای آنها مبنی بر تصمیم اتحادیه اروپا هم‌اشتباه است. اگرچه ارتباطی به آنها ندارد اما ما بار دیگر می‌گوییم که مقصد ادعایی آن نفتکش که سوریه بوده،‌اشتباه است. وی بیان کرد: ان‌شاءالله امسال نیاز ما از نفت و درآمد آن کمتر می‌شود و انگلیس امروز شریک‌تروریسم اقتصادی آمریکاست و قطعا این شراکت تبعاتی را برای آنان خواهد داشت.
گام سوم
ظریف با تأکید براینکه گام سوم آخرین قدم ما یا به معنای خروج از برجام نیست، بلکه کاملاً در چارچوب برجام است، تصریح کرد: برجام امر مقدسی نیست اما اگر لازم باشد از آن هم خارج خواهیم شد اما فعلا نیازی به این موضوع نمی‌بینم.
ظریف، یکی از اولیای الهی!
حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، به‌عنوان یکی از سخنرانان نشست خبری دیروز، اظهارات عجیب و تأمل‌برانگیزی بیان کرد.
دعایی گفت: «تاریخ گواهی می‌دهد که انسان‌های بزرگ و اولیای الهی چه سختی‌هایی را متحمل شدند. به راستی محمدجواد ظریف در عصر ما یکی از اولیای الهی است که در خانواده‌ای مذهبی متولد شد و در مدرسه علوی تحصیل کرد و در آمریکا به تحصیل پرداخت و هرچه بیشتر به میهن و دین باورمند شد».
ظریف چرا عصبانی شد؟!
ظریف دیروز در پایان نشست خبری گفت:«ننویسید ظریف عصبانی بود؛ اصلا عصبانی نیستم. اینجا گاهی همهمه می‌شود و بنده برای اینکه صدایم به جمع برسد، بلند صحبت می‌کنم».
این اظهارنظر در حالی است که فایل ویدئویی نشست خبری دیروز منتشر شده است و از زبان بدن و لحن آقای ظریف کاملاً آشکار است که وی در پاسخ به سؤال کیهان که چیزی جز بیان 2 اظهارنظر وزیر خارجه نبود، برافروخته شده و با لحنی عصبی پاسخ داده است. رفتاری که در پاسخ به سؤال رسانه‌های دیگر به چشم نمی‌خورد.
متأسفانه دولت آقای روحانی و از جمله شخص آقای ظریف، همواره با تندی و پرخاش با منتقدان برخورد کرده‌اند. یکی از دلایل اصلی خسارت محض برجام نیز این است که دولت به نقدهای دقیق و فنی و کارشناسی صاحب‌نظران و منتقدان، توجه نکرد.