آقای جهانگیری! اسحاق کجا ست؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: از سال 96 تا به امروز در مورد نسبت جهانگیری با دولت شایعه‌های فراوانی شنیده شده است.
هر بار شایعه ای و هر بار تکذیبی ازاین شایعه. یک روزخبری از قهر و یک روز تصویری از لبخند در قاب دوربین‌ها. یکبار موضوع استعفا مطرح می‌شود و یکبار رفاقت . ماجرای اسحاق جهانگیری در طول دولت دوم روحانی همواره با حواشی از این دست روبه روبوده است،
هراز گاهی خبری از اختلافات درون دولت به بیرون
درز می‌کرد که یک سر آن معاون اول بود و روز بعد ازاین گفته می‌شد که این اختلافات، اختلافاتی خانوادگی است، مشکلی وجود ندارد .


اما بارها و بارها همین اختلافات خانوادگی شایعه استعفای او را در رسانه‌ها مطرح ساخت.
حاشیه نشینی و درپس آن شایعه استعفای معاون اول رئیس‌جمهور از همان مرداد ماه96 همزمان با آغازکار دولت دوازدهم و چیدمان کابینه شروع شد، بسیاری می‌گفتند تعیین اعضای کابینه در اصل، رقابت میان محمود واعظی رئیس دفتر روحانی و اسحاق جهانگیری است، رقابتی که دست آخر هم در آن واعظی پیروز شد . همان موقع اولین زمزمه‌های سکوت و عزلت جهانگیری در دولت مطرح شد . همزمان با نامه استعفای نجفی از شهرداری و پذیرش آن از سوی اعضای شورای شهر پنجم این موضوع که جهانگیری دولت را رها خواهد کرد و برای شهرداری تهران اقدام می‌کند نیز عنوان شد. موضوعی که اوج دلزدگی جهانگیری از دولت را نشان می‌داد. بعد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و شدت یافتن تنش درمنطقه و تاثیرمنفی آن در اقتصادو بازار ، درخواست‌ها برای استیضاح برخی از اعضای دولت، افزایش یافت. همان زمان باردیگر شایعه استعفای جهانگیری از دولت دوباره جان گرفت، البته با این تفاوت که این بار در برخی رسانه‌ها اعلام شد که روحانی با استعفای جهانگیری موافقت کرده و قرار است که قالیباف جایگزین او در دولت شود!
در ادامه برخی سر منشا این شایعات را اعتدالگرایان نزدیک به روحانی اعلام کردند. همان‌هایی که به حزب اعتدال و توسعه و البته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور وابسته بودند چرا که از صمیم قلب آرزوی رفتن جهانگیری از کابینه را دارند.

> شایعات بودار
از سویی گروهی از اصلاح طلبان با توجه به اینکه معتقدبودند جهانگیری توان دفاع از جایگاه خود را ندارد به استعفا ترغیبش می‌کردند. شایعه استعفای معاون اول رئیس‌جمهور، قهر یا
گوشه نشینی‌اش همواره از سوی شخص جهانگیری و یا دولت روحانی تکذیب شد اما سریال
پایان ناپذیر شایعات و تکذیب اختلافات و عزلت
جهانگیری از معاون اولی این ابهام را به وجود می‌آورد که آیا این اخبار واقعا یک شایعه است و یا در پشت این شایعات حقیقتی نهفته است که منجر به تکرار هرازگاه آن شده؟! زمان هرچه که می‌گذشت میزان اختلافات جهانگیری با دولت و البته درحاشیه قرارگرفتن او بیشتر و بیشتر شد. تا اینکه ناگهان گلایه غیرمنتظره اسحاق جهانگیری زمانی که از کاهش اختیاراتش در
دولت دوم روحانی پرده برداشت همه را شگفت زده
کرد. او گفت: «تاکنون اجازه برکنارى منشى
خود را هم نداشته‌ایم چه طور انتظار دارید راه برویم و برکنارى یک مدیر را امضا کنیم. »
او با این گفته تایید کرد که او نقشی در دولت ندارد و مدت‌هاست که در حاشیه قرار گرفته است. حاشیه نشینی که از قرار معلوم با گذشت زمان افزایش می‌یابد.یک بار هم در رسانه‌ها اعلام شد که:«در پی بروز مباحثه‌ای در جلسه‌ای، روحانی خطاب به جهانگیری می‌گوید که شما و اصلاح‌ طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید. جهانگیری، اما در واکنش به این سخنان روحانی، اظهارات تندی بر زبان نمی‌آورد، اما تصمیم به ترک جلسه می‌گیرد، اما لاریجانی از او می‌خواهد جلسه را ترک نکند. جهانگیری پس از پایان جلسه، راهی منزل شده و در محل کار خود حاضر نمی‌شود.» همچنین در بخش تکمیلی این خبر اضافه شد: «با تلاش وزرا
از جمله ظریف، جهانگیری حاضر شده است که در جلسه بعدی هیئت دولت شرکت کند.»
عده ای هم بعدها اعلام کردند که اسحاق جهانگیری مدت‌هاست از عملکرد تیم اقتصادی دولت که عمدتا تحت سیطره حزب ‏اعتدال و توسعه است، رضایتی ندارد و خواستار تغییراتی در این تیم شده است. مخالفت حسن روحانی با این درخواست تحت تاثیر ‏مشاوران خود که همان نزدیکان نوبخت وواعظی و اعتدال و توسعه هستند، باعث شده نه یکبار بلکه چند بار جهانگیری ‏استعفای خود را تقدیم رییس جمهور کند.
بعد از آن برخی رسانه‌های نزدیک به کارگزاران ،
یعنی حزب متبوع جهانگیری ،مانند سایت انتخاب نوشتند که جهانگیری چون معتقد است هیچکاره است و عموم اختیارات در دستان واعظی رییس دفتر رییس جمهور است، در جلسه ای
با حضور روحانی و برخی مقامات دولتی،
مجدداً آمادگی خود را برای استعفا قبول کرده؛ اما این بار برخلاف دفعات پیشین، رییس جمهور مخالفتی نکرده و با سکوت خود، از سخنان معاون اول گذر کرده است! و با وجود تمایل واعظی و نوبخت و حتی روحانی برای خداحافظی جهانگیری از دولت، هنوز برخی مصلحت‌ها مانع پذیرش استعفای جهانگیری شده است. برخی هم از مخالفت مقامات فرادولتی با استعفای جهانگیری سخن به میان آوردند.
اما باهمه این‌ها، اسحاق جهانگیری بازهم در فواصل زمانی گوناگون کمابیش سرو کله اش پیدا می‌شد و اظهارنظرهایی می‌کرد که در دفاع از دولت بود و مبارزه با مشکلات اقتصادی تا حداقل ظاهر قضیه را که معاونت اولی رئیس جمهوری است، حفظ کند، اما ظاهرا این روزها وضعیت فرق می‌کند.

> این روزها کم پیدا تر از همیشه
اسحاق جهانگیری این روزها کم پیدا تر از هر زمان دیگری است. او آن قدر کم پیدا شده که حتی دیگر نه علیه دولت لب به گلایه می‌گشاید و می‌گوید که اختیار تغییر منشی خود را هم ندارد و نه از دولت دفاعی می‌کند، نه کناره گیری
می‌کند و نه وارد گود می‌شود. معاون اول رئیس جمهور این روزها چیزی جز یک نام نیست، نامی‌که بردوش اسحاق سنگینی می‌کند. جهانگیری هم هست و هم نیست . نه دیگر نقش سپر بلا را برای دولت بازی می‌کند و نه نقش سوپرمن . نه آن قهرمان شماره یک روزهای انتخابات 96 است و نه آن فرد طرد شده پس از ماجرای دلار 4200 تومانی !پای هیچ استعفایی هم در کار نیست. او هنوز معاون اول است اما انگارنه انگار.
اسحاق جهانگیری حرف نمی‌زند، نه خوب و نه بد.
کاملا خنثی و بی اثر. کسی که هر جمله اش زمانی بازتابی عجیب در رسانه‌ها داشت حالا حتی در رسانه‌ها نیز نیست. جهانگیری به سکوتی عمیق فرو رفته است. سکوتی که مطمئنا اگر بازهم قهر از دولت تلقی شود، تکذیب خواهد شد.
به نظر می‌آید اینبار هم دست‌های پنهان
پشت پرده دراین بازی بی تاثیر نیستند. دست‌هایی که او را دور کردند و عزلت نشین. دست‌هایی که بسیاری معتقدند در خود دولت حضور دارد . همان تیم رقیب یعنی نوبخت و واعظی برای حاشیه نشینی جهانگیری.

> یک یادآوری
علت حاشیه نشینی اسحاق جهانگیری یا سکوتش هر چه که باشد باید به او یادآوری کرد که او معاون اول رئیس جمهور است این یعنی که او جانشین رئیس دولت به شمار می‌آید، لا اقل روی کاغذ! و بی تردید جانشین رئیس جمهور در لحظات حساس کنونی در اوج تحریم‌ها و تنش‌ها می‌تواند نقش ایفا کند . اما این روزها از او حتی در حد یک گفتار درمانی ساده هم چیزی نمی‌بینیم. نام اقدام جهانگیری را لجبازی سیاسی درون کابینه ای بنامیم ، عزلت نشینی اجباری از سوی مخالفینش و یا سکوت به خاطر یاس؛ او این روزها نه تنها به عنوان معاون اول بلکه به عنوان یک چهره اقتصادی مسئول است .
او لااقل در جنگ کنونی اقتصادی باید درسنگر بماند و روحیه اش را قوی نشان دهد و نه آنکه خاکریزها را ترک کند. او اما اکنون ناپدید شدن در عرصه سیاست و حاشیه‌نشینی را ترجیح داده است. حتی اگر به انتخاب خود نباشد و
تحت تاثیر فشارهایی از سوی همان تیم رقیب، صورت گرفته باشد.
ناپیدا بودن معاون اول رئیس جمهور در چنین شرایطی در حالی صورت می‌گیرد که دولت دوازدهم در اوج مشکلات کشور چندین ماه از داشتن سخنگوی دولت بی بهره بود، تا اینکه سرانجام علی ربیعی را به عنوان سخنگوی دولت معرفی کرد. شاید اکنون وقت این است تا جهانگیری دوباره به عرصه بیاید؛ علی رغم‌ ناملاطفتی‌ها، سختی‌ها و مشکلات کنونی. او مسئول است و باید مسئولیت پذیر جلوه کند .