ما تیم خوشحالی هستیم

حامد جیرودی
خبرنگار
تیم ملی بسکتبال ایران، این روزها خود را برای حضور در جام ‌جهانی ۲۰۱۹ چین آماده می‌کند. رقابت‌هایی که از 9 شهریور 98 آغاز خواهد شد و 24 همین ماه به پایان می‌رسد. اهمیت مسابقات امسال با توجه به اینکه 7 تیم سهمیه مستقیم المپیک را کسب خواهند کرد، افزایش پیدا کرده ولی با توجه به قرعه مناسب تیم ملی، این امیدواری ایجاد شده که تیم ملی بسکتبال بتواند از مرحله گروهی صعود کند و به سهمیه المپیک برسد. تیم ملی که برای سومین دوره پیاپی حضور در جام جهانی را تجربه می‌کند، در گروه C این مسابقات با پورتوریکو، تونس و اسپانیا هم گروه است. قطعاً اسپانیا به عنوان سرگروه شرایط متفاوتی دارد و می‌تواند به عنوان تیم اول صعود کند اما رقابت برای دومی در این گروه بین ایران و پورتوریکو است. هر چند که تونس را هم نباید دست کم گرفت.
در این میان تیم ملی با برگزاری اردوهای مختلف خود را برای حضور در جام جهانی آماده می‌کند. شاگردان مهران شاهین طبع که در ابتدای ماه جاری به پرتغال رفته بودند و فاتح تورنمنت این کشور شدند، هفته پیش نیز اردویی را در روسیه برگزار کرده و برابر اردن و روسیه به پیروزی رسیدند. آسمانخراش‌های بسکتبال ایران که حالا برای شرکت در تورنمنت یونان در این کشور به سر می‌برند، پیش از این تورنمنت 3 جانبه، در یک بازی دوستانه به مصاف یونان رفتند و ۸۲ – ۶۹ مغلوب میزبان خود شدند تا نخستین شکست خود در رقابت‌های تدارکاتی پیش از اعزام به جام جهانی را تجربه کنند. تیم ملی در ادامه برنامه‌های آماده سازی خود و در آغاز تورنمنت یونان، ساعت ۲۲:۳۰ امشب به مصاف مجارستان می‌رود و فردا (یکشنبه) از ساعت 21 با یونان بازی می‌کند.


بررسی شرایط تیم ملی بسکتبال، باعث شد تا به سراغ صمد نیکخواه بهرامی برویم. کاپیتان تیم ملی در گفت و گویی که با خبرنگار «ایران» داشت، درباره بازی دوستانه با یونان و شرایط تیم ملی در آستانه حضور در جام جهانی، چنین توضیح داد:«خوشبختانه تیم ملی در شرایط خوبی قرار دارد و ما با برگزاری اردوها و بازی‌های تدارکاتی مختلف، سعی می‌کنیم که خودمان را به آمادگی لازم برسانیم. بازی با یونان هم یکی از همین اهداف بود. بازی متفاوتی بود. ما هم چون در جام جهانی حریفان ساده ای نداریم، سعی می‌کنیم که خودمان را به اوج آمادگی برسانیم. درست است که در این مسابقه بازنده بودیم ولی برنامه‌های تیم ملی به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم که به موفقیت برسیم.»
نیکخواه بهرامی درباره بازی امشب تیم ملی مقابل مجارستان هم چنین نظر داد: «بازی با مجارستان هم از جنس بازی با یونان است. ما همه حریفان‌مان را در جام جهانی می‌شناسیم ولی سعی می‌کنیم که با این بازی‌ها به شناخت تاکتیکی بیشتری دست پیدا کنیم.»
تیم ملی هفته پیش و قبل از بازی با یونان، در اردوی تدارکاتی روسیه به مصاف تیم میزبان رفت که توانست ۹۱ - ۸۴ پیروز این بازی دوستانه شود. بردی که ملی پوشان بسکتبال از آن خیلی خوشحال بودند و با انتشار عکس‌های خود در میدان سرخ مسکو، به این برد اشاره داشتند. کاپیتان تیم ملی به این موضوع چنین واکنشی داشت: «ما کلاً تیم خوشحالی هستیم (می‌خندد). خیلی خوب تمرین می‌کنیم و جو تیم ملی هم خوشبختانه خیلی مناسب است. البته نتیجه در بازی‌های دوستانه و تدارکاتی چندان مهم نیست ولی فرصت بازی با تیم‌های بزرگ مانند روسیه و یونان، چندان به ما دست نمی‌دهد و از آنجایی که پیروزی مقابل تیمی مثل روسیه کار آسانی نیست، بچه‌های ما از این پیروزی خوشحال شده بودند.»
این بازیکن 198 سانتیمتری که در پست 3 بازی می‌کند، درباره شرایط خودش بعد از مصدومیتی که چند وقت پیش و در اردوی تهران برایش به وجود آمده بود، صحبت کرد: «بهتر که شده‌ام. من کلاً سعی می‌کنم که خودم را با شرایط وفق بدهم. البته چندان از خودم راضی نیستم چون فکر می‌کنم که پتانسیلم خیلی بیشتر از این است ولی با این حال، امیدوارم به وضعیت ایده آل تا جام جهانی دست پیدا کنم.»
در بازی اخیر با یونان، حامد حدادی سنتر تیم ملی ایران با کسب ۲۰ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن بازی شد. صمد که سال‌های زیادی کنار حدادی در تیم ملی بازی می‌کند، درباره این بازیکن گفت: «حامد خیلی خوب تمرین می‌کند و از آمادگی بالایی برخوردار است و این به ما کمک می‌کند. او در بازی با یونان هم یکی از بهترین‌ها بود و امیدوارم به همین روند ادامه دهد.» نیکخواه بهرامی درباره این که علاقه‌مندان به بسکتبال ایران از او و بازیکنانی مانند حدادی توقع بیشتری دارند، چنین نظر داد:« بله همین طور است. مردم از ما انتظار زیادی دارند و ما هم سعی می‌کنیم تا آنجایی که می‌توانیم بازی‌های خوبی را انجام دهیم و توقع‌شان را برآورده کنیم.»


بازتــاب
تابش‌نیا: دلم روشن است

سعید تابش‌نیا پیشکسوت بسکتبال ایران ‌در مورد شرایط تیم ملی بسکتبال در آستانه جام جهانی به فارس گفت:« نقطه عطف حال حاضر تیم ملی به تابوهایی برمی‌گردد که شکسته شد. بازگشت حامد حدادی به تیم هم خیلی اثر خوبی در روحیه بچه‌ها داشت و بار فنی تیم را بالا برد. در چند سال اخیر همه نگران بودند که شاید تیم ملی دیگر آن شرایط قبل را نداشته باشد اما نسل فعلی هم کم‌کم به آن نسل طلایی تیم ملی نزدیک می‌شود. با شرایطی که تیم ملی در حال حاضر دارد و روند خوبی که سپری می‌کند، دلم روشن است که در جام جهانی جدای از نتیجه، بازی‌های خیلی خوبی هم به نمایش بگذاریم. همین که توانستیم روسیه را که یکی از قدرت‌های جهان است در خانه‌اش شکست دهیم، اتفاق خیل بزرگی است.»