انتقاد از سخت‌گیری‌های بی‌مورد برای اعزام به فرصت‌های مطالعاتی

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران ضمن انتقاد از سختگیری‌های بی‌مورد برای اعزام اعضای هیات علمی به فرصت‌های مطالعاتی این مساله را ناشی از بی‌اعتمادی و امنیتی شدن‌ها دانست و گفت: با اعتماد به دانشمندان و محققان جوان کشور می‌توان برای آینده به درستی برنامه‌ریزی کرد.
دکتر محمدباقر قهرمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای تبادلات مشترک علمی در ادامه اظهار کرد: تاثیر تحریم بر روابط بین‌المللی علمی مستقیم و غیرمستقیم است حال آن‌که پیشرفت‌های دانشگاهی در کشور سبب شده است که مجموعه دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی بین‌المللی به همکاری با مجموعه دانشمندان ما علاقه‌مند باشند و در مذاکرات مختلف به تحریم‌های آمریکا معترضند.
وی حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران در مجامع علمی جهانی را فرصت خوبی برای تبادل علمی میان کشورها برشمرد و افزود: این تبادلات علمی به رشد دانشگاه تهران و موسسات پژوهشی ذکر شده کمک شایانی می‌کند.
معاون بین‌الملل دانشگاه تهران با اشاره به اختصاص دادن اعتبار DAAD با هدف حمایت مالی جهت حضور در مرکز پژوهشی آلمان گفت: در مصاحبه‌های علمی میانگین دانشجویان ایرانی بالاتر از دیگر دانشجویان جهان گزارش شده است که این افتخاری برای مجموعه آموزشی کشور است.


دکتر قهرمانی با ابراز خرسندی از بالاتر بودن میانگین کیفیت و توانایی علمی دانشجویان ایرانی از دیگر کشورها افزود: یک رئیس جدید دانشگاه فنی آلمان در سفر به ایران در ابتدای آغاز مسئولیت خویش عنوان کرد که من با تجربه مثبت و ارزشمند همکاری با دانشجویان و متخصصین ایرانی به کشور شما آمده‌ام که این موضوع را اعلام کنم و بتوانیم ارتباط علمی دانشگاهی داشته باشیم. در ایران تجارب مثبت خوبی را کسب می‌کنم از این‌رو می‌کوشم با ایران ارتباطات علمی بیشتری داشته باشم. وی توجه دانشمندان دنیا به مجموعه علمی کشور را مایه افتخار دانست و گفت: سال تحصیلی گذشته قرارداد تفاهم‌نامه «آراسموس پلاس» به حدود ۴۰ رسید (۱۰ برابر ۲ سال گذشته) که این در شرایطی است که در این دوران ایران وضعیت تحریمی سختی را تجربه می‌کند.
معاون بین‌الملل دانشگاه تهران با اعتقاد به این‌که ارتباط علمی با ایران هم به نفع کشور و هم به نفع دانشگاه‌های دنیاست، خاطرنشان کرد: ایران از پایه‌های موفق و پیشرو علم در جهان است البته باید در چرخه داخلی هم بکوشیم تا میان این دانش و اقتصاد و تولید پیوند محکم و با ثباتی ایجاد کنیم. تا توسعه پایدار جمهوری اسلامی را تضمین کرده باشیم.
دکتر قهرمانی با بیان این‌که حدود یک سوم مقالات علمی دانشگاه تهران با همکاری مجامع بین‌المللی دنیاست، افزود: در  حدود ۱۹۰۰ دانشجوی بین‌المللی از کشورهای مختلف جهان برای شرکت در دوره‌های بدون منتج به مدرک نظیر زبان فارسی و دوره‌های آموزشی و کارآموزی  با مرکزیت دانشگاه تهران داشتیم.