من پسر خوب سینمای ایرانم‌

عصر روز شنبه 19 مردادماه هتل انقلاب میزبان اهالی سینما بود که برای برگزاری دومین دوره از جشن «سینماسینما» دور هم جمع شده بودند. جواد یحیوی که اجرای برنامه را به عهده داشت همان ابتدای برنامه از کیوان کثیریان دبیر جشن دعوت کرد تا درباره روند برگزاری این رویداد سینمایی و نحوه انتخاب آثار که به‌خصوص در بخش انتخاب چهره سال طی روزهای گذشته حاشیه‌هایی به همراه داشت توضیحاتی ارائه دهد. کثیریان گفت: ما یک بخش مهم به نام چهره سال داریم که ۲۰۷ روزنامه‌نگار سینمایی در آن شرکت کردند و به‌طور آزاد به هر چهره سنیمایی که احساس کردند در سینمای ایران مؤثر بوده رأی دادند. ما امروز 10 نفر اول را معرفی می‌کنیم، نامزدی وجود نداشت که از میان آنها انتخاب شود بنابراین انصراف دوستان در سیستم ما نمی‌گنجید. با احترام به این عزیزان خصوصاً آقای انتظامی 10 نفر اول که با ذکر دلیل از سوی روزنامه‌نگاران انتخاب شده‌اند معرفی می‌شوند. دبیر این جشن درباره تفاوت ساختار جشن امسال، با سال گذشته هم گفت: «امسال آکادمی به ۸۶ نفر رسید و امیدواریم سال بعد تعداد اعضای آکادمی به صد نفر برسد. واقعاً باید از آقای عیاری که راهنمای ما هستند و اجازه می‌دهند سایه‌شان بالای سر ما باشد تشکر کنم.» مراسم با معرفی نامزدها و برندگان در بخش‌های مختلف وارد قسمت اصلی‌اش شد. در بخش اهدای جوایز، جایزه بهترین فیلم کوتاه در رقابت با بچه خور(محمد کارت)، تشریح (سیاوش شهابی)، تو هنوز اینجایی (کتایون پرمر و محمد روحبخش)، دریای تلخ (فاطمه احمدی)، گسل (سهیل امیرشریفی)، مثل بچه آدم (آرین وزیر دفتری) به «ماچ سینمایی» ساخته کریم لک‌زاده تعلق گرفت.
مستندها و اولین‌ها
جایزه بهترین فیلم مستند هم در رقابت با فیلم‌های مستندی چون «اسرار دریاچه» (آرمین ایثاریان)، «اکسدوس» (بهمن کیارستمی)، «پرسپولیس؛ شیکاگو» (ارد عطارپور)، «خاتمه» (مهدی و هادی زارعی)، «خرامان» (آرش اسحاقی)، «فریاد رو به باد» (سیاوش جمالی و عطا مهراد) به «بهارستان، خانه ملت» ساخته بابک بهداد تعلق گرفت. دیپلم افتخار و جایزه بهترین فیلمساز اول هم به‌ترتیب به پویا بادکوبه برای فیلم «درساژ» و محمود غفاری کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا» تعلق گرفت.
یک عمر عشق


در ادامه جشن کلیپی درباره واروژ کریم مسیحی پخش شد که امسال تندیس مهرگیاه «پاسداشت یک‌عمر عشق به سینما» به این سینماگر اعطا شد. ابراهیم حقیقی و سعید پورصمیمی هم چند دقیقه‌ای درباره اهمیت حضور کریم‌مسیحی درسینمای ایران سخنرانی و از کم‌کاری او گلایه کردند. این کارگردان صاحبنام ایرانی هم در صحبت‌های کوتاهی از آکادمی تشکر کرد و در ادامه گفت: «سینما برای ما چوبی است که بندباز آن را در دست گرفته و روی طناب راه می‌رود اگر چوب را از او بگیرند زمین می‌خورد. سینما را از آدم‌هایی مثل من بگیرند نمی‌دانیم چه کنیم. ما با سینما بزرگ شدیم و خواهیم مرد. امیدوارم فرصت دیگری پیش بیاید کار دیگری بسازم.»
پسر خوب سینما
جایزه بخش بازیگران اما متفاوت از جشنواره‌های دیگر همچون جشنواره فجر و... بود. در بخش انتخاب بهترین بازیگر زن زهرا داودنژاد بازیگر «شماره ۱۷ سهیلا» در رقابت با سایر نامزدها یعنی سارا بهرامی (دارکوب)، سحر دولتشاهی (عرق سرد)، باران کوثری (عرق سرد)، باران کوثری (عصبانی نیستم)، نگار مقدم (درساژ)، شبنم مقدمی (خجالت نکش)، مهتاب نصیرپور (آستیگمات)، شیرین یزدانبخش (آشغال‌های دوست داشتنی) گوی سبقت را ربود و این جایزه را از آن خود کرد. در بخش مردان هم، انتخاب نوید محمد‌زاده به عنوان بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» نشان از این داشت که انتخاب این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال 96 و همچنین جشن حافظ انتخابی سلیقه‌ای نبوده و می‌شود این انتخاب‌ها را مهر تأییدی بر استقلال و البته کیفیت یک فیلم دانست. حسن معجونی هم که در جشن حافظ امسال نامزد دریافت بهترین بازیگر شده بود از جشن سینماسینما دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. نوید محمدزاده هم به این انتخاب و درستی آن صحه گذاشت و گفت: «خیلی خوشحالم که در این جشن هستم و برای دومین بار است که در دومین دوره این افتخار نصیب من شده که مورد تأیید کاردرست‌های سینما قرار می‌گیرم». محمدزاده با اشاره به هومن سیدی گفت: «هومن این پنجمین جایزه‌ای است که برای آن نقش می‌گیرم، فجر هم دست من نبود. نمی‌دانید چقدر هر سری به من انگیزه می‌دهید. من پسر این سینما هستم و پسر خوبی هستم و سعی می‌کنم مسیرم را بهتر ادامه بدهم.» جایزه بهترین فیلمنامه‌نویسی هم در رقابت مانی حقیقی (خوک)، رضا درمیشیان (عصبانی نیستم)، حامد رجبی (درساژ)، هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ‌زده)، محمود غفاری (شماره ۱۷ سهیلا)، پیمان معادی (بمب؛ یک عاشقانه) و حمید نعمت‌الله و هادی مقدم دوست (شعله‌ور) به محسن امیریوسفی و فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» تعلق گرفت. اما 207 نفر از خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر 10 چهره مؤثر سینما را انتخاب کردند که از میان آن‌ها در نهایت نرگس آبیاراین جایزه را به خانه برد. جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم هم به هومن سیدی و سعید سعدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» تعلق گرفت. جایزه‌ای که آلبوم افتخارات هومن سیدی و فیلمش را تکمیل کرد.