بازگشت حجاج ایرانی از روز جمعه

اعمال حجاج بیت‌الله‌الحرام امروز به پایان می‌رسد

بخش خبری: با پایان یافتن سومین روز بیتوته حجاج در منا و انجام رمی جمره سوم، امروز تکالیف شرعی دو و نیم میلیون حاجی بعد از طواف حج تمتع و طواف نساء به پایان می‌رسد و زمینه بازگشت حجاج به موطن خود آغاز می‌شود.
حدود دو و نیم میلیون حاجی حاضر در سرزمین منا از سحرگاه دیروز (دوشنبه) مصادف با روز یازدهم ذی الحجه به وقت عربستان، مراسم رمی جمره دوم را به جای آوردند.


زائران خانه خدا پس از اجرای اعمال مخصوص روز عید قربان (حلق یا تقصیر مو، قربانی و رمی جمره عقبی)، در روز یازدهم ذی الحجه رمی‌های سه گانه «اولی»، «وسطی» و «عقبی» را انجام دادند.
حجاج باید به هر یک از سه ستون سنگی در انتهای منا، هفت عدد سنگ بزنند و این مراسم را بار دیگر امروز (سه شنبه) مصادف با روز دوازدهم ذی الحجه به وقت عربستان تکرار می‌گردد.
وقت رمی جمره از هنگام طلوع آفتاب تا غروب است و رمی در شب جایز نیست (مگر کسی که عذر داشته باشد و نتواند آن را در روز به جای آورد) و اگر مثلاً روز یازدهم، رمی را ترک کرد، باید فردای آن روز قبل از رمی همان روز، اعمال روز گذشته را قضا کند.
حاجی ابتدا باید به جمره اولی سنگ بزند و سپس به وسطی و بعد از آن به جمره عقبی.
بیتوته (ماندن در هنگام شب) در منا از اعمال حج محسوب می‌شود و حجاج باید شب یازدهم و شب دوازدهم ذی‌الحجه را از هنگام غروب آفتاب تا نیمه ‌شب با قصد قربت در منا حضور داشته باشند.
حجاج از بعدازظهر شرعی روز دوازدهم ذی الحجه می‌‌توانند از منا خارج شوند، ولی چنانچه کسی آن روز از منا نرود تا آفتاب غروب کند، باید شب سیزدهم را نیز در منا بماند و روز سیزدهم جمرات سه ‌گانه را رمی کند.
به گفته منابع خبری سعودی؛ آمار دقیق زائران حج امسال معادل 2 میلیون و 489 هزار و 406 نفر است که از این میان یک سوم آنان را شهروندان عربستان تشکیل می‌دهند. امسال به میزان 117 هزار و 731 نفر بر تعداد زائران سال گذشته افزوده شده است.
بازگشت حجاج ایرانی از روز جمعه
با اتمام حج،از روز جمعه عملیات بازگشت بیش از 88 هزار حاجی در مدت 23 روز از دو فرودگاه جده و مدینه به 19 استان کشور انجام خواهد شد.
در طول زمان بازگشت، خانواده‌های حجاج می‌توانند با مراجعه به سایت حج هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به نشانی haj.iranair.com و با وارد کردن نام حاجی یا شماره کاروان، اطلاعات مربوط به ساعت و روز بازگشت پرواز حجاج را دریافت کنند.
سایر اخبار این روزنامه
تکذیب ادعای سازش با عربستان درباره شهدای منا امنیت منطقه محور رایزنی سران ایران، ترکیه، قطر و پاکستان معاون اول رئیس جمهور در نخستین مجمع اقتصادی خزر: ثبات و امنیت آبراه‌های بین‌المللی و سواحل شمال و جنوب و تنگه هرمز خط قرمز ایران است بازگشت حجاج ایرانی از روز جمعه رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور: حمایت فولاد مبارکه از صنعت، عامل اشتغال‌زایی و رونق تولید است در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی ؛ وضعیت صدورکارت‌های هوشمند ساماندهی می‌شود نایب رئیس مجلس: سیاست وزارت بهداشت در رابطه با درمان غلط است یک مستشار نظامی آمریکا در عراق کشته شد واکنش وزیر خارجه کشورمان به حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی: مسلمانان باید متحد شوند واکنش وزارت خارجه ایران به تحریم ظریف در شبکه‌های اجتماعی دکتر روحانی فرا رسیدن عید سعید قربان را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت نایب رئیس مجلس: سیاست وزارت بهداشت در رابطه با درمان غلط است عدالت، دست‌یافتنی است