فرهنگیان نگران از آتیه سازان

«من بازنشسته آموزش و پرورش هستم و بیمه شده شرکت آتیه سازان حافظ. چندی قبل، بعد از چندین بار رفت و آمد به مطب پزشک و تعیین وقت عمل‌جراحی برای همسرم، به بیمارستان خصوصی بنت الهدی مراجعه کردیم و برای پذیرش، درخواست دادیم اما متاسفانه وقتی برای حساب و کتاب به صندوق رفتم دیدم یک برگه روی شیشه چسبانده شده مبنی بر این که «به علت بدهی بیمه آتیه سازان حافظ به این بیمارستان، پذیرش با این بیمه انجام نمی شود.» انگار تمام دنیا روی سرم خراب شد و فکر هزینه آزاد عمل که حدود 5 میلیون تومان است، حالم را به هم ریخت و حالا مانده‌ام چه‌کنم؟ ما فرهنگیــان این همه سال و هرماه حق بیمه پرداخت می کنیم که چنین روزهایی بیمه به دادمان برسد؛ هزینه ویزیت و داروها را که چند ماه به چند ماه پرداخت می کردند اما حالا کار به جایی رسیده که هزینه های سرسام آور جراحی را هم خودمان باید بپردازیم. من باید از کجا این مبلغ را بپردازم؟ دستم را مقابل چه کسی دراز کنم؟ مسئولان بیمه آتیه‌سازان می گویند بابت مبلغی که الان از جیب خودتان پرداخت می کنید، به شما رسید می دهیم و چندماه بعد، بیمه درصدی از این مبلغ را کسر و بقیه را واریــز می کند. متاسفانه اولا امکان پرداخت این مبلغ را ندارم و از طرف دیگر، با توجه به تجارب گذشته، اصلا معلوم نیست این «چندماه بعد» دقیقا یعنی چندماه بعد؟ این،  پیامکی است که از سوی یکی از مخاطبانِ صفحه حرف‌مردم خراسان‌رضوی به دستــمان رسیده و به واسطه اهمیت موضوع، برای بررسی‌اش اقــدام کردیم. البته این مشکل فقط مربوط به بیمارستان ها و مراکز درمانی خصوصی است و بیمارستان های دولتی طبق روال معمول، مشغول خدمات‌رسانی به بیمه شدگان بیمه آتیه‌سازان حافظ هستند.
پذیرش بیمه شدگان آتیه سازان، به صورت آزاد
به بیمارستان خصوصی بنت الهدی می‌روم مسئول پذیرش اعلام می کند  بیمه آتیه سازان حافظ تحت پوشش خدمات بیمارستان نیست و درباره دلایلش توضیح می‌دهد: «قرارداد تمامی بیمارستان های خصوصی شهر مشهد با بیمه آتیه سازان حافظ فعلا تمدید نشده و معلق است و این بیمه به علت عمل نکردن به تعهدات و نپرداختن بدهی خود، از فهرست پذیرش بیمارستان‌ها خارج شده.» و وقتی می پرسم تکلیف بیمارانی که تحت پوشش این بیمه هستند چیست، می‌گوید: «بیماران باید کلیه هزینه‌های بیمارستان را براساس نرخ بیمه پرداخت کنند و پس از آن با رسیدی که به آن ها داده می شود، هزینه ها را چندماه بعد از بیمه آتیه سازان دریافت کنند.»
بیمه سلامت، مسئول پاسخ گویی کوتاهی‌های بیمه آتیه‌سازان نیست


به‌واسطه مدام مشغول بودنِ تمامی خطوط بیمه آتیه‌سازان حافظ، شعبه خراسان رضوی به‌شکل حضــوری به دفتر این بیمه واقع در بولوار وکیل آباد مراجعه می‌کنم. منتها از سوی مدیر اداری این شرکت اعلام می‌شود مدیر شعبه به علت بیماری حضور ندارند و دیگر مدیران مجموعه هم مایل به پاسخ گویی در این زمینه نیستند. در ادامه و از آن جــا که تماس‌های تلفنی‌مان در ساعات و روزهای مختلف با شماره‌هایی که از سوی مدیر اداری این بیمه از مدیران شعبه مرکزی در اختیارمان قرار گرفت، بی‌پاسخ و بی‌نتیجه می‌مانــد، موضوع را از بیمه سلامت استان که در تمام تبلیغات و اطلاع رسانی‌ها، بیمه آتیه سازان، زیرمجموعه آن معرفی شده پیگیری می کنیم. «سید مرتضی وجدان» مدیرکل اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی در این خصوص توضیح می‌دهد: «روی کاغذ و درون چارت های تشکیلاتی، بیمه آتیه‌سازان زیرمجموعه بیمه سلامت است اما در استان، به دلیل وجود تشکیلات و مدیریت مستقل، عملا خودگردان است و خودشان مسئول امورشان هستند و هم ردیف با ما، کارشان را انجام می دهند. روی همین حساب، شکایات ناشی از مشکلات و ناکارآمدی این شرکت ارتباطی به اداره کل بیمه سلامت استان نداشته و مدیران بیمه آتیه سازان حافظ، خودشان باید پاسخ گوی گلایه‌ها و سوالات باشند.»
فرهنگیان خسته از روش صندوقی، در انتظار شرایط جدید بیمه
در قدم بعد، «مجیدی‌فر» مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در خصوص مشکلات به‌وجود آمده برای بیمه شدگان این اداره کل، توضیح می‌دهد: «یکی از مشکلات عدیده ما در بحث بیمه فرهنگیــان، مشکل روش صندوقی است. یعنی ما باید پولی را که به عنوان حق بیمه از همکاران مان دریافت می کنیم به عنوان غرامت، به خود آن ها برگردانیم و حواشی که این وسط ایجاد می‌شود، مشکلاتی را در گذشته و امروز برای همکاران ما به وجود آورده  به همین دلیل از همه همکاران عزیزمان عذرخواهی می کنیم. هم اکنون، قرارداد امسال ما با بیمه آتیه‌سازان به اتمام رسیده و تمدید هم نشده است. زمان حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در استان، یکی از موضوعات اصلی مورد مذاکره، همین بحث بیمه فرهنگیان بود که تصمیم بر این شد از این به بعد، دیگر روش صندوقی مورد استفاده قرار نگیرد و روشی جدید برای حل مشکلات بیمه فرهنگیان در نظر گرفته شد که در آینده نزدیک اجرایی می شود.»
بالا گرفتن احتمال تغییر بیمه فرهنگیان
مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که «امکان دارد با توجه به مشکلات به‌وجود آمده، بیمه فرهنگیان از آتیه‌سازان تغییر کند و با شرکت دیگری قرارداد بیمه منعقد گردد؟» می‌گوید: «ما در امسال تصمیم به تغییر شرکت بیمه فرهنگیان داشتیم اما به علت تعداد زیاد افراد تحت پوشش و تعهد سنگین مالی که برای شرکت طرف قرارداد ایجـاد می شود، هنوز با هیچ شرکتی به توافق نرسیدیم. شرکت‌هایی هم حاضر بودند با دریافت حق بیمه های بالا، این مسئولیت را بپذیرند که ما به این دلیل که نمی خواستیم  یکباره فشار زیادی به همکارانمان برای پرداخت حق بیمه وارد شود، قبول نکردیـــم. اما احتمالا قرارداد آموزش و پرورش با بیمه آتیه سازان تمدید نمی شود و شرکت بیمه جدیدی انتخاب می شود.» مجیدی‌فر همچنین درباره مشکلاتی که برای بیمه شدگان آتیه سازان در بیمارستان های خصوصی مشهد به وجود آمده، توضیح می‌دهد: «قرار بر این شده تا تمدید قرارداد با آتیه سازان یا امضای قرارداد جدید با شرکت جدید بیمه، پرداخت‌ها از طریق خود بیمه آتیه به‌شکل صندوقی انجام و هزینه اعمال جراحی نیز با کسر فرانشیز (سهم بیمار) با اولویت‌بندی به همکاران پرداخت شود. همکاران مان می توانند با مراجعه به ادارات تعاون نواحی آموزش و پرورش مشهد، به ثبت اطلاعات عمل جراحی که از سر گذارنده‌اند اقدام کنند و پیگیر هزینه باشند. هزینه در اسرع وقت واریز خواهد شد و دلیلی برای نگرانی وجــود ندارد.»