نجفی با چوبه‌دار خداحافظی کرد

آرمان‌ملي- مطهره شفيعي: خانواده ميترا استاد در نهايت راضي به قصاص دامادشان يعني محمدعلي نجفي نشدند. اين بخشش در افکار عمومي بازتاب گسترده‌اي داشت به طوري که اين اقدام خانواده استاد با واکنش مثبت جامعه مواجه شد. 7خرداد بود که خبر رسيد ميترا استاد به قتل رسيده است و در ابتدا خبري از محمدعلي نجفي نبود اما پس از ساعاتي نجفي که به قم سفر کرده بود بازگشت و اعتراف به قتل ميترا استاد کرد. باز هم برخي باور نکردند چرا که شخصيت ارائه شده از سوي نجفي در دوراني که وزير آموزش و پرورش بود تا زمان‌هايي که تصدي مشاورت رئيس جمهور، رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شهرداري و... را بر عهده داشت جز مدارا از او نديده بودند پس برايشان سخت بود که باور کنند او همسر دوم خودش را به ضربه گلوله کشته است. به هر حال دادگاه رسيدگي به اتهام نجفي برگزار شد که نجفي در يکي از جلسات دادگاه ضمن تشريح نحوه قتل ميترا اظهار داشت: «اميدوارم توضيحاتم از گمانه زني‌هايي که به غلط توسط برخي مسئولان و ديگران انجام شده کاسته باشد. من توضيح دادم که اين ازدواج به‌دليل اينکه با دقت انجام نشده بود من هم مقصر بودم زيرا سنم بيشتر بود و من تجربيات بيشتري داشتم. اميدوارم خداوند از گناهان ما درگذرد و اميدوارم دادگاه تصميم درستي بگيرد. اين مصيبت‌ها ممکن است در زندگي همه پيش بيايد تا اينکه در آخرين جلسه که 31 تير برگزار شد، وکيل نجفي اظهار داشت: «موکلم در تاريخ 98/3/9 در اعترافات خود گفته که شليک بدون اراده بود و در تاريخ 98/3/12 گفته کنترلي روي اسلحه نداشتم و براي اينکه ثابت کنيم شليک غير ارادي بوده دلايلي داريم که يکي از دلايل اظهارات سرگرد عزتي کارشناس صحنه جرم است. سرگرد عزتي در تاريخ 98/4/26 در دادگاه گفت که محل اصابت گلوله نشان مي‌دهد که متهم تعادل نداشته است. علاوه بر اينکه متهم به دفعات اقرار به قتل شبه عمدي دارد بلکه از نظر علمي هم ثابت مي‌شود که اين قتل غيرعمدي است.» اما دادگاه اين استدلال را نپذيرفت و 8 مرداد ماه سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرد: «دادگاه «قتل عمد» را محرز دانسته و با توجه به تقاضاي اولياء دم مبني بر قصاص چون حق‌الناس است حکم به قصاص صادر کرده است.» دادگاه در مورد «ايراد صدمه غير موثر در قتل» راي برائت صادر کرد و در مورد «نگهداري سلاح غير مجاز» هم دادگاه ايشان را به دو سال حبس محکوم کرده است.»
روند طي شده براي کسب رضايت
مسعود استاد برادر مقتول پس از پايان نخستين جلسه محاکمه محمدعلي نجفي شهردار اسبق تهران در شعبه نهم دادگاه کيفري يک استان تهران به اتهام قتل ميترا استاد گفت: «ما خواستار اجراي دقيق قانون توسط دادگاه هستيم و از قصاص نمي‌گذريم» چند روز پس از صدور حکم قصاص محمدعلي نجفي به جرم قتل همسرش ميترا استاد، وکيل متهم از روند مثبت مذاکرات براي جلب رضايت اولياي دم خبر داد. حميدرضا گودرزي گفت: با خانواده مقتول ديدار داشته و براي جلب رضايت آنها از هيچ تلاشي فروگذار نخواهند کرد. 14 مرداد مسعود استاد در واکنش به اينکه «شايعاتي در خصوص شرايط بخشش و دريافت ديه از سوي شما وجود دارد. آيا بواقع شما براي بخشش درخواست مبالغ ميلياردي کرده‌ايد؟» گفت: «به هيچ عنوان در جلسه ما صحبتي از پول به ميان نيامد. من کماکان نظرم بر قصاص است مگر اينکه اتفاقي بيفتد و کمي وضعيت روحي‌ام آرام‌تر شود و بتوانم به اين موضوع فکر کنم. البته احساس مي‌کنم که اگر با قصاص جان کسي را بگيرم من هم قاتل هستم. وي در پاسخ به اين سوال که «زماني که آرام شديد چه شرطي براي بخشش خواهيد داشت؟» اظهار داشت: «هنوز در اين مورد فکري نکرده‌ام و در صورت رسيدن به آن شرايط تعيين تکليف را به عهده پدر و مادرم و مهيار مي‌گذارم. البته حرف‌هاي زيادي در رابطه با پول گفته‌اند. ولي آنچه مي‌دانم اين است که هر تصميمي بگيرم فقط به رضاي خدا فکر مي‌کنم. از دوستان هم مي‌خواهم اجازه دهند که خانواده مرحومه با آرامش تصميم بگيرند و از دخالت پرهيز کنند.»
پايان پرونده با رضايت خانواده استاد


در نهايت هنگام اذان صبح ديروز خانواده استاد نجفي را از چوبه دار دور کردند. مسعود استاد نوشت: «قصه ما به سر رسيد، قصه‌تان بي غصه باد.... جناب نجفي، به خبرسازان هم‌خطي خود گفتي که صداهايت را نهاد امنيتي به همسرت مي‌داد و ظن پرستو بازي را با کمک خبررسان‌هايت چرخاندي. بدان و آگاه باش پرستوي شما کلاغي بود و در قامت شخص مورد اطمينانت که دست بر قضا در دادگاه هم حضور داشت اين مهم را انجام مي‌داد و در تماس‌هاي شما، فايل‌هاي خاله زنانه را به همسرت مي‌رساند که اگر مايل بودي در يک جلسه خصوصي، اسم شخص را به شما خواهم گفت بلکه در ملأ عام آبرويي از کسي نريخته باشيم. اما در مورد خودم که روزي سردار گمنام و روزي سردار سپاه نام گرفتم، مي‌گويم که الان نه شغلي دارم و نه رسمي که از کسي گرفته باشم. فقط فرزند روستازاده‌اي به نام کاکابرار از ديار کرمانشاهانم. از کودکي از پدر و مادرم مهرورزي آموختم و تا درجه دکتري تخصصي هواوفضا در معتبرترين دانشگاه‌هاي کشور و بدون رانت تحصيل کردم. در بهمن سال 93 خانه هواوفضاي ايران را در شهرداري تهران تأسيس نمودم و الان نيز فقط مدرس دانشگاه هستم. و اما در آخر داستانمان به واسطه پادرمياني بزرگان کرمانشاه و کشور و همچنين وکلاي عزيزمان آقاي مسعود افرازه و محمود حاجلويي، پدرم، مادرم و مهيارمان آقاي محمدعلي نجفي را بخشيديم و از خون عزيزمان گذشتيم و خرسنديم که هيچ معامله‌اي با خون آن بزرگوار نکرديم و اميدوارم آقاي محمدعلي نجفي در اين چند صباح باقي مانده، به دور از سياست، به تزکيه نفس بپردازد. اجر همه خيرخواهان و هدايت همه بدخواهان به راه راست را از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.»
اعتراض وکيل نجفي
وکيل مدافع محمدعلي نجفي با بيان اينکه قتل ميترا استاد را شبه عمد مي‌داند، گفت که با وجود اعلام گذشت اولياي دم مقتول، به راي صادره از سوي شعبه 9 دادگاه کيفري يک تهران درباره اين پرونده، اعتراض مي‌کند. «فرجام‌خواهي» مي‌کنيم تا «جنبه عمومي جرم» منتفي شود.
شايد 3 سال حبس براي نجفي
عضو هيأت مديره انجمن آيين دادرسي مدني ايران از احتمال 3 سال حبس براي قاتل عفو شده (محمدعلي نجفي) خبر داد. احمد محمدي سهروردي در رابطه با اعلام رضايت و بخشش نسبت به محمدعلي نجفي به عنوان فردي که مرتکب قتل عمد شده گفت: احتمال 3 سال حبس براي قاتل عفو شده مي‌رود. وي در مورد اينکه در شرايط فعلي که اولياي دم رضايت داده‌اند باز هم مي‌توانند ديه گرفته يا پولي ميانشان رد و بدل شود، افزود: اولياي دم مي‌توانند رضايت دهند اين موضوع يک حق است و مي‌توانند کمتر از ديه معادل يا بيشتر از آن را بگيرند يعني مي‌توانند بالاتر از رقم ديه بخواهند و اين حدي ندارد. در قانون آمده چيزي که رضايت دروني اولياي دم را تأمين کند. بنابراين مي‌تواند حتي رقم ميلياردي هم شود. به نظر مي‌رسد محمدعلي نجفي، شهردار اسبق تهران پس از گرفتن «گذشت» از اولياي دم همسرش ميترا استاد، در آستانه آزادي از زندان قرار گرفته است؛ زيرا به نظر به خاطر شخصيت، نوع جرم و خدمات نجفي، بسيار بعيد است دادگاه، او را به خاطر جنبه عمومي جرم، مجددا محکوم کند.
توضيح وکيل نجفي درباره احتمال آزادي او
وکيل محمدعلي نجفي مي‌گويد عرف قضايي اقتضا مي‌کند به دليل گذشت اولياي دم، متهم به قتل، با قرار تامين مناسب از زندان آزاد شود. به گفته حميدرضا گودرزي، دادگاه مي‌تواند با فک قرار بازداشت موقت متهم به قتل، او را با قرار ديگري، از زندان آزاد کند.