در نشست شورای امنیت مطرح شد تاکید دبیرکل سازمان ملل و انگلیس بر ضرورت حفظ برجام

در نشست شورای امنیت نماینده دبیرکل سازمان ملل و نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد در سخنانی بر ضرورت حفظ برجام تاکید کردند.
رئیس دفتر دبیرکل سازمان ملل در این نشست ضمن اعلام حمایت از توافق هسته‌ای ایران با اشاره به رخدادهای اخیر تنگه هرمز، وضعیت منطقه را پیچیده خواند.
ماریا لوییزا ویوتی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از توافق هسته‌ای گفت که این توافق «تنها چارچوب توافق‌شده بین‌المللی برای پرداختن به برنامه هسته‌ای ایران است».
وی همچنین با اشاره به رخدادهای اخیر در تنگه هرمز از جمله توقیف نفت‌کش انگلیسی ازسوی ایران، نابودی پهپاد آمریکایی توسط ایران و پهپادی ایرانی که آمریکا مدعی سرنگون کردن آن شده بود و تصمیم انگلیس برای فراهم کردن اسکورت نظامی نفت‌کش‌ها، وضعیت خاورمیانه را «مشکل‌ساز و پیچیده» خواند.


* انگلیس بر بی‌بدیل بودن برجام تاکید کرد
نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد هم، برجام را دستاورد بزرگی برای منع گسترش سلاح‌های اتمی دانست و گفت هیچ راه حل بهتر و هیچ جایگزین دیگری برای این توافق وجود ندارد.
کارن پیرس در نشست شورای امنیت سازمان ملل که با موضوع صلح و امنیت بین‌المللی در خاورمیانه برگزار شد، افزود: کشور من احترام زیادی برای مردم ایران قایل است. ما می‌پذیریم که ایران نقش مشروعی در منطقه و همچون همه ما حق دفاع از خود دارد.
وی ادامه داد: نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که راهی که آن برای پیگیری منافع ملی خود در پیش گرفته است، عاملی برای چندین مشکل منطقه‌ای شده است که امروز درباره آن صحبت می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه راه حلی بهتر و جایگزین دیگری برای برجام وجود ندارد، ادامه داد: انگلیس، فرانسه و آلمان همواره روشن کرده‌اند که از این توافق حمایت خواهند کرد.
سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد تصریح کرد ما بر تعهد خود برای راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی (اینستکس) پایبندیم و اطمینان خواهیم یافت که تجارت مشروع با ایران می‌تواند ادامه داشته باشد.
پیرس اضافه کرد: ما بر همکاری در پروژه‌های مشترک در داخل برجام همچون مدرنیزه کردن راکتور اراک ادامه خواهیم داد. همچنین از تلاش‌های امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای یافتن راهی برای گفت وگو در همکاری نزدیک با سه کشور اروپایی، استقبال می‌کنیم.
*تکرار ادعاهای پمپئو علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل
در همین ارتباط، وزیر امور خارجه آمریکا باری دیگر با تکرار ادعاهایی علیه ایران درباره به پایان رسیدن تحریم تسلیحاتی ایران و حمایت از کشتی‌های حامل سوخت ایران هشدار داد.
مایک پمپئو در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت که زمان کمی برای محدود کردن ظرفیت ایران در زمینه پروراندن آن‌چه حکومت ترور می‌خواند، باقی مانده است، اما جامعه جهانی زمان زیادی برای این خواهد داشت که ببیند ایران چونه برای ایجاد کردن غوغایی دیگر آزاد است و چه کاری باید برای جلوگیری از رخ دادن آن انجام بدهد.
همچنین وزارت امور خارجه آمریکا با منتشر کردن شمارشی معکوس که پمپئو آن را «شمارش معکوس ترور» نامیده است، زمان باقی‌مانده تا پایان تحریم تسلیحاتی ایران و ممنوعیت سفر سرلشکر قاسم سلیمانی را نشان می‌دهد.
تحریم تسلیحاتی دربرگیرنده تمامی فروش تسلیحات و «موارد مربوط» به ایران را دربر می‌گیرد. این تحریم توسط سازمان ملل اعمال شد و قرار است پنج سال پس از امضای توافق هسته‌ای لغو شود.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در جمع خبرنگاران با تکرار ادعاهایی علیه فعالیت کشتی‌های حامل سوخت ایران گفت: ما به وضوح اعلام کرده‌ایم که هر کسی به یک کشتی متعلق به ایران نزدیک شود، از آن حمایت کند یا اجازه سکو گرفتن به آن بدهد، در معرض مورد تحریم واقع شدن ازسوی آمریکا قرار می‌گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
شکار پهپاد آمریکا در آسمان یمن رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت: توجه کامل مسئولان به تولید داخلی، کلید اصلی حل مشکلات است وزیر امور خارجه: ایران به تجارت‌ با هر کشوری که بخواهد ادامه می‌دهد در نشست شورای امنیت مطرح شد تاکید دبیرکل سازمان ملل و انگلیس بر ضرورت حفظ برجام اخبار کوتاه اقتصادی لغو سفر ترامپ به دانمارک در پی مخالفت «کپنهاگ» با پیشنهاد فروش «گرینلند» به آمریکا در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن؛ ساخت150هزار واحد مسکونی به دستور روحانی از هفته آینده آغاز می‌شود روسیه خواستار پایان سیاست تحریم آمریکا علیه ایران شد رئیس قوه قضاییه درگذشت داماد آیت‌الله امینی را تسلیت گفت با حکم رئیس جمهور «مونسان» سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی شد با حضور معاون اول رئیس‌جمهور مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران در مازندران راه‌اندازی شد رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ ابلاغ شیوه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان «مشق مهر » طرحی برای حمایت از کودکان کار تحلیل سیاسی هفته