تاكسی‌های زرد روی خط قرمز

طبق بررسي‌هاي به عمل آمده ميزان درآمد تاکسي‌دارها طي چندسال گذشته بسيار کاهش يافته که اين خود در سايه گراني بيش از اندازه قيمت لوازم خودرو غيرمنطقي است. با آغاز به‌کار تاکسي‌هاي اينترنتي بسياري از تاکسي‌داران معترض شده‌اند، چراکه شرايط کار براي آنها بسيار سخت يا کم شده است که اين خود مي‌تواند در وضعيت معيشت آنها تاثيرگذار باشد.
اهميت نظارت‌‌هاي دقيق
تاکسي‌هاي اينترنتي با معايبي مواجه هستند به‌عنوان مثال فردي که قصد کار بر روي تاکسي‌هاي زرد يا سبز زير نظر تاکسيراني را دارد بايد هر ساله سلامت جسمي يا روحي او تائيد شود و همچنين مبلغ به نسبت بالايي را هر ساله بايد به سازمان متبوع خود واريز کند، اين در حالي است که راننده‌هاي تاکسي‌هاي اينترنتي اين دو کار را انجام نمي‌دهند يعني در بيشتر موارد حتي عدم سوء‌پيشينه نيز ندارند که اين خود مي‌تواند دردسرساز باشد. همان‌گونه که سال‌هاي گذشته اخباري مبني بر به‌خطرافتادن امنيت جاني و مالي برخي مسافران تاکسي‌هاي اينترنتي نيز منتشر شده، اين در حالي است که امنيت تاکسي‌هاي زير نظر تاکسيراني بسيار بالاتراست.
تاکسي‌هاي اينترنتي و نبود ضابطه


بديهي است امروزه تاکسي‌هاي اينترنتي از ضابطه و قانون خاصي پيروي نمي‌کنند که اين خود مي‌تواند مشکلاتي را براي تاکسي‌هاي سبز و زرد و همچنين مسافران به دنبال داشته باشد، چراکه نبود آن خود مي‌تواند بعضا در مواردي عاملي براي افزايش هنجارشکني در جامعه باشد. به عبارت بهتر در تاکسيراني اينترنتي از هر خودرويي با هر ويژگي استفاده مي‌شود، اين در حالي است که در تاکسيراني هر خودرويي اجازه فعاليت ندارد. هرچند طي سال‌هاي گذشته متاسفانه خودروهاي فرسوده در تاکسيراني نيز افزايش يافته است که اين خود عاملي براي ابراز نارضايتي مسافران شده است.
تاکسي‌هاي زرد در استارتاپ‌هاي اينترنتي
شايان ذکر است که امروزه به دليل کاهش چشمگير کار تاکسي‌هاي زرد يا سبز شاهد اشتغال به کار آنها در تاکسي‌هاي اينترنتي هستيم که اين خود مي‌تواند نشان از وضعيت کاري نامطلوب اين تاکسيراني‌هاي رسمي داشته باشد چراکه اگر شرايط کار براي اين دو تاکسيراني به صورت برابر بود به‌يقين تاکسي‌هاي زير نظر سازمان تاکسيراني هرگز مشغول به کار در تاکسي‌هاي اينترنتي نمي‌شدند. بنابراين بايد به اين نکته اذعان داشت که نبود شرايط برابر براي اين دو تاکسي موجود در سطح شهرها خود عاملي براي افزايش نارضايتي تاکسي‌داران شده که ادامه‌داشتن اين روند به‌يقين مي‌تواند پيامدهاي منفي بسياري را نيز به دنبال داشته باشد.
الزام استفاده از فناوري‌هاي نوين
پرواضح است که امروزه استفاده از فناوري‌هاي نوين در مديريت شهري يا خدمات تاکسيراني يک اصل انکارناپذير تلقي مي‌شود، چراکه جامعه‌اي که رو به پيشرفت است نياز به استفاده از اين‌گونه خدمات نيز دارد. بنابراين تاکسيراني اينترنتي خود يکي از الزامات انکارناپذير جوامع شهري به‌خصوص پايتخت است. قبل از حضور تاکسي‌هاي اينترنتي شاهد برخي تخلفات از سوي تاکسي‌هايي بوديم که به هنگام بارش باران يا برف تنها به صورت دربست مشغول به کار بودند يا اينکه به دلخواه قيمت کرايه را نيز به‌طرز عجيبي افزايش مي‌دادند که اين خود باعث بروز نارضايتي هرچه بيشتر مسافران شده بود. با روي کار آمدن تاکسي‌هاي اينترنتي تا حد زيادي اين نوع مشکلات نيز برطرف شد، به‌گونه‌اي که طبق بررسي‌هاي به عمل آمده ديگر بسياري از افراد تمايل به استفاده از تاکسي‌هاي اينترنتي دارند، هرچند در حال حاضر نيز تاکسي‌هاي اينترنتي با افزايش قيمت مواجه شده‌اند.
برابرنبودن شرايط کار
امروزه با افزايش تاکسي‌هاي اينترنتي ديگر شرايط کار مساوي براي تاکسي‌هاي رسمي و تاکسي‌هاي اينترنتي وجود ندارد. هرچند مسئولان براي ايجاد شرايط برابر تا به امروز جلسات متعددي را برگزار کرده‌اند که متاسفانه تا هيچ‌يک از آنها مثمرثمر واقع نشده که اين خود باعث افزايش نارضايتي تاکسي‌هاي رسمي شده به‌گونه‌اي که ديگر برخي تاکسي‌هاي رسمي تمايل چنداني به کار ندارند و بيشتر وقت خود را در تاکسي‌هاي اينترنتي به‌سر مي‌برند که اين خود مي‌تواند عاملي براي تضعيف تاکسيراني رسمي در کشور شود. هرچند در اين فرصت بايد متذکر شد تاکسي‌ رسمي به دليل وجود بيمه مي‌تواند برگ برنده براي تاکسي‌داران باشد، اين در حالي است که متاسفانه تاکسي‌هاي اينترنتي از اين حق مسلم برخوردار نيستند. برخي مسئولان بر اين باور هستند که خدمات مشابه در تاکسي‌هاي اينترنتي و تاکسي‌هاي رسمي براي مسافران ارائه مي‌شود، اين در حالي است که به‌يقين تاکسي‌هاي اينترنتي خدمات بيشتري مانند استفاده از کولر و... ارائه مي‌کنند اما در مقابل تاکسي‌هاي رسمي به‌رغم ابلاغ از سوي مسئولان مبني بر استفاده اجباري از کولر در فصل گرما باز هم شاهد عدم اجراي اين دستورالعمل‌ها از سوي برخي بوديم که باعث افزايش نارضايتي مسافران از تاکسي‌هاي رسمي شده است. بنابراين زماني مي‌توان انتظار داشت که شرايط برابري براي تاکسي‌هاي رسمي و تاکسي‌هاي اينترنتي برقرار شود که تاکسي‌هاي رسمي نيز خدمات به نسبت مناسبي به مسافران ارائه دهند.