خط و نشان موشکی کرملین برای کاخ سفید

وزارت دفاع روسیه تنها یک روز پس از هشدار ولادیمیر پوتین به آمریکا مبنی بر اقدام متقابل روسیه در برابر اقدامات موشکی آمریکا، از آزمایش دو موشک قاره پیما در آب‌های شمالی خبر داد تا پاسخی روشن به تازه‌ترین آزمایش موشکی آمریکا داده باشد. اداره اطلاعات و اخبار وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که مطابق با برنامه آمادگی نظامی، دو موشک قاره پیمای سینوا و بولاوا از زیردریایی‌های راهبردی اتمی تولا ویوری دولگوروکی پرتاب شدند. موشک‌های سینوا و بولاوا به ترتیب از اقیانوس منجمد شمالی و از دریای بارنتس پرتاب شدند و به میدان نظامی چیژا در استان آرخانگلسک و میدان نظامی کورا در شبه جزیره کامچاتکا اصابت کردند.
مشخصات فنی بولاوا و سینوا 
موشک دریاپایه بولاوا یا ار-۳۰ براساس طبقه‌بندی ناتو اس اس.ان ایکس-۳۰ است که موشک سه مرحله‌ای بالستیکی قاره پیمای با سوخت جامد است. روسیه در حال تکامل موشک بولاوا است. موشک‌های جدید قدرت حمل دو برابر بیشتر ماده انفجاری از موشک‌های نسل قبل و ۱۲ هزار کیلومتر پیمایش دارند.
زیر دریایی اتمی یوری دولگاروکی نیز که مجهز به اژدر انداز و ۱۶ موشک بولاوا است، با ۱۰۷ خدمه مي‌تواند سه ماه در آب بماند و تا عمق ۴۵۰ متری پایین برود. موشک سینوا یا ار.اس.ام-۵۴ هم موشک دریاپایه است که در طبقه‌بندی‌ها، اسکیف اس.اس.ان-۲۳ نامیده مي‌شود.سینوا از پیشرفته‌ترین موشک‌های قاره پیمای روسیه قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای است و از مزیت‌های این موشک تقسیم کلاهک آن به ۱۰ کلاهک است که رهگیری آن را برای سیستم‌های پدافند هوایی بسیار دشوار و حتی ناممکن مي‌کند. زیردریایی اتمی تول نیز با طرح دلفین ساخته شده و در سال ۱۹۸۷ به آب انداخته شد. این زیردریایی اتمی قادر به حمله موشک‌های هسته‌ای و اژدر است و با وجود گذشت بیش از ۳۰ سال از عمر آن در رزمایش‌های روسیه شرکت مي‌کند.


قدرت نمایی موشکی روسیه پس از دستور پوتین
پرتاب موشک‌های قاره پیما در مناطق حساس دریای بارنتس که هم مرز با نروژ و فنلاند و محدوده حضور ناتو و نیز اقیانوس منجمد شمالی محل رقابت‌های قدرت‌های قطبی در وهله اول روسیه و آمریکا است یک روز پس از دستور رئیس جمهوری روسیه صورت مي‌گیرد. دیروز پوتین به وزارت دفاع این کشور دستور داد تا تدابیر لازم را برای اتخاذ پاسخ قاطع به آزمایش موشکی اخیر آمریکا که ‌تا پیش از لغوپیمان موشکی، ممنوع بود، بیندیشد.
رئیس جمهوری روسیه که در نشست شورای امنیت روسیه سخن مي‌گفت، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جدید، من به وزارت دفاع، امور خارجه و سایر بخش‌های ذیربط دستور مي‌دهم تا سطح تهدید ناشی از اقدامات موشکی اخیر آمریکا را تجزیه و تحلیل کنند و اقدامات لازم را برای تهیه یک پاسخ متقارن در دستور کار قرار دهند. پوتین خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا روز ۱۸ ماه اوت موشک بالدار زمین پایه را آزمایش کرد که به گفته طرف آمریکایی به هدف در فاصله بیش از ۵۰۰ کیلومتر اصابت کرد. وی افزود: این تسلیحات در زمره تسلیحات ممنوع شده در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد انعقاد شده در سال ۱۹۸۷ است. علاوه بر آن استفاده از سکوی پرتاب چندمنظوره از نوع ام.ک-۴۱ برای پرتاب این موشک کاملا این ایراد طرف روسی از سکوی مورد نظر در دوره اعتبار این پیمان را تایید مي‌کند.
رئیس جمهوری روسیه گفت: ما بارها اعلام کردیم که استقرار این سکوهای پرتاب در زمین در پایگاه پدافند موشکی در رومانی و نیز برنامه استقرار این سامانه در لهستان در آینده نقض آشکارپیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد است. وی افزود: طرف آمریکایی این ایراد را رد کرده و مدعی شدند که سکوی پرتاب موشک از نوع ام.ک-۴۱ قادر نیست موشک‌های بالدار تام‌هاوک پرتاب کند. همینک این مورد نقض پیمان از سوی آمریکا آشکار شده است اما دیگر اثبات کردن آن بیفایده است و خود طرف آمریکایی به آن اعتراف کرده است.
پوتین تصریح کرد: بدیهی است در زمان حاضر این سوال مطرح مي‌شود که چگونه مي‌توانیم بدانیم که در در رومانی و لهستان چه تسلیحاتی مستقر مي‌شود آیا سیستم‌های پدافند موشکی یا مجموعه‌های موشکی تهاجمی با برد بلند مستقر خواهد شد؟
وی افزود: این نکته قابل توجه است که آزمایش موشک منع شده در پیمان موشکی، ۱۶ روز پس از پایان اعتبار این پیمان که واشنگتن پیشگام شده بود رخ داد. بدیهی است که این اقدام ناگهانی نبود و حلقه دیگری از ازنجیره اقدامات واشنگتن است که نگرانی ما را تایید مي‌کند. رئیس‌جمهوری روسیه گفت: ما قبلا اطلاعات و شواهدی را در اختیار داشتیم که آمریکا در دوره طولانی به ساخت سلاح‌های منع شده در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد مي‌پردازد و بارها این مورد را به شرکای خود گوشزد کردیم اما گوش شنوایی وجود نداشت. وی ادامه داد: اما مقام‌های آمریکایی بجای اینکه این وضعیت غیرقابل قبول را اصلاح کنند و به رعایت پیمان بپردازند کارزار تبلیغاتی راه انداختند که گویا روسیه مفاد این پیمان را نقض مي‌کند، همان طور که برای همه آشکار شده است تنها هدف از آن سرپوش گذاشتن بر اقدامات واشنگتن در نقض پیمان و قصد برای خروج از آن بود. «همه اینها هیچ شک و تردیدی درباره مقاصد واقعی ایالات متحده باقی نمي‌گذارد که با خلاص شدن از محدودیت‌ها، دست‌های خود را برای استقرار موشک‌های منع شده در مناطق مختلف جهان باز مي‌کند.»
وی افزود: سیاستمداران آمریکایی عالیرتبه و در سطح میانی اعلام کرده اند که استقرار موشک‌های جدید در منطقه آسیا و اقیانوس آرام آغاز خواهد شد اما این هم منافع اساسی ما را دربرمي‌گیرد زیرا این مناطق در نزدیکی مرزهای روسیه قرار دارد. پوتین خاطرنشان کرد: ما همانطور که مي‌دانید هیچگاه نخواستیم و نمي‌خواهیم وارد مسابقه تسلیحاتی پرهزینه شویم که برای اقتصاد ما مخرب خواهد بود، یادآوری مي‌کنم که روسیه از نظر بودجه نظامی در مکان هفتم جهان پس از آمریکا، چین، عربستان سعودی، انگلیس، فرانسه و ژاپن قرار دارد. وی ادامه داد: طراحی تسلیحات پیشرفته ما که در جهان بی نظیر است باتوجه به خروج یکجانبه آمریکا از قرارداد محدودیت تسلیحات پدافند موشکی در سال ۲۰۰۳ انجام گرفت ما مجبور و موظف بودیم امنیت مردم و کشور روسیه را تامین کنیم، ما همینک این اقدامات را مي‌کنیم و در آینده نیز این گونه اقدام مي‌کنیم.
رئیس جمهوری روسیه گفت: وزارت خارجه و دفاع روسیه و سایر سازمان‌های مربوطه را موظف مي‌کنم سطح تهدید ناشی از اقدامات یادشده آمریکا را برای کشور ما و جهان ارزیابی کنند و تدابیر لازم برای پاسخ دادن متقابل را تدارک ببینند. وی در پایان خاطرنشان کرد که روسیه برای گفت وگوهای برابر و سازنده با آمریکا برای اعتمادسازی و تحکیم امنیت بین‌المللی آمادگی دارد. یاد آور مي‌شود که پنج روز پیش وزارت دفاع آمریکا از آزمایش موفقیت آمیز یک موشک زمین پایه غیر اتمی که طبق پیمان موشکی تا سه هفته پیش ممنوع به حساب مي‌آمد، خبر داد. این مساله موجب بروز موج جدید تنش‌ها بین روسیه و امریکا شده و مسکو اعلام کرده است که در صورت استقرار موشک‌های جدید آمریکایی منع شده در پیمان منع موشک‌های هسته ای کوتاه و میانبرد در نقاط مختلف جهان، به آن پاسخ خواهد داد.
اقیانوس منجمد شمالی و نیز مناطق قطب شمال باتوجه به مسیر جدید کشتیرانی و گرم شدن هوای کره زمین و قرار گرفتن منابع بسیار بزرگ انرژی در آن مورد توجه شدید روسیه و قدرت‌های قطبی دیگر شامل آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک قرار گرفته است. روسیه به طور منظم در مناطق همجوار قطب شمال شامل سرزمین فرانتس ژوزف و نووایا زملیا رزمایش برگزار مي‌کند و در این مناطق پایگاه‌های نظامی مستقر و تسلیحات موشکی پیشرفته مستقر کرده است. بنظر مي‌رسد که آزمایش موشکی امروز روسیه پیام مستقیمی به ناتو و آمریکاست که مسکو تماشاگر خط و نشان‌های موشکی آمریکا نیست و برای هر اقدام موشکی واشنگتن برنامه مشخصی دارد هر چند که به خوبی مي‌داند از نظر اقتصادی توان رقابت شانه به شانه با آمریکا را ندارد اما تلاش مي‌کند هدفمند، تسلیحاتی بسازد که حداقل توان بازدارندگی این کشور برابر آمریکا را حفظ کند.