دختران والیبال ایران خوش درخشیدند

آرمان‌ملي: تيم‌ملي واليبال بانوان کشورمان که در رقابت‌هاي قهرماني آسيا حضور داشت، روز گذشته با پيروزي مقابل اندونزي موفق شد علاوه‌بر رشد 2 پله‌اي نسبت به دوره قبلي، مجوز حضور در رقابت‌هاي انتخابي المپيک 2020 را کسب کند.
کامبک ايران
تيم‌ملي واليبال بانوان کشورمان ديروز در آخرين ديدار خود در رقابت‌هاي قهرماني آسيا به مصاف تيم‌ملي اندونزي رفت و در پايان با نتيجه 3- 2 به پيروزي رسيد. شاگردان مهرگان در اين ديدار در حالي که شروع بسيار بدي داشتند و از حريف عقب افتادند، کامبک فوق‌العاده‌اي داشتند و توانستند براي نخستين‌بار به‌عنوان هفتمي آسيا برسند. ملي‌پوشان کشورمان با قرارگرفتن در همين جايگاه توانستند جواز حضور در رقابت‌هاي المپيک را کسب کنند. واليباليست‌هاي ايران پيش از اعزام به اين رقابت‌ها در مسابقات و اردو‌هاي آماده‌سازي مختلفي حاضر شدند و در تورنمنت کرواسي هم به‌عنوان قهرماني رسيدند.همين اتفاق‌ها کافي بود تا بسياري منتظر درخشش بانوان‌مان در سطح آسيا باشند، اما اين اتفاق رخ نداد. بازي نخست براي ايراني‌ها بسيار بد دنبال شد و تيم ميزبان در يک بازي آسان موفق شد با نتيجه 3 - صفر برنده بازي باشد.دومين حريف ايران هنگ‌کنگ بود. شاگردان مهرگان در اين مسابقه توانستند برنده بازي باشند و 3 - صفر حريف را شکست دهند تا به دور دوم برسند. حريف بعدتي ايران، تيم‌ملي تايلند بود. تيم‌ملي واليبال بانوان کشورمان با وجود نمايشي خوب و بي‌نقص نتوانست از سد حريف بگذرد و با نتيجه 3 - صفر شکست خورد. پس از اين بازي ديگر شانس ايران براي حضور در جمع 4 تيم برتر به صفر رسيد. شاگردان مهرگان در دومين ديدار با چين تايپه بازي کردند و با وجود اينکه در ست نخست به پيروزي رسيدند در ست دوم ناکام بودند و با نتيجه 3 - يک شکست خوردند. قزاقستان در اين مرحله ايران را شکست داد تا شانس عنوان پنجمي هم براي ملي‌پوشان کشورمان از دست برود. بدين ترتيب تيم‌ملي براي کسب عنوان هفتمي به مصاف اندونزي رفت.تيم‌ملي واليبال بانوان کشورمان در ديدار نهايي و در يک بازي جذاب و زيبا در حالي که 2 - صفر عقب بود توانست به بازي برگردد و با نتيجه 3 -2 به پيروزي برسد. ملي‌پوشان ايران در نهايت به‌عنوان هفتمي آسيا رسيدند. شاگردان مهرگان در مجموع 6 ديدارشان به 2 برد و 4 باخت دست يافتند.
سوابق


سروقامتان ايران سابقه زيادي نسبت به ديگر رشته‌هاي توپ و توري در آسيا دارند.آنها در بازي‌هاي آسيايي 1966 حتي به‌عنوان سومي هم رسيدند و صاحب گردن‌آويز برنز شدند تا اولين و آخرين مدال بانوان واليباليست را به‌دست آوردند. پس از آن تيم‌ملي واليبال بانوان کشورمان در بازي‌هاي آسيايي 1970 تايلند و 1974 تهران به‌عنوان‌هاي چهارمي و پنجمي رسيد و پس از آن هيچگاه نتوانست در اين رقابت‌ها حاضر شود. البته اين غيبت تنها در بازي‌هاي آسيايي نبود و تيم ايران از سال 1975 تا 2007 هم در رقابت‌ها قهرماني آسيا حاضر نشد. پس از آن، تيم ايران براي نخستين مرتبه در سال 2007 به تايلند رفت و به‌عنوان دوازدهمي رسيد. ملي‌پوشان ايران پس از آن همواره در رقابت‌هاي قهرماني آسيا حضور داشتند. آنها در سال‌ها 2009، 2011، 2013 و 2015 به‌صورت متوالي به‌عنوان هشتمي رسيدند و سال 2017 با يک پله سقوط در جايگاه نهم ايستادند. آنها در رقابت‌هاي جام کنفدراسيون‌هاي آسيا از سال 2010 حاضر شدند. نخستين حضور بانوان هم با عنوان هشتمي به پايان رسيد. آنها سال 2012 هم به‌عنوان هشتمي رسيدند، اما در دوره‌هاي بعدي يعني در سال‌هاي 2014 و 2016 به ترتيب در جايگاه هفتم و ششم قرار گرفتند. اين رشد در سال 2018 متوقف شد و بار ديگر تيم ايران در جايگاه هشتم ايستاد.
صحبت‌هاي کاپيتان
مائده برهاني، کاپيتان تيم‌ملي واليبال بانوان درباره پيروزي تيم ايران برابر اندونزي و کسب عنوان هفتمي رقابت‌هاي آسيايي گفت: به همه بازيکنان تيم‌مان تبريک مي‌گويم. همه بازيکنان زحمت کشيدند. ما يک پله ترقي کرديم ولي از همه کارشناسان و مردم مي‌خواهم که نگويند که ما تيم اندونزي را برديم و فقط يک پله صعود کرديم. اتفاق بزرگي رخ داده و بايد با چشمان باز آينده را نگاه کنيم. او در اين مورد افزود: کار سختي در پيش است و اگر حمايت و برنامه‌ريزي در کار نباشد، هفتمي را هم از دست مي‌دهيم و به رده‌هاي پايين‌تر مي‌رويم.تيم‌هايي مثل چين‌تايپه و قزاقستان نتوانستند به جمع چهار تيم اول برسند چون چهار تيم اول در دنياي ديگري هستند.اگر به‌دنبال جوانگرايي هستيم، بايد بيشتر به ليگ توجه کنيم. بايد حمايت کنيم و با نگاه مثبت به تيم‌ملي بانوان نگاه کنيم. برهاني در پايان گفت: نبايد به اسم اندونزي نگاه کرد. آنها ليگ حرفه‌اي و پويايي دارند و بازيکنان گرانقيمت و سطح بالايي دارند. آنها به واليبال پيشرفته نگاه مي‌کنند وخوشحالم که اين تيم را برديم. بايد به سرمايه‌گذاري و پيشرفت آنها نگاه کرد.
مشاور فني چه گفت؟
جواد مهرگان، مشاور فني تيم‌ملي واليبال بانوان درباره پيروزي سه بر دو تيمش برابر اندونزي و کسب عنوان هفتمي آسيا گفت: بازي بسيار مهم و سختي را پشت‌سر گذاشتيم. در روزهاي آخر رقابت‌ها، بازيکنان با انگيزه‌ بالايي کار مي‌کنند. شکل تيمي ما فوق‌العاده عالي بود. با اينکه دو بر صفر از اندونزي عقب بوديم، خوشحالم سرسخت بازي کرديم و نظم تيمي خود را حفظ کرديم. از ست سوم در دفاع روي تور خوب بوديم و با سرعت دادن به حمله، موفق شديم ساختار دفاعي اندونزي را به هم بريزيم. مهرگان اضافه کرد: به نظرم اينکه خيلي قدرتمند تورنمنت را تمام کرديم، ارزشمند است.آينده واليبال بانوان ايران درخشان است. بازيکنان سرسخت و پرتلاشي در اين تيم هستند. من واقعا به اين تيم افتخار مي‌کنم.