بازگشت فردوسی‌پور با «فوتبال۱۲۰»

آرمان ملي- مرتضي خبازيان: شبکه3 سيما در پروسه‌اي که به گفته حشمت‌ا... فلاحت‌پيشه، رئيس پيشين و عضو کنوني کميسيون امنيت ملي مجلس، چندماه طول کشيد، با دشواري و سختي فراوان برنامه «نود» را به محاق برد و عادل فردوسي‌پور را از مقابل دوربين اين شبکه کنار زد. يکي از مسئولاني که سرگرم تلاش براي دور کردن فردوسي‌پور از «نود» يا «نود» از فردوسي‌پور بوده، در پاسخ به سوال فلاحت‌پيشه مي‌گويد: شما دخالت نکن. کنار زدن فردوسي پور از نود و به عبارت دقيق‌تر حذف نود، بعد از آن صورت مي‌گرفت که اين برنامه به آخرين سال‌هاي دهه دوم فعاليتش نزديک مي‌شد و خود فردوسي‌پور هم بارها و بارها به عنوان مجري برگزيده انتخاب شده بود. حالا گمانه‌ها درباره رفتن اين مجري به شبکه ورزش براي رونق بخشيدن به برنامه «فوتبال120» افزايش يافته است. پخش آنونس «فوتبال120» با صداي عادل فردوسي‌پور، از پخش فصل جديد اين برنامه در شبکه ورزش خبر داده است. فصل جديد «فوتبال 120» از پنجشنبه‌شب همين هفته، به تهيه‌کنندگي عادل فردوسي‌پور و اجراي حميد محمدي به روي آنتن خواهد رفت.
شوخي ناخوشايند ميثاقي با آذري
هر چند برنامه نود در طول سال‌هاي طولاني پخش تغييراتي در فرم داشت اما در محتوا تغييري نداشت. فردوسي پور جانب انصاف را نگه‌داشت و با کمک تيمي از همکاران توانست برنامه نود را به يکي از پربيننده‌ترين و موثرترين برنامه‌هاي تلويزيوني تبديل کند. نود يکي دو باري هم تا لبه تعطيلي کشيده شد اما هربار مصمم‌تر از قبل بازگشت. در اين بازگشت‌ها البته تعدد مخاطبان نقش تعيين کننده‌اي داشته است. تعدد مخاطبان به اين برنامه چنان وزني داده بود که براي رها شدن از دست محبوبيت فزاينده آن نياز به مديري مانند فروغي بود که به خوبي نشان داد تا مرزهاي ويراني يک سرمايه هم پاي ديدگاه‌هايش مي‌ماند و حاضر به هيچ انعطافي نيست. جالب اينکه عدم انعطاف در مديريت شبکه3 در زمانه‌اي صورت مي‌گرفت که نظريه‌پردازان مديريت درباره مديريت منعطف و چابک سخن‌ها گفته‌اند. فروغي که همان وقت مي‌دانست با حذف نود و فردوسي‌پور با چه خلائي روبه‌رو مي‌شود، با دلگرمي به جذابيت هميشگي فوتبال و حضور طرفداران تيم‌ها از ادامه کار برنامه‌اي مانند نود گفت. بعد از آن بود که نگاه‌ها به سرمايه‌هاي حاضر و دست به نقد تلويزيون دوخته شد و محمدحسين ميثاقي يکي از‌ آنها بود. ميثاقي خود را در نود نشان داده بود و با انتخاب او به عنوان جايگزين نود چند نکته را يادآوري مي‌کرد. اينکه هرکسي مي‌تواند در جايي مشغول به کار باشد و نگاهش را به مافوق خود دوخته و مترصد فرصت باشد. ديگر اينکه براي مديران تلويزيون کلنجار رفتن با مجري بازيگوشي مانند فردوسي پور بسيار سخت‌تر است از کار با مجري برآمده‌اي مانند ميثاقي. هر چه باشد زبان ميثاقي در انتقاد از مديراني که او را برکشيده‌اند بسته خواهد ماند. علاوه بر آن زبان ميثاقي در برابر مهمانان برنامه که در شمار هم‌گروهي‌هاي مدير شبکه3 قرار مي‌گيرند کارايي نخواهد داشت و اگر قرار است زبان بچرخاند به مديراني مانند سعيد آذري خواهد بود که در برنامه فوتبال برتر ديديم. ميثاقي شوخي ناخوشايندي با آذري کرد که مديري باسابقه در فوتبال اصفهان است و علاقه‌مندان ذوب‌آهن به عنوان يکي از دو تيم مطرح اصفهان او را دوست دارند. اما آذري به ميثاقي نکته‌اي را آموزش داد. او با دوبار نام بردن از فردوسي‌پور به ميثاقي يادآوري کرد که جاي چه کسي نشسته و زير نظر چه کسي آموزش ديده است. اين اشاره به ميثاقي چيزي از جنس تحذير در خود داشت.
فردوسي‌پور و فوتبال120


تلويزيون با پخش آنونس برنامه‌ «فوتبال120» همراه با صداي عادل فردوسي‌پور، از پخش فصل جديد اين برنامه در شبکه ورزش خبر داد. به گزارش ايسنا؛ فصل جديد برنامه‌ «فوتبال120» از پنجشنبه شب اين هفته به تهيه‌کنندگي عادل فردوسي‌پور و اجراي حميد محمدي به روي آنتن مي‌رود. سري جديد برنامه‌ «فوتبال120» از پنجشنبه (هشتم شهريورماه) به شکل هفتگي پخش خواهد شد و حميد محمدي که برنامه «فوتبال120» از ابتدا با او آغاز شده بود، بار ديگر از اواسط فصل گذشته به عنوان مجري اين برنامه شناخته شد. برنامه «فوتبال120» به بررسي اتفاقات و حواشي پيرامون فوتبال به‌خصوص فوتبال اروپا مي‌پردازد. اين برنامه براي اولين بار در فروردين 1392 پخش شد ولي پس‌ از چند هفته، پخش آن متوقف شد تا سري جديد آن با بخش‌هاي جديد از 7 شهريور 1392 روي آنتن رفت. پس از شروع ليگ‌هاي اروپايي اين برنامه براي مدتي در سال 1394 به دلايلي پخش نشد ولي در دهم دي همين سال دوباره روي آنتن رفت. مستندهاي موضوعي، بامزه‌هاي دنياي فوتبال، خارج از ديد، تاريخچه فوتبال، عکس‌هاي هفته، نوستالژي و... از جمله آيتم‌هاي اين برنامه در شبکه ورزش سيما بوده است.