سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با معرفی ناشران برگزیده 95 افتتاح شد آغاز مهمانی کتاب

گروه فرهنگ و ادب ـ مراسم گشایش سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه در مجموعه شهر آفتاب برپا شد و در این مراسم ناشران برگزیده سال ۹۵ معرفی شدند. این انتخاب مانند سال‌های گذشته با نقدهایی روبه‌رو شد. انتقادهایی چون تکراری بودن برخی ناشران و این‌که انتخاب‌هایی براساس معیارهای قدیمی است.
در این مراسم نام 13 ناشر به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شد. ناشرانی که برخی از آنها سال‌های گذشته نیز نام خود را از این تریبون شنیده بودند. براساس اعلام، انتشارات میزان، ناشر برگزیده بزرگسال  در بخش خصوصی تهران، انتشارات موسسه فرهنگی دارالحدیث، ناشر خصوصی بزرگسال در بخش شهرستان، انتشارات سوره مهر، ناشر بزرگسال غیرخصوصی و همچنین در این بخش انتشارات سمت به عنوان ناشر شایسته تقدیر معرفی شدند. انتشارات قدیانی، ناشر کودک و نوجوان در بخش خصوصی تهران، همچنین در این بخش انتشارات شهر قلم و افق به عنوان ناشران شایسته تقدیر اعلام شدند. انتشارات جمال و براق به صورت مشترک، برگزیده‌ ناشر کودک و نوجوان شهرستان شدند. همچنین انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان ناشر نمونه سال در بخش غیرخصوصی کودک و نوجوان معرفی شد. در بخش جنبی و ناشران نوپا نیز انتشارات شهید کاظمی، انتشارات کتابستان معرفت و انتشارات گمان ناشران برتر معرفی شدند.
اما اعضای هیات داوری برای انتخاب و معرفی ناشر نمونه سال، در دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان، شامل مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی (رئیس هیات)،  نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، نماینده اتحادیه تعاونی‌های ناشران کشور (به نمایندگی از ناشران شهرستانی)، نماینده انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، دو نفر صاحب‌نظر و کارشناس در حوزه کتاب‌های بزرگسال (به پیشنهاد تشکل‌های نشر و تایید معاون امور فرهنگی)، یک نفر صاحب‌نظر در حوزه محتوایی به پیشنهاد دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و تایید معاون امور فرهنگی و یک نفر صاحب‌نظر در حوزه تصویرگری کتاب های کودک و نوجوان به پیشنهاد انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و معاون دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی (دبیر هیات و رئیس دبیرخانه) هستند. افرادی که بخش عمده‌ای از آنها دولتی یا با تایید نهادهای دولتی به عضویت این هیات درمی‌آیند.
آیین‌نامه‌ها بازنگری شوند


محمود آموزگار، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان تهران و از سخنرانان مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران درباره این مساله به «ابتکار» می‌گوید: انتخاب این ناشران مبتنی بر آیین‌نامه‌هایی است که در سال‌های پیش تنظیم شده و آیین‌نامه داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. البته در سال‌های اخیر و به برکت دولت یازدهم و در مسیر واسپاری امور، نماینده‌ای از اتحادیه در این هیات حضور پیدا می‌کند و رای دارد. پیش از این هیات داوران از اتحادیه درباره ناشران نظرخواهی می‌کرد که در سال‌های اخیر نظرخواهی تبدیل به یک رای شده است و از طرف اتحادیه مسعود پایدار، از پیشکسوتان حوزه نشر در این هیات حضور دارد. با این حال آموزگار با تاکید بر این‌که اتحادیه ناشران تنها یک رای دارد، می‌افزاید: بیشتر اعضای حاضر در این هیات، دولتی و نیمه‌دولتی هستند، بنابراین این در اقلیت بودن باعث شده تا نتایج مانند سال‌های اخیر مورد نقد باشد. در روزهای گذشته جلسه‌های هیات داوری برگزار شد و براساس تقسیم‌بندی ناشران و معیارهایی که در «آیین‌نامه انتخاب ناشر نمونه سال کشور» آمده است، امتیازدهی و انتخاب صورت می‌گیرد. آموزگار اعتقاد دارد که این انتخاب، کامل نیست اما مبتنی بر آیین‌نامه است و باید نقاط ضعف و قوت آیین‌نامه بازبینی شود تا ناشران دیگری هم در انتخاب‌ها برگزیده شوند و تشویقی بر ادامه فعالیت جدی آنها باشد. به گفته مدیر نشر کتاب آمه، مجموعه آیین‌نامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در شرایط خاصی نوشته شده‌اند که این شرایط خاص، امروزه اقتضای خودش را از دست داده و باید روزآمد شود. او می‌گوید: در دوره وزارت علی جنتی و حضور سید عباس صالحی در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، اقداماتی برای تغییر واصلاح این آیین‌نامه‌ها شروع شده و نظرخواهی کرده‌اند تا اتحادیه نقش موثرتری در این زمینه‌ها ایفا کند. با این حال انتخاب‌ها در بسیاری موارد براساس کمیت است و نه کیفیت. این مساله در بحث‌هایی چون آیین‌نامه بررسی تخلفات ناشران که در سال 83 تدوین شده یا تقسیم غرفه در نمایشگاه وجود دارد. آموزگار در پایان سخنانش با اشاره به این‌که در نمایشگاه امسال، تشکل‌های نشر بیشتر از گذشته همسو شده‌اند، ابراز امیدواری کرد که آیین‌نامه‌های حوزه نشر به‌صورت جدی بازنگری شوند.
آمادگی برای واگذاری کلید نمایشگاه به صنوف
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: نمایشگاه کتاب تهران یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی پس از انقلاب اسلامی است  و می‌توانیم ادعا کنیم محصول انقلاب اسلامی است و آمادگی داریم از سال آینده کلید نمایشگاه را به صنوف واگذار کنیم. نمایشگاه کتاب حتی در دوران جنگ تحمیلی که کشور در یکی از سخت‌ترین دوران به سر می‌برد اولویت داشت و این اولویت تغییر نکرد. به طوری که در سال ۶۶  نمایشگاه کتاب تهران  با حضور ۳۲ ناشر خارجی برگزار شد. برگزاری نمایشگاه کتاب در آن روزها  بهترین گواه برای اهمیت دادن به کتاب و فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران است. امسال و در سی‌سالگی نمایشگاه کتاب تهران اتفاق مهمی افتاده و آن واگذاری امور به تشکل‌های صنفی است. ما در سی‌سالگی نمایشگاه می‌توانیم  افق‌های نمایشگاه را ترسیم کنیم و آمادگی داریم کلید نمایشگاه را از سال آینده  به صنوف واگذار کنیم و به عنوان سیاستگذار بر آن نظارت کنیم. او در بخش دیگری از سخنانش  گفت: آمار می‌گوید در سال  ۱۳۹۱،  ۶۴هزار ۱۵۱ عنوان کتاب، در سال ۱۳۹۲، ۶۶ هزار و ۵۱۴ عنوان کتاب، در سال ۹۳، ۷۳ هزار و ۸۱۲ عنوان کتاب، در سال ۹۴، ۸۱ هزار ۳۲۷ عنوان کتاب و در سال گذشته  ۸۸ هزار و ۵۰۴ عنوان کتاب در کشور نشر پیدا کرده است. این نشان تحول در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در طی این سال‌هاست. در این سال‌ها همچنین تقویت حضور صنعت نشر ایران در عرصه تجارت بین‌الملل یکی از اهداف ما بوده است. صالحی امیری اظهار کرد: متاسفانه  در ادوار گذشته به دلیل تحریم‌ها، ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران کمتر شرکت می‌کردند اما در فضای پس از برجام  نقش بین‌المللی نمایشگاه کتاب پررنگ شد و اکنون چند کشور اروپایی و آسیایی تمایل دارند در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کنند.  امسال کشور ایتالیا میهمان ویژه نمایشگاه است و حضور پررنگی در آن دارد. این شروع به نمایشگاه کتاب محدود نیست و ادامه خواهد داشت. همچنین در راستای تقویت بعد بین‌المللی نمایشگاه امسال بحث شهر مهمان ویژه نمایشگاه کتاب دنبال شد و شهر استانبول ترکیه امسال مهمان نمایشگاه کتاب تهران است. این بُعد نمایشگاه کتاب در بین کشورهای منطقه بی‌نظیر است.
پیام رئیس‌جمهوری ایتالیا به نمایشگاه کتاب تهران
در ادامه مراسم، انتیمو چزرو معاون وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی کشور ایتالیا پیام سرجیو ماتارلا  رییس‌جمهور این کشور را خواند. در این پیام آمده بود: مفتخرم تا افتتاح نمایشگاه کتاب تهران را که میزبان ایتالیا است تبریک بگویم. این اتفاق موید دوستی و پیوند دو کشور ایتالیا و ایران است. من افتتاح این نمایشگاه را به آقای روحانی رییس‌جمهور ایران صمیمانه تبریک می‌گویم. در دیداری که در ژانویه ۲۰۱۶ در ایتالیا با ایشان داشتیم نیز فرهنگ در مرکز گفت‌وگوهای ما قرار داشت. رییس‌جمهور ایتالیا با اشاره به تاریخ جاده ابریشم و آمدن کاغذ از خاور به باختر نوشته بود: در ایران هم مانند ایتالیا کتاب و کتاب‌خوانی تاریخی دیرینه دارد و در این مسیر بود که کاغذ و کتاب تاریخ جهان را تغییر داد.  دو کشور ایران و ایتالیا آیین و احساسات و تجربیات خود را از طریق کتاب برجای گذاشته‌اند. معاون وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی کشور ایتالیاو در ادامه پیام داریو فرانچسکینی وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا را نیز خواند. در این پیام حضور ایتالیا  در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان نقطه عطفی در روابط فرهنگی بین دو کشور توصیف شده و آمده بود: این روز بزرگ برای اینجانب مایه خوشبختی است. برای این اتفاق با سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ  ایران تلاش و رایزنی‌های زیادی انجام داده‌ایم. ما به اهمیت این رویداد که در نوع خود بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی خاورمیانه است واقف هستیم. تعداد  بازدیدکنندگان، ناشران و غرفه‌ها این نمایشگاه را به فرصت مغتنمی تبدیل می‌کند. در ادامه این پیام اشاره شده بود که ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران بر نامه‌های مختلفی دارد که برخی در نمایشگاه و برخی در سطح شهر برگزار می‌شود. وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا همچنین نوشته بود: ما تلاش می‌کنیم تا همکاری نزدیکی با صنعت نشر ایران برقرار کنیم و رابطه فرهنگی با ایران را بخصوص در حوزه کتاب زیاد کنیم و شناخت متقابل دو جامعه مدنی را از این راه افزایش دهیم. ما به خود می‌بالیم که در این رویداد مهم شرکت می‌کنیم. در ادامه مراسم محمود آموزگار دبیر شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنوف نشر بیانه‌ این صنف را خواند.
صنعت چاپ نیازمند سرمایه‌گذاری است
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که عقلانیت و توجه به علم در بین ایرانیان و مسلمانان عمیق و گسترده است، گفت: کتاب‌های زیادی از فیلسوفان و متفکران ایرانی وجود دارد که نشان‌دهنده گرایش علمی آنان بوده است و در واقع تاملات عقلانی و علمی در حوزه اسلامی امری ریشه‌دار است و در ذات تفکر اسلامی قرار گرفته است و آن‌قدر تولید فکر در حوزه اسلامی عمیق بود که در قرون وسطی و در غرب شاهد تاریکی علمی و تعطیلی مراکز بودیم و این جریان تا حدی پیش رفت که آثار ابن سینا به عنوان کتاب‌های مرجع در اروپا مورد استفاده قرار گرفت و یک نهضت و جریان ابن سینایی در اروپا متاثر از آثار او ایجاد شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز توجه رهبران جمهوری اسلامی ایران به حوزه علمی بسیار بوده و دامنه آن را وسیع دیده‌اند و با پیگیری‌های جدی که داشته‌اند زمینه رشد را فراهم کرده‌اند. در واقع پرش‌های علمی ایران خوب و ارزشمند بوده اما برخی چون جنبه تبلیغاتی داشته بیشتر به چشم آمده است. او در ادامه بر سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ تاکید کرد و گفت: بسیاری از چاپخانه‌ها فرسوده شده‌اند و اگر لازم باشد به صندوق توسعه ملی سفارش می‌کنیم که کمک‌هایی انجام شود. برخی از ناشران در حوزه صادرات کتاب فعالیت دارند اما در این بخش با معضلاتی مواجه هستند؛ لذا به وزیر فرهنگ توصیه می‌کنم در حوزه صادرات صندوقی مانند صندوق تشویق صادرات در حوزه نشر ایجاد شود تا بتواند پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد. لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مخالف یارانه دادن به حوزه نشر نیستیم، اما کلید این مساله دست دولتی‌ها است. یک روز این کار را انجام می‌دهند و یک روز انجام نمی‌دهند. برگزاری نمایشگاه کتاب پدیده مبارکی است و همانطور که در سال‌های گذشته شاهد بودیم امیدواریم استقبال رو به رشدی داشته و این حرکت مستدام باشد. سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه در شهر آفتاب پذیرای عموم مردم است.
سایر اخبار این روزنامه
بُگذار این وطن بار دیگر همچون وطن شود* عارف در دیدار جمعی از مدیران مسیٔول رسانه ها بیان کرد عدم مشارکت حداکثری یعنی بازگشت به دوران هشت ساله گذشته رفتار سیاسی کاندیدای سه دوره انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد آش مخصوص قالیباف برای ایجاد یک میلیون شغل حدود 300 هزار میلیاردتومان منابع مالی نیاز داریم وعده های نجومی منهای سرمایه گذاری! عارف در دیدار جمعی از مدیران مسیٔول رسانه ها بیان کرد عدم مشارکت حداکثری یعنی بازگشت به دوران هشت ساله گذشته «ابتکار» رویکرد کاندیداهای ریاست جمهوری در سیاست خارجی را بررسی می کند دیپلماسی پاشنه آشیل رقبای روحانی در انتخابات سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با معرفی ناشران برگزیده 95 افتتاح شد آغاز مهمانی کتاب مسجد جامع اصفهان؛ جایی که خارجی‌ها پیش از ایرانی‌ها آن را می‌شناسند گرد فراموشی بر خاک مقدس رییس جمهوری در مراسم آغاز تولید انبوه خودروهای دناپِلاس و پژو۲۰۰۸: عده ای در صدد تحمیل اراده خود به ملت هستند سیدعلی محقق این سنگ‌ها مفت نیست، آقای پوپولیست! در معادله میان کاندیداهای اصولگرای ریاست جمهوری چه کسی شکست می‌خورد؟ قمار اصولگرایانه واکنش جهانگیری به شعارهای اشتغال زایی نامزدهای اصولگرا: دولت گذشته با بهترین درآمد، هیچ شغلی ایجاد نکرد