گام سوم كاهش تعهدات؛ همين جمعه

آرمان ملي: سخنگوي دولت گفت: در صورت اجراي تعهدات اروپا، ‌جمهوري اسلامي ايران بر اجراي کامل برجام باز خواهد گشت. تعهد در مقابل تعهد استراتژي است که امروز ما اتخاذ کرده‌ايم. علي ربيعي در آغاز نشست هفتگي خود با گراميداشت و تسليت ماه محرم، اظهار کرد: قيام امام حسين(ع) به اصل امر به معروف و نهي از منکر اعتبار بخشيد. وي ادامه داد: امام حسين(ع) نه فقط در زمان خودش چراغ بود، بلکه براي تمام دوران، منش و روش ايشان در ايستادگي همراه با اخلاق به الگو تبديل شد. اگر ما وارثان خوبي باشيم اين ايستادگي مقابل زور خارجي و مهربان بودن در داخل درس زيادي دارد. اهم اظهارات سخنگوي دولت را در ادامه مي‌خوانيد:
يکي از مباحث جدي ما با مکرون و اتحاديه اروپا بوده است. در صورت پايبندي آنان جمهوري اسلامي به برجام باز خواهد گشت. ما استراتژي تعهد در مقابل تعهد را در پيش گرفتيم، خوشبختانه در بسياري موارد ديدگاه‌ها به هم نزديک شده است. بايد نفت ايران خريداري شده و تعهد بازگشت پول انجام گيرد. اين موضوع مذاکره ماست.
سفر دکتر ظريف به مسکو هم در همين راستاست در زمينه تعهدات تجاري با روسيه به گفت‌وگو خواهيم نشست. علاوه بر حوزه‌هاي اقتصادي در مورد فعاليت‌هاي جديد سياسي نيز صحبت خواهيم کرد. جناب آقاي ماهاتير محمد به ايران خواهند آمد. خوشبختانه ژاپني‌ها هم تمايلات براي کار در سطح بهتري را دنبال کردند. نه تنها منزوي نشديم، خوشبختانه وضعيت رو به جلو هم داشته و حرکت مي‌کنيم. کماکان استراتژي ما تعهد مقابل تعهد است. در اين صورت گام سوم را متوقف مي‌کنيم. هرچه به تعهدات کامل برجامي نزديک شويم، ما هم به آنچه تعهد داشتيم نزديک مي‌شويم.
با استناد به مفاد برجام کاهش تعهدات خود به برجام را اعلام کرديم، تعهدات را کم نکرديم که برجام را از بين ببريم. براي بازگشت طرف برجامي به تعهدات خود، اين سياست را اتخاذ کرديم. اروپا قادر به اجراي تعهداتش نباشد منطقي نيست ما باشيم. تا روز جمعه فرصت ما براي گام سوم است. اينکه به سمت گام سوم حرکت نکنيم به واکنش طرف اروپايي ربط دارد. مشروط به ميزان رضايت ايران از رفتار اروپا حتي ميزان بازنگري در ساير موارد هم وجود دارد.


کماکان سياست‌هاي رفع موانع توليد را ادامه مي‌دهيم گفت: تصميم مهمي در راستاي برنامه‌هاي مسکن دولت اتخاذ کرديم. پنج هزار ميليارد تومان به منابع بخش مسکن اضافه کرديم. اين مورد به صورت وام، تکميل مسکن مهر و سياست‌هاي حمايتي مسکن دولت خواهد بود.
نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد نسبت به تيرماه هشت واحد کمتر شده است، توليدات واحدهاي بزرگ صنعتي در بورس در تيرماه نسبت به خرداد رشد 5/6 درصدي داشته، واردات لوازم خانگي هشتاد درصد کاهش داشته است ما افزايش 22درصدي جواز صنعتي داشته‌ايم، پس از 18 ماه پر استرس به سمت تعادل مثبت حرکت مي‌کنيم که علامت خوبي است، علامت مثبت ديگر مقرون به صرفه بودن توليد است.
حجم قاچاق دارو چه از خارج به داخل و چه بالعکس بالا نيست. زير پنج درصد است. پس نمي‌شود گفت پديده قاچاق داريم. اما ديديم از کد محصولات دارو استفاده کرده و هرمون بدنسازي وارد کرده‌اند. با آقاي نمکي صحبت کردم و آن‌ها شناسايي شده و در دست قوه قضائيه هستند.
پيش‌بيني من اين است هر دو وزير راي خواهند آورد. مونسان راه آسان‌تري دارد، چون شناخته شده است. اما دکتر حاج ميرزايي مشکل شناخته شده نبودن دارند که من گفتم ايشان شناخت و تجربه بسيار خوبي در نهضت سوادآموزي داشته و براي حتي بعد از 1400 برنامه دارند.
رئيس‌جمهور همچنان بر موضع خود ايستاده که به خاطر منافع ملي در صورتي که اطمينان داشته باشند ملاقات و ديدار با فردي به مردم ما کمک مي‌کند امتناع نمي‌کند. هيچ تناقضي در صحبت ايشان وجود نداشته است. مکلف به پيگيري منافع ملي هستند در مقابل اگر ملاقات با شخصي به نفع منافع ملي نيست، راحت امتناع مي‌کنند.
سياست ما از ابتدا در خصوصي‌سازي کج روي داشته است. اگر شما زمان خصوصي شدن را 24 ساعت در نظر بگيريد، يک ساعته تصميمات گرفته شده است، بنابراين ما با اين چنين سياستي روبه‌رو بوديم خودروسازان ما حدود يک ميليون اشتغال زايي و گردش مالي بسيار زيادي داشتند. بازار خود هم بر تصميم‌گيري و کنش جامعه تأثير مي‌گذارد خصوصي‌سازي بدون انجام زيرساخت‌ها بسيار کار پيچيده‌اي خواهد بود. دولت بنا به خصوصي‌سازي دارد اما برخي شرکت‌هاي بزرگ هستند همچون فولاد مبارکه که بخش اعظمي از اقتصاد کشور را در اختيار خود دارند.
از شايعاتي مبني بر برکناري علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي بر اساس تصميم رئيس‌جمهوري بي‌اطلاعم و چيزي در اين باره نشنيده‌ام.
120 هزار تن ذرت آلوده بوده که دستور رسيدگي به آن صادر شده است. سال 1395 يک شرکت خصوصي که اسمش را نمي‌خوانم آن را وارد کرده است. دو استاندارد داشتيم که يکي از آن‌ها سازمان استاندارد است که گفته بايد مرجوع شود. سازمان الکل‌سازي گفته است مي‌شود از آن استفاده شود. اجازه ورود هيچ مواد آلوده‌اي به کشور داده نشده است و استاندارد سختگيرانه‌اي هم داريم.
اعلام مي‌کنم هم جناب علي لاريجاني هم آقاي رئيسي همراه با سياست‌هاي رياست جمهوري بودند. بر اصل مبارزه با فساد تاکيد شد بر اينکه با مفسد و زمينه رانت به تفصيل برخورد شود هم تاکيد شد. بر اينکه کوتاه مدت نباشد و براي مردم با شفافيت بيان شود هم تاکيد شد.