وزیر اطلاعات می‌گوید محیط زیستی‌ها جاسوس نیستند

عيسي کلانتري، رئيس سازمان محيط زيست:
کشور پتانسيل تامين غذاي 55 تا 60‌ميليون نفر را دارد
وزير اطلاعات مي‌گويد محيط زيستي‌ها جاسوس نيستند
مخالفت با توافق پاريس صرفا مخالفت با نهادهاي بين‌المللي است


آرمان ملي: او که براي 12 سال وزير کشاورزي ايران و شايد بنيان‌گذار اصلي کشاورزي ايران بعد از انقلاب بود، 2 سال پيش با شعارهايي به‌نظر متناقض با پيشينه‌اش بر صندلي رياست سازمان محيط‌زيست نشست؛ شعارهايي ترسناک درباره بي‌آبي در ايران. عيسي کلانتري، با وجود رياست کوتاهش بر محيط‌زيست ايران، شايد يکي از جنجالي‌ترين مديران تاريخ اين سازمان باشد. از همان ابتدا و از زمان انتخابش به‌عنوان رئيس سازمان محيط زيست با مسائل زيادي روبه‌رو شد. شعار اصلي کلانتري آب بود و همين موضوع عامل شروع انتقادات اوليه شد، اينکه چرا او به پروژه نجات يوزپلنگ ايراني بي‌توجهي کرده و هدف اصلي‌اش آب است، چطور وزير کشاورزي سابق مي‌تواند دغدغه آبي داشته باشد و ... بعد از آن موج‌هاي ديگري از انتقادات به اقدامات سازمان محيط زيست انجام شد از تصميمات سازمان محيط زيست درباره تراريخته‌ها تا بحث توافقنامه پاريس، انتقال آب خزر، تعطيلي مدارس طبيعت و... اما کلانتري معتقد است که کار خود را تا اينجا به درستي انجام داده است. خبرآنلاين نوشت، عيسي کلانتري با بيان اينکه مي‌توانيد جمعيت کشور را به 150ميليون نفر برسانيد اما اين کشور با منابع امروز پتانسيل تامين غذا براي 55 تا 60ميليون نفر دارد، گفت: همين امسال 12‌ميليارد دلار مواد غذايي وارد کشور شده است، در حالي که ارزش کل گندم توليدي کشور 2. 5ميليارد دلار است. من براين باورم که افزايش جمعيت نبايد منجر به توسعه ناپايدار و مصرف بيش‌ از حد مجاز آب‌هاي کشور شود. اگر توان خريد مواد غذايي را داريم چه چيزي بهتر از نيروي انساني جوان؟ اما اگر قرار باشد افزايش جمعيت منابع تجديدپذير کشور را نابود کند، من با آن موافق نيستم. وي افزود: ارگان‌هاي بين‌المللي مي‌گويند هر کشور مي‌تواند 40درصد از آب‌هاي تجديدپذير خود را مصرف کند. اصلا فرض کنيم بخواهيم به 55‌درصد در ايران برسيم، در اين صورت بايد 50ميليارد متر مکعب از آب‌هاي کشور را مصرف کرده و 40ميليارد براي پايداري توسعه کم بشود. با کاهش اين ميزان و 2برابر شدن بهره‌وري به ميزان توليد امروز مي‌رسيم. همين امروز براي 55ميليون نفر به شکل کامل غذا توليد مي‌شود و براي باقي جمعيت مواد غذايي وارد مي‌کنيم.
مخالفان انتقال آب از خزر
رئيس سازمان محيط زيست اظهار کرد: نمايندگان مازندران، سمن‌هاي زيست‌محيطي و... با انتقال آب از خزر مخالفت مي‌کنند، اما هيچ‌کدام از آنها يک مدرک علمي ندارند. ما مي‌خواهيم 200ميليون متر مکعب آب به سمنان منتقل کنيم، اين يعني يک دهم آب اضافي که از سفيد رود وارد دريا مي‌شود. بالاخره کشور مجبور است تا خودش را مديريت کند، اين اتفاقات ديگر به خواسته من و شما نيست. نياز آبي اين سرزمين بايد تامين شود حالا براي اين کار يا کويرها بايد تخليه شوند و يا اينکه چنين اقداماتي انجام شود. ما مقداري پوپوليستي عمل مي‌کنيم و حواسمان هست هيچکسي اعتراض نکند. از سويي چون سيستم‌هاي خبري کشور اکثرا مخالف دولت هستند به اين موضوع دامن‌زده مي‌شود. اين افراد مسائل علمي را هم به شعار تبديل مي‌کنند. وي با اشاره به وضعيت سدهاي ايران اضافه کرد: نمي‌شود گفت ايران سد کم يا زياد دارد. نقش سد در منطقه‌اي مثبت و در منطقه‌اي ديگر منفي است. در اين رابطه بايد مورد به مورد پيش برويم. ممکن است که وزارت نيرو بخواهد از سيل امسال براي سدسازي استفاده کند، اما اين ادعاي آن‌ها به خودي خود درست نيست. در راستاي توسعه پايدار در برخي مناطق سد بايد ساخته شود و در برخي مناطق هم اين اتفاق نبايد رخ بدهد. پس نمي‌شود با يک جمله سدسازي را از ريشه نابود و يا آن را به‌طور کامل تاييد کنيم.
امنيتي شدن محيط زيست
عيسي کلانتري با بيان اينکه در بحث بازداشتي‌هاي محيط زيستي وقتي دستگاه قضايي رسما به ما اعلام کرده که حق ورود به اين مساله را نداريم چه کاري از دست من برمي‌آيد؟ ، تصريح کرد: رئيس قوه اعلام کرده که قاضي در اين رابطه تصميم مي‌گيرد، اميدوارم قاضي برمبناي واقعيت‌ها تصميم بگيرد. وزير اطلاعات رسما اعلام کرده است که اين افراد وارد هيچ‌جرمي نشده‌اند اما دستگاه اطلاعاتي موازي مي‌گويد اين افراد مجرم هستند. من موظف هستم نظر وزارت اطلاعات را اعلام کنم، چون در قانون اساسي تعريف شده که جاسوس کسي است که وزارت اطلاعات او را به‌عنوان مجرم شناسايي کند. وي افزود: محيط زيست کلا به مساله‌اي امنيتي تبديل شده. براي نمونه درباره توافقنامه پاريس اطلاع‌رساني درستي نشد. اصلي‌ترين تعهد ما در اين توافقنامه اين بود که تا سال 1409در شرايط تحريم 72ميليون تن و در شرايط عادي 216‌ميليون تن توليد کربن خود را کاهش بدهيم. بعد همه فرياد مي‌زدند با اينکار صنعت از بين مي‌رود در حالي که دستورالعمل برنامه ششم که مصوب شده مي‌گويد تا پايان برنامه ششم يعني سال 1400 کشور بايد 230ميليون تن توليد کربن خود را کاهش بدهد. دستور مقام معظم رهبري هم مي‌گويد که تا 1409 بايد 739ميليون تن توليد کربن خود را کاهش بدهيم. من واقعا مخالفت‌ها با اين توافقنامه را نمي‌فهمم، شايد اينکار صرفا مخالفت با ارگان‌هاي بين‌المللي است.
توسعه يا محيط زيست؟
رئيس سازمان محيط زيست گفت: من سال 72 وقتي وزير کشاورزي بودم دوست داشتم رئيس سازمان محيط زيست شوم. چراکه فکر مي‌کردم دو گروه به محيط زيست کشور لطمه زيادي وارد مي‌کنند؛ کساني که فقط توسعه را مي‌بينند و کساني که برعکس فقط محيط زيست را مي‌بينند. به همين دليل از آيت‌ا... هاشمي خواستم وارد حوزه محيط زيست شوم، اما به من گفتند بگذار توسعه را با سرعت بيشتري به جلو ببريم. البته من اين کار را نمي‌کردم چون به‌نظر من دشمن اول محيط زيست عدم توسعه يافتگي و فقر است. دو سال پيش آقاي دکتر روحاني به من پيشنهاد کردند که حالا به جايي که دوست داشتم بروم. با توجه به اينکه من هم مي‌ديدم افراطيون محيط زيست بيش از افراطيون توسعه به محيط زيست لطمه مي‌زنند اين پيشنهاد را قبول کردم. او در پايان تصريح کرد: اين گروه همه چيز را قفل کرده بودند و در نتيجه آن دولت و حاکميت به‌طور کامل محيط زيست را براي توسعه دور زده بودند. يعني توسعه‌پايدار را هر دو طرف به تمسخر گرفته بودند؛ هم محيط زيستي‌ها با سختگيري‌هاي غيرعلمي و هم ديگران با توسعه غيرپايدار.