طرح حرف‌های بی حساب بر منبرها موجب تمسخر ارزش‌ها شده است

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: اگر کمی در فضای مجازی بگردیم یا کمی به رسانه‌های بیگانه گوش بدهیم آن وقت متوجه می‌شویم که حرف‌های بی حساب و کتابی که بر منبرها درباره معصومان بر زبان می‌آید، چگونه سبب به سخره گرفتن ارزش‌های دینی ما می‌شوند.
به گزارش ایسنا، سیدهادی خامنه‌ای طی سخنانی در مراسم سوگواری دهه اول محرم در دارالزهرای تهران با اشاره به لزوم شناخت سیره پیامبر اسلام و آگاهی از ابعاد مختلف آن، اظهار کرد: در مورد مسائل مربوط به سیره پیامبر(ص) از آنجایی که بحث عمل و رفتار مطرح است و گفتاری وجود ندارد تا صراحتی داشته باشد، علما گفته‌اند که باید به قدر متیقن عمل کرد. یعنی اگر رفتاری که از امام معصوم یا پیامبر انجام شود، در تفسیر آن رفتار و رسیدن به یک نتیجه گیری کلی، همه که حق ندارند این کار را بکنند بلکه ضوابط و مقررات خاصی برای آن وجود دارد. وی افزود: تشخیص قدر متیقن‌ها در این زمینه صرفا باید از سوی عده‌ای خاص انجام شود، بنابراین کسانی که حتی به صورت عادی حق تفسیر و تاویل الفاظ ائمه را ندارند به طریق اولی حق تفسیر رفتارها و سیره پیامبر و ائمه را هم ندارند. این کار بسیار حساس و مشکل است.
خامنه‌ای با طرح این پرسش که رفتار چه کسانی به طور کلی می‌تواند الگوی ما قرار گیرد، ادامه داد: فقط سیره معصومین است که می‌تواند الگوی ما قرار گیرد چرا که آنان کسانی هستند که در سیره و الفاظ و رفتارشان دچار خطا نمی‌شوند.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با تاکید بر اینکه جامعه ما باید از تقلید و پیروی بی چون و چرا از افراد مختلف پرهیز کند، تصریح کرد: ما باید بدانیم برای تقلید و پیروی بی چون و چرا از افراد ما به طور مطلق نمی‌توانیم عمل کنیم و عده خاصی این شرایط را دارند. پس کسانی که به عنوان چهره‌های کاریزماتیک شناخته می‌شوند کسانی نیستند که اسلام بر تقلید بی چون و چرا از آنان راضی باشد.


خامنه‌ای تاکید کرد: گاهی در مسامحه‌های گفتاری، افرادی به میل خود، به اشتباه یا با اغراض مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ممکن است تعابیری را برای کسانی به کار ببرند که اصلا مجاز نباشد. مثلا اینکه فلان کس علی وار یا حسین گونه عمل می‌کند. اینها حرف‌های بسیار گزافی است به این سادگی نیست که ما امام علی یا امام حسین را آنقدر پایین بیاوریم که افراد را به آنان تشبیه کنیم.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ادامه داد: مثلا می‌گویند فلانی اسوه تقواست که اصلا قابل قبول نیست. برخورد افراطی با این موضوع امروز باعث شده که اولاً عده‌ای که در این زمینه‌ زیاده‌روی می‌کنند باعث شوند که دیگرانی که اصل ارزش‌های ما را قبول ندارند، آن را به سخره بگیرند.