معاملات نفت ایران در سایه؛ راز بزرگ بازار جهانی انرژی

آرمان‌ملي- زينب مختاري: فروش نفت توسط ايران در شرايط تحريم، به رازي تبديل شده که تمامي فعالان اين بازار را به شگفتي واداشته است. به‌رغم اينکه دونالد ترامپ ادعا مي‌کند به هدف خود در صفرکردن صادرات نفت ايران نزديک شده اما شرکت‌هاي کنترل‌کننده ناوگان‌هاي دريايي از تداوم فروش نفت ايران در سايه خبر مي‌دهند که نشان از کم‌اثرشدن سياست‌هاي تحريمي آمريکا در حوزه نفت و انرژي دارد. از سوي ديگر با تاکيد وزير جديد انرژي عربستان سعودي بر تداوم کاهش توليد و عرضه نفت توسط اين کشور، قيمت طلاي سياه در بازارهاي جهاني افزايش يافته که مي‌تواند خبر خوبي براي توليدکنندگان اوپک قلمداد شود.
به‌رغم تبليغات و شعارهاي انتخاباتي ترامپ، فروش نفت توسط ايران تداوم داشته و بازار انرژي به دنبال رازگشايي از شيوه‌هاي فروش آن است. بر اساس تخمين کارشناسان، ايران همچنان روزانه تا يک ميليون بشکه نفت مي‌فروشد. يکي از مهم‌ترين خريداران نفت ايران در اين شرايط، چين است که بي‌تفاوت به تهديدهاي آمريکا و در تقابل با سياست‌هاي تعرفه‌اي ايالات متحده، همچنان به معاملات نفت با ايران ادامه داده و حتي در ذخيره‌سازي طلاي سياه ايران در آب‌هاي سرزميني خود، همکاري مي‌کند. به گزارش رويترز، دن برويلت- معاون وزارت انرژي آمريکا- روز دوشنبه از ادامه خريد نفت ايران توسط مشتريان چيني به شدت ابراز نگراني کرده و گفت: مقام‌هاي آمريکايي اين موضوع را با دولت چين در ميان خواهند گذاشت. پس از آن، سيگال مندلکر- معاون وزارت خزانه‌داري آمريکا- نيز در تلاش براي بازداشتن مشتريان نفتي ايران، اظهار کرد: واشنگتن هر کسي را که از ايران نفت بخرد، تحريم مي‌کند و قصد ندارد براي هيچ کشوري معافيت صادر کند.
شکست آمريکا در صفرکردن صادرات نفت ايران
تمام شرکت‌هاي کنترل‌کننده ايران موافقند که آمريکا هنوز به هدف خود نرسيده و نفت ايران همچنان فروخته مي‌شود، ولي به‌ خاطر شيوه‌هاي متفاوت آنها، تحليلگران در مورد مقدار فروش اين نفت توافق ندارند. صادرات روزانه ايران مي‌تواند از چندصدهزار بشکه در روز تا يک‌ ميليون بشکه متفاوت باشد. به گزارش تسنيم به نقل از بلومبرگ، در حالي که همه توجهات به يک نفتکش ايراني جلب شده است، ناظران جديد نفت درگير يک معماي بزرگ‌تر هستند: شناسايي ساير ناوگان نفتکش‌هاي ايران. دنيل گربر- مدير مؤسسه پترولجستيکس گفت: ايران مانند هر زمان ديگري طي 40 سال گذشته مرموز است؛ صادرات نفت ايران در حال حاضر کمتر از يک‌سوم نفتي است که طي تحريم‌هاي قبلي صادر مي‌کرد. براي برخي از ناظران ايران، تصاوير ماهواره‌اي معتبرتر است. آنها تخمين مي‌زنند ايران مقدار محدودي از نفت را به چين، بزرگترين مشتري خود و مقداري هم به ترکيه و سوريه مي‌فرستد. به‌گفته شرکت تحقيقاتي کپلر در پاريس، صادرات ايران از زمان بيرون رفتن ترامپ از قرارداد برجام در ماه مي 2018، حدودا 90درصد کاهش يافته و به تنها 400هزار بشکه در روز رسيده است. ولي شرکت جنسکيپ که حرکت کشتي‌ها را رصد مي‌کند، اعلام کرد مقدار اصلي توليد ايران بسيار بيشتر از اين حد است. جنسکيپ اعلام کرد ايران با نهايت سرعت در ميادين نفتي جديد خود در غرب کارون توليد دارد. اين شرکت تخمين مي‌زند کل توليد نفت خام و ميعانات گازي ايران از نيمه اول 2018 تنها 15درصد کاهش يافته و در حال حاضر به 9/3ميليون بشکه در روز مي‌رسد و صادرات ايران حدود 500هزار تا يک ميليون بشکه در روز است.


صعود قيمت نفت
در همين حال، وزير جديد انرژي عربستان روز دوشنبه اعلام کرد که رياض همچنان با تصميم اوپک مبني بر کاهش توليد نفت موافق است. به گزارش ايرنا، وزير انرژي عربستان سياست کاهش توليد نفت را به سود همه کشورهاي صادرکننده نفت دانست و تاکيد کرد که راهبرد نفتي رياض ثابت است و هرگز تغيير نخواهد کرد. در پي اعلام اين خبر، قيمت طلاي سياه در بازارهاي جهاني روند صعودي به خود گرفت به گونه‌اي که در همان روز قيمت پيش‌خريد هر بشکه نفت خام برنت با 04/1درصد جهش به 18/62دلار رسيد و قيمت پيش‌خريد هر بشکه نفت خام نيمه‌سنگين آمريکا نيز با 17/1درصد جهش به 18/57دلار رسيد.