واکنش ها به اخراج یک « احمق درجه یک»

کسی که وعده جشن گرفتن کریسمس 2019 در تهران را به منافقین داده بود، اکنون خودش از دولت ترامپ کنار گذاشته شده است. شاید به همین دلیل است که برخی کارشناسان برکناری جان بولتون را در اوج مذاکرات ایران و فرانسه، به منزله یک پالس مثبت ترامپ به ایران می دانند، اما «مسئولان» کشورمان چنین نظری ندارند. رئیس جمهور کشورمان دیروز در جلسه هیئت دولت، تصریح کرد: «هم جنگ طلبان باید کنار بروند و هم سیاست جنگ طلبی». همین موضع را مجید تخت روانچی  نماینده کشورمان در سازمان ملل صریح تر بیان کرد: مادامی که سیاست تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران لغو نشود، مذاکره با آمریکا منتفی است.ظریف وزیر خارجه هم که در توئیت اولش گفته بود در امور داخلی آمریکا اظهارنظر نمی کند، دیروز در توئیتی دیگر با انتقاد از تشدید تروریسم اقتصادی علیه ایران در توئیتر نوشت: «عطش جنگ (فشار حداکثری) هم باید همراه با سردسته جنگ طلبان برود.» ظریف به تحریم های تازه آمریکا علیه ایران هم اشاره کرد و نوشت: «در حالی که جهان به استثنای سه یا (حتی) دو همدست هراسان می‌خواست از اخراج کارگزار سرسپرده تبهکاران "گروه B" در کاخ سفید نفس راحتی بکشد، پمپئو و منوچین تشدید تروریسم اقتصادی علیه ایران را اعلام کردند.» این توئیت ظریف به نشست خبری پمپئو و منوچین وزیران خزانه داری و خارجه آمریکا اشاره دارد که روز سه شنبه اعلام کردند تحریم های جدیدی علیه 15 فرد ایرانی و لبنانی اعمال شده است. پمپئو همچنین در این نشست که مشغول تشریح تحریم های جدید علیه ایران بود مدعی شد که ترامپ آماده دیدار بدون پیش شرط با روحانی است! 
شمخانی: اخراج تحقیرآمیز بولتون پروژه ملت ستیزی منافقین وطن فروش را با شکست مواجه کرد
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز دراین باره گفت: عزل و نصب مقامات،تغییری در ادراک ایران راجع به ماهیت اقدامات و سیاست‌های آمریکا ایجاد نمی‌کند. شمخانی در یادداشتی تاکید کرد: ‏«جان بولتون حقوق بگیر و کارگزار سرسپرده منافقین در کاخ سفید بود. قطعا انتصاب او به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید را باید به عنوان شکل گیری ورشکستگی سیاسی و اخلاقی درنظام سیاسی آمریکا در مواجهه با ملت ایران مورد توجه قرارداد. وعده‌ای که او از سر حماقت و توهم در خصوص نرسیدن انقلاب اسلامی به عمر چهل سالگی، مطرح کرد در کارنامه سیاسی وی و دولت آمریکا به عنوان سند بلاهت و تعصب کور یک مقام عالی این کشور ثبت و ضبط خواهد شد.»او تصریح کرد: اخراج تحقیرآمیز بولتون از کاخ سفید نه تنها او را به زباله دان تاریخ رهنمون ساخت بلکه پروژه ملت ستیزی منافقین وطن فروش را نیز با شکستی مفتضحانه مواجه کرد.
محسن رضایی: با قربانی کردن بولتون فریب نمی‌خوریم
برخی دیگر از چهره های داخلی کشورمان برکناری جان بولتون را نمادی از شکست سیاست‌های فشار حداکثری و تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا دانستند. در عین حال محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص دراین باره نوشت: با قربانی کردن بولتون فریب نمی‌خوریم.
 نصرت ا... تاجیک، دیپلمات و کارشناس مسائل بین الملل درباره این تغییر به انتخاب گفت: برکناری بولتون به عرصه دیپلماسی میان ایران و آمریکا فضای تنفس می دهد. به گفته او از این پس شاهد سنگینی کفه ترازو به سمت پمپئو خواهیم بود. او همچنین تأکید دارد که نباید به تغییر در راهبرد سیاست خارجی آمریکا راجع به ایران بعد از اخراج بولتون خوش‌بین بود.

 
لاوروف : بولتون اقداماتی در تشدید بحران در ونزوئلا و  ایران انجام داده بود
وزیر خارجه روسیه در واکنش به برکناری «جان بولتون» در خصوص دیدگاه های سیاسی مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به خبرنگاران گفت: ما در خیلی از مسائل با وی اختلاف‌نظر داشتیم. او یک سبک خشن دارد و به استفاده از روش‌های خشونت‌آمیز مانند اقدامات نظامی متکی است. همان‌طور که می‌دانید، او اقداماتی را در تشدید بحران‌های امروزی مانند ونزوئلا، ایران و موارد دیگر انجام داده بود. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری روسی تاس، سرگئی لاوروف درباره اثرات دیپلماتیک برکناری بولتون نیز گفت: من نمی‌خواهم گمانه‌زنی کنم. این رئیس‌جمهور ترامپ است که کلیات سیاست خارجی آمریکا را تعیین می‌کند و او نیز بارها به نفع عادی‌سازی روابط تجاری، اقتصادی، انسانی و سیاسی دو کشور صحبت کرده و خواستار تقویت همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های بین‌المللی شده‌ است.
 


 
واکنش های توئیتری
علی ربیعی سخنگوی دولت: با اخراج بزرگ‌ترین حامی جنگ و تروریسم اقتصادی، کاخ سفید با مانع کمتری برای درک واقعیت‌های ایران مواجه خواهد بود.
مهدی محمدی: بولتون را کسانی از کاخ سفید اخراج کردند که ظرف چهار ماه به ترامپ نشان دادند قدرتی که بولتون از آن حرف می زند، توهمی بیش نیست.
حسام الدین آشنا: حذف بولتون یک حادثه نیست بلکه نشانه‌ای قاطع از  شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا در مواجهه با مقاومت سازنده حداکثری ج.‌ا.‌ایران است. شک نکنید که ما توان مدیریت رفتار ایالات متحده آمریکا نسبت به ایران را داریم و هرگز عقب نخواهیم نشست.
امیرعبداللهیان: ‏برکناری بولتون تندرو در آمریکا، نتیجه اختلافات درونی کاخ سفید و ترامپ است. آن چه مهم است مشاهده "تغییر رفتار" آمریکاست و نه تغییر افراد و احزاب در آمریکا.
عطاء ا... مهاجرانی: متوهم بزرگ! سخنران ثابت کارناوال مجاهدین خلق، که قرار بود جشن پیروزی را در سال ١٣٩٦ در تهران بگیرند. در سه پرونده اصلی که به او مربوط بود شکست خورد؛ ونزوئلا و سرنگونی دولت قانونی، تسلیم کره شمالی و تغییر رژیم در ایران. باید هم در 11 سپتامبر برود!
یک کاربر: بولتون که می‌خواست در تهران جشن پیروزی بگیرد اخراج شد. مزدوران حقیر مجاهد را بگو که ۴۰ سال است آویزان امثال صدام و بولتون می‌شوند. پمپئو و نتانیاهو و بن‌سلمان هم می‌روند و حقارتش می‌ماند برای علی نژاد، فرشگرد و الباقی. ایران ۳ هزاره پابرجا بوده. آرزوی فتحش را به گور می‌برید.
یک کاربر: بعضی ها ذوق زده نشوند، هر کس جایگزینش شود مصداق کامل سگ زرد برادر شغال است!
یک کاربر: نحسی مریم رجوی گریبان بولتون را هم گرفت. منافقین در دولت آمریکا بی لابی شدند.
یک کاربر: آمریکا باید بهانه‌ای برای مذاکره آینده بتراشد خصوصا این که نشست سازمان ملل هم نزدیک است چه بهانه‌ای بهتر از اخراج بولتون و پالس مثبت به دولت ایران؟ تندروی اورجینال ترامپ است و آمریکا دشمن اصلی انقلاب، گول نخوریم!
یک کاربر: فقط بولتون نیست؛ خود تو هم خواهی رفت آقای ترامپ! روزی هم بدن هردوی شما مانند اسلافتان، خوراک مار و مور می شود اما جمهوری اسلامی همچنان با قدرت سینه سپر خواهد کرد.
 
 
گزارش مرتبط
خانه آخر عضو تیم ب
فرو ریختن یکی از چهار ضلع تیم «ب» علیه ایران، از آن جا آغاز شد که ظریف هشتم اردیبهشت ماه امسال در سفرش به آمریکا با فاکس نیوز یکی از رسانه های اصلی نزدیک به ترامپ مصاحبه کرد و برای اولین بار واژه «تیم ب» را به کار برد. او در چند سخنرانی دیگر در خاک آمریکا نیز این ادبیات را به کار برد و بین مقامات دولت آمریکا از حیث جنگ طلبی با ایران انشقاق ایجاد کرد. ادبیات سازی ظریف به حدی برای دولت آمریکا سخت و گران آمد که در همان روز جان بولتون با فاکس نیوز مصاحبه کرد و این رسانه مجبور شد در اقدامی غیر حرفه ای مشروح گفت و گویش با جان بولتون را پیش از مصاحبه با ظریف منتشر کند! در پی این اقدام و دیپلماسی فعالانه؛ ظریف در نهایت با محدودیت رفت و آمد در آمریکا مواجه شد و سرانجام به صورت کامل تحریم شد. پاره ای از رسانه ها و کارشناسان بین المللی این اتفاق را ناشی از ادبیات سازی ظریف درباره «تیم ب» ذکر می کنند. بلومبرگ هم با اشاره به این مسئله نوشت: اخراج بولتون، زمینه‌ساز تغییر رویه ترامپ درباره ایران می‌شود. عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الرأی کویت در تحلیلی تأکید کرد: ترامپ از بولتون به عنوان یک عامل ایجاد وحشت در برابر ایران استفاده کرد اما وقتی دید ایران تسلیم نمی شود، بولتون را به گوشه ای پرت کرد. دراین باره امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر مسائل آمریکا نیز نوشت: یکی از چهار ستون «تیم ب» فرو ریخت. برخی کاربران فضای مجازی نیز سخنرانی معروف جان بولتون در جمع منافقین را دست به دست کردند که او مدعی است جمهوری اسلامی چهل سالگی خود را نخواهد دید.رهبر انقلاب سال گذشته در جمع مردم قم درباره این وعده جان بولتون به منافقین فرموده بودند: «یکی از دولتمردان آمریکایی در جمع یک مشت اوباش و تروریست گفت امیدوار است یا آرزو دارد که جشن کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران بگیرد...بعضی از دولتمردان آمریکا وانمود می کنند دیوانه‌اند؛ بنده البتّه این را قبول ندارم، امّا حقیقتاً احمق های درجه‌ یک هستند.» به نوشته نیویورک تایمز افرادی چون برایان هوک مسئول میز ایران در کاخ سفید، کوپرمن جانشین موقت جان بولتون و چارلز ام، استفان بیگان، داگلاس مک‌گرگور و ریچارد گرنل از جمله چهره های مطرح جایگزینی بولتون هستند.