حرکت شهر فرودگاهی در مسیر تبدیل شدن به هاب هوایی در منطقه

از زمان افتتاح منطقه آزاد شهر فرودگاهی بیش از ۱۱۰ سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند. فرآیند سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تشکیل شده و مشغول انجام این فرآیند هستیم و براساس پیش‌بینی‌ها حداکثر تا دو ماه آینده شاهد شروع فعالیت‌های سرمایه‌گذاران در حوزه‌های خدمات، کالا و لجستیک خواهیم بود. علی رستمی، مدیرعامل شهر فرودگاهی امام‌خمینی با اعلام این مطلب گفت: شهر فرودگاهی امام‌خمینی در راستای سیاست دولت برای تسریع فعالیت‌ها و ماموریت‌های خود که تبدیل شدن به هاب اول باری و هاب دوم مسافری منطقه بوده،‌ گام بر می‌دارد. در این مسیر منابع مالی موردنیاز خود را با امتیازاتی که دولت داده مانند منطقه آزاد و ویژه تامین می‌کند تا بتواند به اهداف و ماموریت اصلی برای توسعه خود برسد.
وی درباره پروژه‌های افتتاحی همزمان با هفته دولت گفت: ۴ طرح افتتاح شده و این طرح‌ها برای ارتقای سطح کیفیت خدمات فرودگاهی و ارتقای ایمنی در فرودگاه است. اولین طرح راه‌اندازی مرکز کنترل عملیات فرودگاهی (AOCC) است. فرآیند اعزام و پذیرش در فرودگاه‌های بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این عملیات باید رصد شود که الگوی پذیرفته شده در دنیا راه‌اندازی این مرکز است. موفق شدیم این مرکز را در شهر فرودگاهی راه‌اندازی کنیم و به جای رصد حضوری، از زمان ورود هواپیما یا ورود مسافر به فرودگاه به‌صورت سیستمی، کل خدمات در این مرکز انجام می‌شود. رستمی در ادامه گفت: دومین پروژه راه‌اندازی سامانه جامع اداره عملیات ایمنی-زمینی فرودگاهی است. براساس این سامانه تمامی خودروها، ماشین‌آلات و تجهیزات فرودگاه توسط این مرکز ساماندهی شده و دارای شناسنامه و کد می‌شوند. در کنار این کل خودروهایی که در سایت هوایی تردد می‌کنند مجهز به بارکدخوان‌ها شده‌اند و تخلفات راننده‌ها قابل ردگیری و پیگیری است، زیرا موضوع ایمنی سایت هوایی به علت برقرار بودن سطوح پروازی بسیار مهم است.
وی افزود: پروژه سوم اجرای مسیر دسترسی سوخت‌رسانی در ایرساید است. یک مرکز سوخت‌گیری به سطوح پروازی متصل می‌شود. این مسیر در دو باند رفت و برگشت به طول حدود ۷۵۰ متر احداث شده و تجهیزات کامل شامل روشنایی، خط‌کشی و علائم راهنمایی هم انجام شده است. چهارمین پروژه که در راستای افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی به بهره‌برداری می‌رسد، استفاده از شیب راه الکترونیکی و متحرک است. شیب راه ضلع شرقی همزمان با هفته دولت افتتاح شد و ضلع غربی در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد. از آنجا که در زمان‌های پیک تردد جلوی آسانسورها ازدحام جمعیت برای تردد مسافران از پارکینگ به ترمینال و برعکس وجود داشت، نیاز به احداث این مسیر برای روان‌سازی مسافران داشتیم.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام‌خمینی درباره راه‌اندازی پروازهای داخلی در فرودگاه امام گفت: خوشبختانه در کنار ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های جدیدی که برای شهر فرودگاهی ایجاد شده، موضوع برقراری پروازهای داخلی که برای یک فرودگاه بین‌المللی بسیار مهم بود، اتفاق افتاد و امروز شاهد برقراری پروازهای داخلی هستیم. یک پرواز در مسیر کیش انجام شده و مسیر بعدی در مسیر مشهد است که در روزهای دوشنبه به‌صورت برنامه‌ای توسط یکی از ایرلاین‌های داخلی از مسیر فرودگاه امام به مشهد و تاجیکستان و بالعکس قرار است، به‌زودی انجام شود. این امکان وجود دارد که ایرلاین‌های داخلی از چند مرکز استان‌های پرجمعیت پرواز را به سمت فرودگاه امام برقرار کنند. وی افزود: این موضوع به علت مزایای اقتصادی که دارد مورد استقبال ایرلاین‌ها قرار گرفته و این شرکت‌ها می‌توانند شبکه پروازی خود را تکمیل کنند. ضمن اینکه از موضوع پروازهای داخلی هم فرودگاه و هم مسافر سود می‌برد و مسافر قدرت انتخاب بیشتری پیدا می‌کند. بیشتر مشتریان ما از استان‌های همجوار مانند قم، ساوه، خانوارهای ساکن جنوب و شرق تهران هستند که به علت اتوبان‌هایی که امکان دسترسی به فرودگاه امام را برقرار کرده‌اند، راحت‌تر می‌توانند به فرودگاه امام در مقایسه با فرودگاه مهرآباد دسترسی داشته باشند. برای فرودگاه نیز رونق و تکمیل شبکه پروازی یک مزیت محسوب می‌شود.


رستمی درباره طرح جامع شهر فرودگاهی گفت: این طرح سال گذشته تصویب و به شهر فرودگاهی امام(ره) ابلاغ شد. در این طرح جامع تمامی موارد در حوزه‌هایی مانند منطقه آزاد، ویژه، حوزه هوانوردی و زون‌هایی که در قالب زمین‌های نرمال برای ذخیره و استفاده آتی در نظر گرفته شده کاملا مطالعه شده، تفکیک شد و امروز در دسترس مدیران تصمیم گیرنده شهر فرودگاهی قرار دارد. اجرای این طرح جامع در سه فاز تقسیم‌بندی شد. 
وی افزود: فاز اول طرح، پنج ساله بوده و بخشی از فعالیت‌های این فاز مانند ترمینال سلام، فعالیت منطقه آزاد، آغاز شده یا در دست اقدام است و بخشی هم مانند ساخت ترمینال جدید که در جهت تبدیل به هاب دوم مسافری بوده درحال انجام است.
 فاز دوم ۱۰ ساله بوده در پنج سال اول این فاز، بخشی از زیرساخت‌ها تامین شده و حدود ۲۵ میلیون مسافر و ۲۵ هزار تن جابه‌جایی کالا انجام می‌شود. در پنج سال دوم این فاز، زیرساخت‌ها از منابع محل درآمدهای شهر فرودگاهی یا سرمایه‌گذاران تامین و به سرانجام خواهد رسید.
رستمی در ادامه گفت: فاز آخر (سوم) طرح جامع شهر فرودگاهی امام، ۱۵ ساله  است و براساس آن شهر فرودگاهی به ظرفیت نهایی خود خواهد رسید که شامل جابه‌جایی ۱۱۰ میلیون مسافر در حوزه مسافری و در حوزه باری (تبدیل شدن به هاب اول منطقه) است. 
در شرایط ۲ تا ۳ سال گذشته می‌توانستیم با ۲ تا ۵/2  میلیون تن بار در سال به ظرفیت هاب اول منطقه برسیم، ولی امروز برای رسیدن به این جایگاه باید به رکورد جابه‌جایی ۴ میلیون تن بار در سال برسیم.