داریوش ‌قنبری عاشورا بهانه‌‌ای برای تندروها

در چند سال گذشته کشور ما با وجود اینکه مشکلات عدیده‌ای را تجربه کرده است، شاهد بروز و ظهور پدیده‌ای نامانوس به نام تندروها یا همان دلواپسان بوده است. این گروه در حالتی کاملا تامل‌برانگیز آشکارا مصلحت ملی را فدای منویات سیاسی و جناحی می‌کنند و دقیقا به همین دلیل به خود اجازه هرگونه رفتار و اظهارنظری را می‌دهند و کاری هم به این ندارند که کشور و البته مردم چه شرایط خطیری را در حال تجربه کردن هستند. گویی چشم‌های‌شان نمی‌بیند که از طرفی مردم روزبه‌روز بیشتر گرفتار می‌شوند و ایران هم همچنین روزبه‌روز بیشتر از جانب آمریکا و همپیمانان آمریکا انواع و اقسام تهدید و تحدیدها را متحمل می‌شوند. واضح و معلوم است که در چنین موقعیت پر مانعی، اتحاد و همصدایی و البته همراهی همه سلیقه‌ها باید اولویت همه جناح‌ها باشد. در واقع باید گفت، شرایطی که دچار شده‌ایم، حاوی این پیام است که امروز ایران به همه احتیاجی مبرم دارد و ناگفته پیداست، اختلاف‌افکنی، تجادل و رواج افترا و تهمت در برهه فعلی نه تنها برای سیاسیون دست‌آوردی نمی‌تواند داشته باشد که انشقاق حاصل از آن باعث می‌شود دشمنان ایران فضا را برای ضربه زدن به جمهوری ‌اسلامی مهیا ببیند. پس می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که حاشیه‌سازانی اصرار عجیبی به افراط و تفریط دارند و شکاف بین گروه‌های داخلی را بیش از پیش می‌کنند، ناخواسته به بازوانی پرتوان برای دشمنان کشور تبدیل شده‌اند.
نکته تاسف‌آور و قابل تامل دیگر این است که این گروه حتی به خود اجازه می‌دهند تا شان محرم و دستگاه مرتبط با عزاداری سالار شهیدان را هم به ابزاری برای سرکوب به زعم خودشان مخالفان کنند. این رویکرد سیاه و غلط در حالی مشاهده می‌شود که ایرانیان پرچمدار شیعه در جهان شناخته می‌شوند و به همین دلیل به هیج وجه، تاکید می‌شود به هیج وجه قابل پذیرش نیست که گروهی تندرو با ندانم‌کاری و اصرار به تندروی آن‌هم از منابر و هیات‌های مذهبی این مراسم را که اصلی‌ترین نشانه شیعه است، به محلی برای تصفیه حساب‌های جناحی و سیاسی کنند. به همین دلیل توقع این است، مراجع و علمای دینی باید هر چه زودتر به این موضوع به طور جدی ورود کنند تا بیشتر از این اصول دین و ارزش‌های معنوی مسلمانان به وسیله‌ای برای تحقق اهداف عده‌ای تندرو و تمامیت‌خواه تبدیل نشود و دیگر شاهد این نباشیم که جدل‌های سیاسی جای روضه‌ برای امامان معصوم را بگیرند.
همچنین لازم به تذکر است که باید سازوکاری ترتیب داده شود تا از این پس مساجد و تکایا شاهد سخنرانی و مداحی سخنرانان و مداحانی باشند که از سواد و آگاهی لازم برای تبلیغ دین و بیان مصایب ائمه برخوردار باشند. جای تاسف فراوان است که مجالس عزاداری روزبه‌روز بیشتر به حاشیه کشیده می‌شود و روزبه‌روز سطحی‌تر می‌شود. ما تحت هیچ شرایطی نباید فراموش کنیم تندروها و هر گروه و دسته دیگری نباید عاشور را بهانه‌ای برای اهداف خود بدانند، آن‌هم اهدافی که در حسنه بودن‌شان تشکیک‌هایی بسیار بسیار جدی وجود دارد.