چرا تلویزیون فرصت دفاع نمی‌دهد؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: تلویزیون طی چند روز گذشته در برنامه‌هایی مانند اخبار 20:30 و یا میزگردی در شبکه 3 سیما، بسیاری از چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب را به دروغگویی و البته عامل تحریک جو موجود در ماجرای سحر خدایاری متهم ساخت، دراین بین مشخصا از رسانه خبر آنلاین و همین طور چهره‌هایی مانند پروانه سلحشوری و علی مطهری نمایندگان فراکسیون امید به عنوان کسانی که به نشر اکاذیب پرداخته و با این عمل جو کشور را متشنج کردند نام برد.اظهاراتی توهین آمیز از سوی رسانه ملی علیه چهره‌های حقیقی و حقوقی و متهم کردن آن‌ها در تلویزیون به دروغگویی که البته با واکنش‌های کسانی که مورد توهین قرار گرفتند نیز همراه شد.

> می خواهیم از خود دفاع کنیم
دراینباره پروانه سلحشوری در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صداو سیما نوشت: نظر به اینکه در گذشته و همینطور در روزهای اخیر بارها نام و یا اظهارنظرهای اینجانب از شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف آن سازمان از جمله برنامه "بیست و سی" و اظهارنظرهایی از سوی مهمانان برنامه “پرونده ویژه” از شبکه۳ سیما نظیر نوع عملکرد اینجانب در مجلس شورای اسلامی و نشر اکاذیب به قصد کسب رای در خصوص مرحوم سحر خدایاری مطرح شده، لذا خواهشمند است مطابق با ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام ترتیبی اتخاذ فرمایید تا به مدت دو برابر زمانی که درباره اینجانب در برنامه‌های آن سازمان نشر اکاذیب شده، فرصت برای تنویر افکار عمومی داشته باشم. بی‌طرفی آن سازمان در این خصوص و اختصاص وقت برای دفاع از اتهامات منتسب، شائبه هر گونه تخریب سازمان‌یافته از سوی آن سازمان را از بین خواهد برد.


از سویی شورای سردبیری خبرآنلاین نیز خطاب به رئیس صداوسیما نوشت:متاسفانه رفتار غیرحرفه‌ای و غرض آلود بخشی از سازمان متبوع جنابعالی در مورد فوت سحر خدایاری که به احتمال قریب به یقین بدون اطلاع و نظارت جنابعالی صورت گرفته، دروغ‌های آشکاری را در مورد خبرگزاری خبرآنلاین در برنامه۲۰:۳۰ منتشر کرده است که می‌تواند رسانه ملی را در خطر بی‌اعتبارشدن نزد افکار عمومی قرار دهد.
در ادامه این نامه تاکید شده است:معاونت سیاسی صداوسیما بعد از سکوت ۲ روزه که به لحاظ رسانه ای، نه فقط غیرحرفه‌ای که مشکوک نیز به نظر می‌رسد، در رفتاری که فرار به جلو محسوب می‌شود، خبرآنلاین را به انتشار خبر محکومیت حبس ۶ماهه آن مرحومه متهم کرده و ۲شب متوالی، در برنامه ۲۰:۳۰ مطالب خود را
ادامه می‌دهد.
در ادامه نامه آمده است: این اقدام بخش خبری۲۰:۳۰ همزمان است با فعالیت فعالان فضای مجازی که اکثر آنها فاقد نام واقعی بوده و برخی از متون همین افراد در تلویزیون منتشر می‌شود. امید است صداوسیما ارتباط خود با لشکر توییتری... را که این روزها همت خود را بر دفاع از بخش خاصی از معاونت سیاسی سازمان متمرکز کرده‌اند به گونه‌ای باورپذیر تکذیب کند.
شورای سردبیری خبرآنلاین خاطرنشان کرد: اگر این حرکت ۲۰:۳۰ فقط یکبار رخ داده بود به‌دلیل باور به اصلی نکردن موضوعات فرعی از آن می‌گذشتیم ولی با توجه به اصرار مدیریت مربوطه به اشتباه خود و تداوم رفتار غیرحرفه‌ای از جنابعالی می‌خواهد مطابق ماده ۳۰ اصلاحی اساسنامه سازمان صداوسیما مصوبه۲۳خرداد۸۸مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرصتی در اختیار این خبرگزاری قرار گیرد تا پاسخ اکاذیب مطروحه در بخش خبری مذکور داده شود.
روابط عمومی ریاست جمهوری نیز مطالب ذکر شده در برنامه «بدون توقف» شبکه ۳ سیما را شامل «ابهام آفرینی، اتهام و دروغ» علیه دولت خواند و برای اطلاع مردم کشورمان، در سه محور توضیحاتی را منتشر کرد. اطلاعیه روابط عمومی ریاست جمهوری در خصوص مطالب کذب مطرح شده در برنامه فوق، تصریح کرده است:
۱(گفته شد که «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» با پیشنهاد رئیس جمهوری به رهبری تشکیل شده که صحت ندارد. پیشنهاد از طرف رئیس جمهور یا دولت نبوده، بلکه رهبری معظم انقلاب شخصاً در مورد ایجاد چنین تشکیلات جدیدی تصمیم‌گیری نمودند.
۲ (گفته شد که در «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» دو قوه مقننه و‌قضائیه به دولت کمک می‌کنند و هر چه نظر رئیس جمهور باشد، آن دو قوه هم حمایت می‌کنند، که به هیچ عنوان واقعیت ندارد. مطالب لازم در شرایط تحریم فعلی مطرح می‌شود و هر مورد که نظرات سه قوه به اتفاق تصویب شود و مخالف قانون نباشد، اجرا می‌شود و در سایر موارد نیز در صورت موافقت رهبر معظم انقلاب ابلاغ می‌شود.
۳ (گفته شد که در این شورا طرح دادگاه‌های جدید علیه اخلال اقتصادی بدون در نظر گرفتن قوانین مربوط به آیین دادرسی به رهبری پیشنهاد داده شد و ایشان موافقت کردند، که این هم کاملاً برخلاف واقع است.
رئیس قوه‌قضائیه وقت، طرحی را در جلسه مطرح کردند که ایرادهای فراوانی به آن طرح در همان جلسه مطرح شد.پس از آن جلسه، رئیس قوه‌قضائیه وقت، طرح‌شان را مستقیم برای رهبری فرستادند و معظم‌له نیز تایید کردند.
اما دراین میان نامه علی مطهری به رئیس سازمان صداو سیما نیز از جهاتی دیگر قابل توجه است. او دراین نامه نوشته است: در برنامه زنده شبکه ۳ سیما در پنجشنبه شب، اینجانب را متهم به نشر اکاذیب درباره فوت مرحومه سحر خدایاری به قصد کسب رای کردند.ترتیبی اتخاذ کنید که اینجانب به مدت دو برابر زمانی که درباره این بنده به تصریح و به تلویح نشر اکاذیب کردند، در همان زمان از شبانه روز در شبکه ۳ سیما به طور زنده از خود دفاع کنم. امیدوارم این درخواست به سرنوشت درخواست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از مناظره کذایی انتخابات سال ۸۸ دچار نشود.

> دونکته مهمی که مطهری گفت
ولی اظهارات علی مطهری به دو نکته اساسی اشاره دارد؛ نخست اینکه او از دوبرابر زمانی که در تلویزیون به او اتهاماتی وارد آمده است می‌گوید که به عنوان مدت زمان دفاع باید دراختیار او قراربگیرد تا درصداو سیما به دفاع از خود بپردازد. این اظهارات وی عطف به ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است که در آن این اجازه داده شده است که اگر علیه یک شخص در رسانه‌ای مثل تلویزیون اهانت یا اتهاماتی وارد می‌شود این فرد دوبرابر آن را دررسانه نسبت به اتهامات پاسخگو باشد.
نکته دوم ادعاهای مطهری دراین نامه رجوعش به یک حادثه تاریخی است و آن مناظره‌های ریاست جمهوری در سال 88 است که در آن اتهامات مختلفی به آیت الله هاشمی یا ناطق نوری زده شد اما صدا و سیما به آن‌ها برای دفاع از خودشان زمان نداد. موضوعی که به عنوان نقض قانون از سوی صداو سیما در تاریخ ثبت شده است، حال پرسش اینجاست که آیا اینبار هم تلویزیون که به صراحت در ماجرای اخیر به شخصیت‌های سیاسی کشور حمله برده و حتی برخی از رسانه‌های رسمی کشور را متهم ساخته است، به این اشخاص و نهادها آن طور که در نامه اعتراضی کسانی مثل مطهری و سلحشوری نیز آمده است، فرصت دفاع از خودشان را می‌دهد و یا اینکه باری دیگر، حتی فرصت دفاع یا پاسخ دهی از این افراد را نیز می‌گیرد؟