مطالبات‌جوانان با«نه‌گفتن» حل نمی‌شود

معاون اول رئيس‌جمهور گفت: با نه گفتن به مطالبات جوانان مشکل حل نمي‌شود. ايسنا نوشت؛ اسحاق جهانگيري در مراسم توديع و معرفي وزراي پيشين و فعلي آموزش و پرورش، اظهار کرد: يکي از رويکردهاي آموزش و پرورش بايد اين باشد که کودکي و نوجواني به رسميت شمرده شود. کودک حق بازي، ورزش و برخورداري از نشاط و شادي دارد، ما بايد اين حقوق را به رسميت بشناسيم. اهم اظهارات معاون اول رئيس‌جمهور را در ادامه مي‌خوانيد:
وقتي حقوق جوانان را به رسميت نمي‌شماريم در برابر حوادثي قرار مي‌گيريم که بايد براي حل آنها از کل حيثيت نظام استفاده کنيم. ما بايد کاري کنيم که کودکان و نوجوانان به کشور، دين، مدرسه و خانواده خود حس تعلق زيادي پيدا کنند. ما به عنوان دولت مسئول کل ملت با همه تنوع و تکثر آن هستيم. ما از هر رنجي که هر دختر و پسر ايراني دارد بايد آزار ببينيم و احساس آرامش نکنيم که چرا آنها در رنج هستند. ما بايد زمينه رنج کودکان، نوجوانان و جوانان را از بين ببريم. با نه گفتن به مطالبات آنها مشکلي حل نمي‌شود بايد روش‌هايي پيدا کنيم تا به مطالبات آنها پاسخ داده شود و هم اصول نظام حفظ شود.
آمريکايي‌ها فشار حداکثري براي فروپاشي جمهوري اسلامي و حتي ايران به کار بردند. هدف حداقلي آنها هم فروپاشي اقتصاد ايران بود، ولي اکنون به اين نتيجه رسيدند که به ايران فشار بياورند تا ايران پاي ميز مذاکره بيايد. آمريکا به کشورهايي که باور نمي‌کرديم هم فشار وارد کرد تحت اين فشارها برخي از کشورهاي دوست هم در خريد نفت ما همراهي قابل قبولي نداشتند. به هر حال يک سوم درآمد کشور از فروش نفت است و وقتي نفت کمتر فروش مي‌رود درآمد هم کمتر مي‌شود.
راهبرد نظام که رهبري آن را تعيين کردند مقاومت فعال در مقابل فشار حداکثري دشمن بود، کشور اکنون شوک‌هاي رواني را پشت سر گذاشته است و روند شاخص‌هاي اقتصادي رو به بهبود است. برخي مي‌گفتند تورم چند ده درصدي در کشور حاکم مي‌شود يا اقتصاد کشور شبيه ونزوئلا مي‌شود يا اين که از قيمت‌هاي نجومي براي نرخ ارز صحبت مي‌کردند اما در حال حاضر ثبات در اقتصاد به وجود آمده که يک دليل مهم آن که در راس همه عوامل است، تحمل مردمي است که يک بار ديگر ثابت کردند يک ملت و يکپارچه هستند.


تغيير و تحولات در دنيا خيلي سريع است و آموزش و پرورش بايد اين جهان متغير را شناسايي کنند. بايد دانش آموزان را به جاي توصيه به سکوت به گونه‌اي تربيت کنيم تا خود را با شرايط متغير جهان تطابق دهند. آموزش و پرورش بايد مهارت‌هاي زندگي را به دانش آموزان آموزش دهد. آموزش و پرورش بايد کانون گفت‌وگو، استدلال، منطق و ترويج ارزش‌هاي اخلاقي و ديني باشد. آموزش و پرورش بايد افرادي پرسشگر، نقاد و مشارکت‌جو تربيت کند.
مدرسه کپري در کشور نداريم يا خيلي کم داريم اما ميان سطح مدارس ما تفاوت زيادي وجود دارد برخي مدارس به مدرن‌ترين ابزار آموزشي مجهز هستند، در حالي که برخي مدارس با شرايط بد هم داريم ما بايد اين فاصله را کم کنيم. در اين راستا هم بايد دولت همت کند و هم يک ارتباط جدي ميان دولت، جامعه و نهادهاي مدني با مدارس تعريف شود. خيرين مدرسه‌ساز يکي از اين ظرفيت‌ها هستند.
مسائل صندوق ذخيره فرهنگيان بايد باز شود. به هر حال 900 هزار فرهنگي در آن جا سهم دارند. در کشور ظرفيت بسيار زيادي وجود دارد و ايران کشوري ثروتمند است که بايد اين ظرفيت‌ها را به فعليت دربياوريم.
بطحائي خودش استعفا داد و من وقتي خبردار شدم که با استعفاي او موافقت شده بود. اين استعفا در ايام تعطيلات عيد فطر بود و من آن را در موبايل ديدم و تعجب کردم چرا وي هوس مجلس به سرش زده.
اولين کسي از که انتخاب حاجي ميزرايي به عنوان وزير آموزش و پرورش در دولت ضرر خواهد کرد من خواهم بود. او 6سال براي اداره دولت خيلي به من کمک کرد، بخشي مهم از دليل استحکام، انسجام و نظم مصوبات دولت مرهون کار حاجي ميرزايي است. وي مديري با برنامه، صاحب فکر است و قدرت هماهنگي و مديريت دارد.