تحت هر شرایطی لیست می‌دهیم

آرمان ملي- حميد شجاعي: راهکارهاي بسياري براي اصلاح‌طلبان جهت حضور در انتخابات مجلس پيش‌بيني شده است. عده‌اي ائتلاف، برخي حضور مستقل و دسته‌اي نيز تحريم انتخابات را مطرح مي‌کنند. مصطفي کواکبيان دبيرکل حزب مردمسالاري مي‌گويد: «اگر به هر دليلي احساس کرديم که نمي‌توانيم رقابت جدي داشته باشيم و براي اکثريت کرسي‌ها نامزد معرفي کنيم، انتخابات را تحريم نمي‌کنيم و به مردم اعلام مي‌کنيم شرکت کنند و از بين نامزدهاي موجود به هر کسي خواستند رأي بدهند.» بايد ديد که اصلاح‌طلبان در نهايت چه استراتژي براي انتخابات در پيش خواهند گرفت.
دو گام تا مجلس
انتخابات حساس و سرنوشت‌ساز مجلس يازدهم کمتر از 5 ماه ديگر آغاز مي‌شود و جريان‌هاي سياسي چند ماهي است که استارت کاري خود را زده‌اند و به برنامه‌ريزي و تعيين استراتژي مناسب براي حضور مثمر ثمر و موفقيت‌آميز در انتخابات اسفندماه مي‌پردازند. در اين ميان اصلاح‌طلبان به عنوان جرياني که همواره محوريت مطالبات مردم را بر عهده داشتند براي انتخابات پيش رو نيز برنامه‌ريزي گسترده‌اي دارند تا با برداشتن گام چهارم باز هم موفقيت‌هاي گذشته را تکرار کنند. با اين حال اصلاح‌طلبان با 2 مشکل عديده در راه انتخابات مواجهند. نخست؛ چگونگي حضور در انتخابات که ناظر بر رويکرد شوراي نگهبان و نظارت‌ها نسبت به اصلاح‌طلبان است و دوم؛ نحوه اقناع سرمايه اجتماعي که با عملکردهاي ضعيف و انتقادآميز دولت و فراکسيون اميد کاهش چشمگيري داشته است. لذا اصلاح‌طلبان براي اينکه بتوانند موفقيت حاصل کنند بايد نخست به استراتژي واحدي دست يابند که چگونه در انتخابات حاضر شوند و سپس با صداقت و شفافيت با مردم به گفت‌وگو بنشينند تا بتوانند با اقناع افکار عمومي آنها را براي حضور و مشارکت پر شور در انتخابات راضي کنند. موفقيت در اين دو گام متضمن حضور مجدد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس يازدهم خواهد بود.
3ديدگاه درباره انتخابات


يک نماينده تهران در مجلس در خصوص استراتژي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس اظهار داشت: سه ديدگاه در رابطه با انتخابات مجلس يازدهم در بين ما اصلاح‌طلبان مطرح شده است. يک ديدگاه اين است که ما نه تنها تحريم نمي‌کنيم، بلکه مشارکت فعالي داريم و تحت هر شرايطي هم ليست مي‌دهيم. مهر نوشت؛ مصطفي کواکبيان گفت: يک ديدگاه هم 180 درجه نقطه مقابل اين‌هاست که مي‌گويند ما براي لغو نظارت استصوابي شرط مي‌گذاريم و اگر اين کار انجام شد، ما شرکت مي‌کنيم، فعال مي‌شويم و ليست مي‌دهيم؛ اين بحث به حضور مشروط در انتخابات مشهور شده است. وي افزود: ديدگاهي که خود بنده و دوستاني از اصلاح‌طلبان داريم، اين است که معتقديم ما اهل تحريم نيستيم و نظام را از خودمان مي‌دانيم، اگر اشکالاتي هم وجود دارد بايد برطرف کنيم، ولي اينکه به هر قيمتي بخواهيم ليست بدهيم، اين طور نيست. اگر توانستيم در سبد نامزدهاي خود مثلا بالاي 200 نفر در کل کشور افراد قابل، واجد شرايط و افرادي که مقبوليت خوبي دارند، بگنجانيم، ليست هم مي‌دهيم، فعال هم مي‌شويم و رقابت جدي مي‌کنيم، ولي اگر به هر دليلي احساس کرديم که نمي‌توانيم رقابت جدي داشته باشيم و براي اکثريت کرسي‌ها نامزد معرفي کنيم، انتخابات را تحريم نمي‌کنيم و به مردم اعلام مي‌کنيم شرکت کنند و از بين نامزدهاي موجود به هر کسي خواستند رأي بدهند. دبيرکل حزب مردمسالاري در خصوص ائتلاف عنوان کرد: ممکن است ما الان هم بتوانيم با مشارکت افراد و جريانات غير اصلاح‌طلب ليست ببنديم، ولي تجربه ما مي‌گويد که فايده‌اي ندارد. در انتخابات سال 94 افرادي را در ليست خودمان قرار داديم که بعدا پشيمان شديم. کواکبيان اضافه کرد: واقعيتش اين است که بنده از روز اول در مجلس دهم به دنبال فراکسيون اصلاح‌طلبان بودم، اتفاقا اين تفسير فراکسيون اميد را آقاي عارف آورد که بگذاريد غير اصلاح‌طلبان هم باشند. من از روز اول مخالف اين بودم که افرادي در جلسات و ليست ما باشند که با ما نيستند. استدلال من اين بود که اين افراد سر بزنگاه ما را ترک مي‌کنند.
بايد حساب خود را از دولت جدا کنيم
عضو فراکسيون اميد مجلس در خصوص علل عدم شرکت در شوراي عالي اصلاح‌طلبان بيان کرد: ما گفتيم يک سازوکار دموکراتيک در شوراي عالي سياستگذاري حاکم نيست؛ به همين دليل ديگر نرفتيم. اين را بپذيريم که اصلاح‌طلبي بايد يک تعريف و مانيفستي براي خود درست کند تا بتواند در چارچوب نظام بيشترين فعاليت را داشته باشد و براي بسامان کردن برخي نابساماني‌ها در عرصه سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و بين‌المللي اقدام کند. اما عده‌اي هستند که خودشان را شاخص قرار مي‌دهند. اين حرف‌هاي درستي نيست. کواکبيان اظهار کرد: بحث من اين است که به صرف رد صلاحيت شدن، اصلاح‌طلب اصيل درست نمي‌شود، به صرف تأييد صلاحيت هم اصلاح‌طلب بدلي درست نمي‌شود. وي در خصوص آسيب‌هاي عملکرد دولت به اصلاح‌طلبان تاکيد کرد: من از همان سال 96 معتقد بودم که حساب اصلاح‌طلبان را بايد از حساب دولت جدا کنيم. ما حمايت کرديم، زيرا چاره‌اي غير از اين نداشتيم. لذا معتقدم در آن شرايط تصميم‌مان بهتر از اين نمي‌توانست باشد. ما نبايد کم‌کاري‌هاي خودمان را توجيه کنيم. فراکسيون اميد خيلي بهتر از اين مي‌توانست عمل کند. ما بايد عملکرد خودمان را آسيب‌شناسي، نقادي و بررسي کنيم، ولي اينکه بگوييم هر بدي که دولت داشته، بايد به پاي فراکسيون اميد نوشته شود، انصاف نيست، مردم هم اين مساله را مي‌فهمند.