تخریب «بدون توقف» دولت!

آرمان ملي– ياسمين طالقاني: باز هم اعتراض دولت به صداوسيما؛ هنوز مهر اعتراض پاستورنشينان به پخش سريال گاندو خشک نشده بود که روز گذشته بار ديگر روابط عمومي رياست‌جمهوري درباره مطالب دروغ عليه دولت در يک برنامه تلويزيوني اطلاعيه‌اي صادر کرد. اين بار آنچه از برنامه «بدون توقف» پخش شد موضوع گلايه دولت بود. اطلاعيه روابط عمومي رياست جمهوري در خصوص مطالب کذب مطرح شده در برنامه فوق، تصريح کرده است: 1) گفته شد که «شوراي عالي هماهنگي اقتصادي» با پيشنهاد رئيس‌جمهور به رهبري تشکيل شده که صحت ندارد. پيشنهاد از طرف رئيس‌جمهور يا دولت نبوده، بلکه رهبري معظم انقلاب شخصاً در مورد ايجاد چنين تشکيلات جديدي تصميم‌گيري نمودند. 2) گفته شد که در «شوراي عالي هماهنگي اقتصادي» دو قوه مقننه و قضائيه به دولت کمک مي‌کنند و هر چه نظر رئيس‌جمهور باشد، آن دو قوه هم حمايت مي‌کنند، که به هيچ عنوان واقعيت ندارد. مطالب لازم در شرايط تحريم فعلي مطرح مي‌شود و هر مورد که نظرات سه قوه به اتفاق تصويب شود و مخالف قانون نباشد اجرا مي‌شود و در ساير موارد نيز در صورت موافقت رهبر معظم انقلاب ابلاغ مي‌شود. 3) گفته شد که در اين شورا طرح دادگاه‌هاي جديد عليه اخلال اقتصادي بدون در نظر گرفتن قوانين مربوط به آيين دادرسي به رهبري پيشنهاد داده شد و ايشان موافقت کردند، که اين هم کاملاً برخلاف واقع است. رئيس قوه قضائيه وقت، طرحي را در جلسه مطرح کردند که ايرادهاي فراواني به آن طرح در همان جلسه مطرح شد. پس از آن جلسه، رئيس قوه قضائيه وقت، طرح‌شان را مستقيم براي رهبري فرستادند و معظم‌له نيز تأييد کردند.
دلواپسان همه کاره هستند!
با توجه به پيشينه سازندگان برنامه بدون توقف مشخص خواهد شد رويکرد اين برنامه به چه سمتي است. سال گذشته چنين مطرح شد مهدي خانعلي‌زاده، سردبير برنامه تلويزيوني «بدون توقف» فردي است که سوابق او در شبکه عمار چنين آمده است «دبير بين‌الملل خبرگزاري نسيم، جانشين دبير شبکه ايران؛ عضو تحريريه روزنامه ايران و دبير فرهنگي روزنامه فرهيختگان» محمدرضا نجارزاده کارگردان بدون توقف است که در مرداد 96 به عنوان مشاور و دستيار رئيس بسيج رسانه‌ملي منصوب شد.
برنامه دقيق براي تضعيف دولت


برنامه‌هاي صداوسيما عليه دولت به نحوي پشت سر هم تنظيم شده که گويي برنامه خاصي مدنظر جام‌جم نشينان تدوين شده است. تخريب دولت نه تنها در هفته دولت متوقف نشد بلکه بر ميزان هجمه‌ها افزودند. به مناسبت هفته دولت صداوسيما برنامه‌هاي متعددي را به اين موضوع اختصاص داده و از جمله آن برنامه «ميدان انقلاب» است. پانزدهمين قسمت اين برنامه تلويزيوني با حضور اکبر ترکان، مشاور سابق رئيس‌جمهور و ياسر جبراييلي، فعال سياسي اصولگرا از تلويزيون پخش شد. مجري اين برنامه نيز وحيد يامين‌پور بود؛ چهره‌اي سياسي-رسانه‌اي نزديک به جبهه پايداري. اما برخلاف روال معمول اين‌چنين برنامه‌هايي که در هفته‌هاي خاصي چون هفته قوه قضائيه، روز مجلس، هفته نيروي انتظامي و... برگزار مي‌شود، اين برنامه به نقد و در برخي موارد تخريب دولت از اين رسانه سراسري پرداخت. اين سياه‌نمايي عليه دولت به اندازه‌اي بود که رسانه دولت در انتقاد به رويه اين برنامه نوشت: «اگر [کساني] پيشتر در گوشه و کنار يک شبکه تقريبا کم مخاطب به نام افق به چوب زدن پنبه دولت اعتدالگرا مشغول بودند حالا با کوچ به شبکه‌هاي پر مخاطبي همچون شبکه سه و پنج تمنيات خود را پيگيري مي‌کنند. مصداق اين رويه که با مديريت يافتن علي فروغي در شبکه سوم سيما آغاز شد و بعد با کوچ بدفرجام جواد رمضان‌نژاد ازمديريت شبکه افق، به مديريت شبکه پنج ادامه يافت، اين روزها در «ميدان انقلاب» با اجراي وحيد يامين‌پور در شبکه سه بروز پيدا کرده است.» 11تيرماه خبرآنلاين نوشت؛ صداوسيما در يک برنامه تلويزيوني در اقدامي مشکوک و ضدامنيتي جزئيات يک پروژه وزارت نفت براي دور زدن تحريم‌ها را به طور کامل تشريح کرد. سريال گاندو هم سرشار از موضوعاتي بود که عملکرد مردان هسته‌اي ايران را به زير سوال مي‌برد. حسام‌الدين آشنا مشاور رئيس‌جمهور در مطلب کوتاهي با عنوان پنج نکته درباره سريال‌سازي در صداوسيما درباره سريال گاندو نوشت: جايي هست که براي تضعيف دولت پول فراوان دارد. ‏1. دولت نه اجازه و نه پول دارد که سريال بسازد. ‏2. صداوسيما هم پول ندارد که سريال بسازد. ‏3. ولي گويا جاي ديگري هست که براي تضعيف نهاد دولت هم پول فراوان دارد، هم مجوزها و مشوق‌هاي لازم را دريافت کرده است و هم مي‌تواند صداوسيما را الزام به پخش کند. ‏ 4. با گاندو، گنده نمي‌شويد. 5. ماهي از سر گنده گردد ني ز دم. اما پس داستان اتم نام مستند سريالي اين روزهاي شبکه سوم سيماست؛ اين مستند به بررسي مذاکرات ايران و آمريکا در خصوص انرژي هسته‌اي مي‌پردازد و اين موضوع را از انتخابات رياست جمهوري 1392 خورشيدي تا کنون مورد بررسي قرار مي‌دهد و هيچ اشاره‌اي به کارشکني‌هاي طرف مقابل در ماجراي برجام نمي‌کند. اين برنامه از سوي علي‌مطهري نماينده مجلس گاندوي2 نام گرفت، مورد انتقاد بسياري افراد قرار گرفت. نمونه‌هاي زيادي از تخريب دولت در برنامه‌هاي صداوسيما موجود است. نکته قابل تامل آنجاست که مديران صداوسيما منکر آن مي‌شوند که محتواي برنامه‌هايي که به روي آنتن مي‌رود در راستاي تضعيف دولت است.