زمینه‌ها و دلایل اصلی اختلافات ترامپ و بولتون

 
 
با بررسی‌ دقیق قراین و روند حاکم بر مناسبات بین
دونالد ترامپ و دیگر اعضای مهم‌ و کلیدی شورای امنیت ملی آمریکا، دلایل اصلی برکناری جان بولتون توسط ترامپ را می‌توان ناشی از دو طیف دانست؛ یکی بروز اختلافات فکری طرفین در پرونده‌های مختلف و دیگری فقدان ناهمترازی در دو شخصیت به لحاظ روانشناسی تعامل با همدیگر است که نهایتا هر دو نوع و طیف اختلافات، موجب به هم خوردن توازن مناسبات بین دو مقام را در آخرین ایستگاه و پرونده اختلاف به اوج رسانید و موجب برهم خوردن تعادل روحی و روانی ترامپ شد و اتخاذ تصمیم برکناری بولتون را به همراه داشت. از سوم فروردین سال ۱۳۹۷ که بولتون به این سمت توسط ترامپ ‌منصوب شد، بولتون در چندین پرونده با ترامپ اختلافات بارز داشت. هر چند بولتون به لحاظ تعاملات انسانی خود و ترامپ سعی می‌کرد این اختلافات را به سطح آشکار نکشاند لیکن به علت فقدان روحیه تعاملی و شخصیت خودخواهانه و نامتجانس بولتون در برابر رئیس خود، بولتون در خلال روابط فیمابین خود حاضرنبود دیدگاه‌های باطنی سیاسی و امنیتی خود را در برابر خاستگاه‌های ترامپ که اقتصاد با اولویت آمریکا بود را کنار گذارد و عملا نظرات خود را در قوه هاضمه خواهش‌ها و آرزوهای ترامپ جذب کند. وی همواره در عمل در دوره تصدی دبیری شورای امنیت ملی در یک سطح از اصطکاک و تقابل با ترامپ به سر می‌برد. در اینجا سیر و نحوه شکل‌گیری اختلافات بین ترامپ و بولتون و مصادیق کلی این اختلافات از نقطه شروع تا زمان برکناری را با همدیگر بررسی می‌کنیم: 1. کره‌شمالی و مانع‌تراشی واضح بولتون در ارتباط با تفاهم ترامپ با کیم (در دو جلسه سنگاپور و ویتنام). 2. خروج نیروهای آمریکا از سوریه بعد از فرمان ناگهانی ترامپ برای خروج از سوریه و ساز ناهماهنگی بولتون درهم‌آوایی با نتانیاهو. 3. تاکید بولتون مبنی بر حمله آمریکا به ونزوئلا پس از ورود هواپیمای راهبردی روسیه به خاک ونزوئلا که مغایر دیدگاه باطنی ترامپ بود.
 4. نحوه نگرش بولتون در مواجهه با روسیه در رخداد حمله به کشتی اوکراینی در تنگه کرچ نوامبر ۲۰۱۸ به اوج خود رسید. رویکرد تخاصمی بولتون در برابر روسیه، عملا به هم خوردن همه نتایج و دستاوردهای تفاهم شده بین ترامپ ‌و پوتین که در پرتو توافقات دو رهبر در نشست هلسینکی شکل گرفته بود را تسهیل کرد. 5. رویکرد تهاجمی بولتون در دفاع از ناتو و سپر موشکی امنیت اروپا بعد از آزمایش موشکی روسیه و مقابله به مثل آمریکا با خروج از توافق INF از دوم آگوست 2019 آشکارتر شد.
6. با شروع سالگرد تحریم‌ها که موج مقابله‌ای ایران در گام‌های سه‌گانه از ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ شکل گرفت و همزمان طراحی دیپلماسی فشار معکوس جمهوری اسلامی ایران در سطح دیپلماسی‌ عمومی با طرح سنجیده مقابله با تروریسم اقتصادی و طرح افشای تیم بی در سطوح دیپلماسی عمومی و رسمی از سوی دکتر ظریف کلید خورد و راهبرد امنیت منطقه به تامین منافع همه کشورهای منطقه گره خورد و اقدامات حوثی‌ها در مقابله به مثل با سعودی‌ها، خطوط کشتیرانی و نفت عربستان را هدف قرارداد. رویکرد جنگ طلبانه بولتون در برابر رویکرد غیرمداخله ترامپ، مجددا با خاستگاه واقعی ترامپ


هماهنگی نداشت.
ادامه صفحه2