روحانی دراین انتخابات بدون رقیب است

با توجه به نزدیکی انتخابات و شرایط سیاسی کشور، موضوع رقابت در این انتخابات را تا چه اندازه جدی ارزیابی می‌کنید؟
انتخابات در کشور ما معمولا دوقطبی بوده است و فرد در آن مطرح نیست. این جریانات سیاسی هستند که با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. امروزه آقای روحانی نماد جریان «اصلاح‌طلبی و اعتدال» است و بدون ‌شک وی رقیبی جدی در این انتخابات ندارد. آقای جهانگیری نیز برای آن آمده است که در جریان رقابت‌ها به آقای روحانی یاری برساند و صدای جریان اصلاح‌طلبی در عرصه انتخابات باشد. به‌طور حتم، وی به نفع آقای روحانی کنار خواهد رفت. اما آنچه پیداست اوضاع در جریان رقیب، آن‌چنان مطلوب نیست و هنوز مشخص نیست وضعیت کاندیداتوری هم‌زمان آقایان محمدباقر قالیباف و سیدابراهیم رئیسی چه خواهد شد. گفته می‌شود اصولگرایان در حمایت از کاندیداهای خود شرط نظرسنجی گذاشتند و به دنبال حمایت از فردی هستند که شانس بالاتری برای پیروزی در مقابل روحانی داشته باشد. به‌نظر می‌رسد همان اتفاقی که در سال 92 افتاد این بار نیز رخ خواهد داد.
کاندیداهای رقیب عنوان می‌کنند که حسن روحانی نتوانسته به وعده‌های خود در انتخابات گذشته عمل کند. این ادعا تا چه میزان می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد؟
این موضوع صحت ندارد. آقای روحانی تاکنون نشان داده که به اکثر وعده‌هایی که در انتخابات گذشته داده، عمل کرده است. متاسفانه اصلی‌ترین انتقادات مخالفان دولت در حوزه اقتصاد است. در صورتی که دولت در این عرصه معجزه کرده است. فراموش نکنیم رشد اقتصادی در دولت تدبیروامید، برای اولین بار دو رقمی شد و دولت روحانی توانست کشور را از یک وضعیت بحرانی نجات دهد. بدون شک اقدامات دولت در برنامه‌های انتخاباتی آقای روحانی بازگو می‌شوند. همان‌طور که دیدیم بخشی از آن نیز در مناظره‌های انتخاباتی از سوی آقایان روحانی و جهانگیری مطرح شد. طرف مقابل نیز نشان داد که چیزی برای عرضه کردن ندارد. رقبای روحانی خود ضعف‌های دیگری نیز دارند. آقای قالیباف کارنامه خوبی در شهرداری تهران ندارد. وی پس از مدت طولانی که شهردار تهران است این نهاد را با حاشیه‌ها و دشواری‌های زیادی مواجه کرده است و بیش از 60 هزار میلیارد تومان بدهی دارد. آقای رئیسی نیز با آنکه روحانی موفقی است ولی کارنامه اجرایی برای ارائه در مقابل آقای روحانی ندارد. به‌طور حتم تمام نقاط ضعف و قوت کاندیداها در این انتخابات مطرح خواهد شد و هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد. اصلاح‌طلبان باید جدی وارد عرصه شوند و در این مسیر از مردم بپرسند مایل به ادامه مسیری هستند که آقای روحانی در پیش گرفته یا مسیری را دوست دارند که در 8 سال آقای احمدی‌نژاد طی شد. زیرا در نهایت این ملت هستند که تصمیم‌گیری نهایی در انتخابات با آنهاست. آنها باید شیوه اداره مملکت را انتخاب کنند.


با توجه به اقدام برخی کاندیداها در ماه‌های اخیر نسبت به توزیع بعضی محصولات غذایی در میان مردم و دادن برخی وعده‌های غیرکارشناسی به آنها، این قبیل اقدامات تا چه حد می‌تواند در انتخابات تاثیرگذار باشد؟
متاسفانه حتی آنهایی که اقتصاد نمی‌دانند، می‌فهمند که چند برابر کردن درآمدهای کشور روش‌هایی مشخص دارد. زیرا بخشی از درآمد از طریق مالیات و بخش دیگر آن درآمد حاصل از فروش نفت است. از آنجا که ظرفیت‌های فروش نفت مشخص است، یا باید عوارض گمرکی واردات را چند برابر کنند یا مالیات‌ها را بالا ببرند که کاندیداهای مدعی، اینها را نیز مردود شمردند. شعارهایی که آنان می‌دهند پوپولیستی است و در همین مناظره‌ای که برگزار شد، دیدیم مدعیان ترجیح دادند تا شعارهای خود را مطرح نکنند. مردم نیز از دروغ بودن شعارهای این‌چنینی که از سوی برخی کاندیداهای اصولگرا مطرح می‌شود، آگاهی دارند. درباره توزیع آرد از سوی برخی کاندیداها نیز باید گفت که بی‌تاثیر است. همان‌طور که توزیع سیب زمینی از سوی دولت سابق تاثیری بر نظر رای‌دهندگان نداشت. موضوع دیگری که در این انتخابات جالب توجه است، مشابهت‌سازی بعضی از کاندیداها با شخصیت‌هایی نظیر شهید بهشتی است که باید گفت آقای روحانی خود شاگرد بهشتی بوده است و اگر قرار باشد کسی شبیه به بهشتی باشد حسن روحانی است. البته آقای رئیسی نیز شخصیتی ممتاز دارد و فکر نمی‌کنم نیازی به این شبیه‌سازی‌ها داشته باشد. هر فرد اگر خودش باشد خیلی تاثیرگذارتر است تا اینکه تلاش کند خود غیر واقعی و مشابه دیگران از خود بسازد.
مناظره‌های انتخاباتی همان‌گونه که خواست مردم بود، به صورت زنده برگزار می‌شود. این مناظره‌ها می‌توانند چه تاثیری بر افکار و نظر مردم داشته باشند؟
متاسفانه در دوره‌های قبل مباحثی مطرح شد و در مناظره‌ها، اهانت به افرادی شد که در جمع حاضر نبودند و فرصتی برای دفاع از خود نداشتند. مناظره زنده باعث می‌شود مردم به قدرت کلامی و توانمندی‌های کاندیداها بیشتر پی ‌ببرند. مناظره‌کننده‌ها باید اخلاق را رعایت کنند و از حدود خود تجاوز نکنند. متاسفانه در اولین مناظره، شاهد طرح برخی تهمت‌ها از سوی آقای قالیباف بودیم که حتی آقای روحانی نیز در همان مناظره به این بی‌اخلاقی و اتهامات اشاره کرد. با اینکه مناظره زنده برای شناخت کاندیداها موثر است اما نامزدها باید توجه داشته باشند که به یکدیگر تهمت نزنند.
مشارکت بالای مردم چه تاثیری بر روند انتخابات خواهد گذاشت؟
عده‌‌ای از ابتدای انقلاب بحث تحریم انتخابات را مطرح می‌کردند اما برای مردم روشن شده است تنها ابزاری که می‌توان از طریق آن تغییراتی در جامعه ایجاد کرد صندوق رای است. مخالفان نیز باید به این نتیجه برسند. 38 سال کافی است تا به این نتیجه برسیم که هیچ ابزاری برای تغییر جز صندوق رای وجود ندارد و مردم باید به این ابزار اعتماد داشته باشند. به‌طور حتم اگر مردم پای صندوق رای نیایند هیچ‌گاه به ایده‌آل‌ها و مطالبات خود در فضای سیاسی نخواهند رسید و حتی این امکان وجود دارد که جریان‌های مخالف نظر مردم در انتخابات به قدرت برسند. به نظر می‌رسد استقبال از این انتخابات همانند دوره‌های قبل مابین 50 الی 55 درصد واجدان شرایط باشد.
مخالفان همواره بر طبل این می‌کوبند که آقای روحانی نتوانسته به وعده‌های خود در حوزه اقتصاد و سیاست داخلی عمل کند. این ادعا تا چه حد قابل اعتناست؟
اقدامات رئیس جمهور در واقع اقداماتی است که کل نظام انجام می‌دهد. آقای روحانی در حد توان و مقدوراتش بسیار موفق بوده است. وی برای اولین بار در طول تاریخ جهان توانست کشوری را که تحت فشار شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته از سایه جنگی خانمانسوز دور کند. امروز ایران در میان کشورهای منطقه و شرایط دشوار خاورمیانه لقب امن‌ترین کشور را گرفته است که این دستاوردی مهم و ارزشمند برای کشورمان است. ما اقتداری در کل منطقه به‌دست آوردیم که باید آن را با قدرت سیاسی حفظ کنیم. بدون شک آقای روحانی توانسته اقتدار ایران را در این عرصه‌ها حفظ کند. دولت روحانی توانست کشوری را که دچار بحران داخلی شده نجات دهد و تولید نفت را افزایش دهد. همچنین امروزه برداشت ایران از میادین مشترک نفتی که سال‌ها کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن برداشت می‌کردند معادل با آنها شد. این یکی از موفقیت‌های بزرگ اقتصادی دولت است. در مساله تورم نیز، کشور در دولت گذشته شاهد تورم 40 درصدی بود که با خود آثاری درازمدت به همراه داشت. خوشبختانه این مساله نیز در دولت فعلی برطرف شده است و ما شاهد تک رقمی شدن نرخ تورم در این دولت هستیم. دولت روحانی کارنامه‌ای روشن در حوزه اقتصاد دارد و قطعا ادامه روند آن، منجر به ایجاد اشتغال، کاهش بیشتر تورم و افزایش تولید خواهد شد. البته نباید فراموش کرد که موانعی نیز بر سر راه تولید است و دولت اختیارات وسیعی در این حوزه ندارد. نهادها و ارگان‌های خارج از دولت نیز باید هماهنگ با آن عمل کنند. بدون شک با پیروزی مجدد روحانی در انتخابات، دولت آینده می‌تواند با هماهنگی مجلس و سایر نهادها به تمامی وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند.
در رابطه با ارتباط جوانان و زنان با دولت، بحثی مطرح است مبنی بر اینکه منتقدان معتقدند دولت تدبیر و امید از جوانان بهره کافی نبرده است. آیا این موضوع می‌تواند مربوط به تجربیات تلخی باشد که در دولت گذشته نسبت به استفاده از جوانان در مدیریت ایجاد شد؟
جوانان باید قبل از آنکه وارد عرصه مدیریت کلان در جامعه شوند، تجربه کسب کنند. نمی‌توان آن جوانی را که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده به مدیریت یک کارخانه بزرگ خودروسازی منصوب کرد. مشخص است آن فرد هرمقدار که متخصص و باهوش باشد به دلیل عدم تجربه موفق نخواهد شد. جوانان باید گام‌به‌گام وارد عرصه مدیریت شوند و تجربه کسب کنند. آشنایی با محیط کار می‌تواند از کارمندی در یک اداره یا شرکت شروع شود و پس از کسب تجربه، جوان می‌تواند وارد عرصه مدیریت شود. آن زمان است که دوره مدیریت وی می‌تواند موثر و مفید باشد. اینکه گفته شود باید از جوانان در مدیریت‌های کلان کشور استفاده کرد بدان معنی است که افراد با تجربه که همان جوانان سابق هستند کنار زده شوند. نباید فراموش کرد افراد با تجربه‌ای که در مناصب گوناگون قرار گرفتند. در گذشته سلسله مراتب ارتقای شغلی خود را طی کرده‌اند و به دانش و تجربه‌ای بالا در کار رسیده‌اند. با این حال جوانان می‌بایست در سیستم‌های اداری کشور جذب شوند و در این سال‌ها، کاری که از طرف معاونت فناوری نهاد ریاست‌جمهوری برای جذب نخبگان انجام شده بی‌نظیر بوده است. آموزش و تربیت نخبگان برای اداره نظام در آینده امری ضروری است که این کار در حال انجام است. از ظرفیت بانوان نیز باید بیشتر استفاده شود. البته دولت اقداماتی در این زمینه انجام داده اما کافی نیست. ما زنان تحصیلکرده و با تجربه زیادی داریم که باید از آنان در مدیریت‌های کلان کشور استفاده کرد.
دولت چه ویژگی‌هایی در حوزه سیاست داخلی داشته است؟
در حوزه سیاست داخلی، بزرگ‌ترین مشکل دولت ناهماهنگی‌های دستگاه‌های امنیتی و قضائی بوده است. متاسفانه در این دولت هماهنگی‌های لازم میان دستگاه قضائی و دولت نبوده و امید است که در دوره جدید این هماهنگی‌ها بیشتر از قبل شوند. به ویژه در بحث امنیتی، ما نیازمند تصمیم‌گیری دستگاهی واحد هستیم.
شنیدن صدای مخالفان و منتقدان در دولت روحانی چه تفاوتی با دولت سابق داشته است؟
متاسفانه، عدم تحمل مخالف در کشور ما یک فرهنگ است. در دولت اصلاحات این شعار ترویج شد اما در این مساله نیازمند آموزش نیز هستیم. باید تحمل خود را در مقابل شنیدن صدای مخالفان بیشتر کنیم. این تحمل در برخی سطوح مدیریتی به میزان قابل توجهی پایین است که باید آن را افزایش دهیم. اینکه به فردی به دلیل انتقادی ساده برچسب «برانداز»، «مخالف» و «ضدانقلاب» زده شود کاری شرعی و پسندیده نیست. البته دولت در این زمینه حداکثر تلاش خود را به‌کار برده تا با تدوین حقوق شهروندی، اصل آزادی بیان را به رسمیت بشناسد که امید است در آینده‌ای نزدیک با پیگیری‌های دولت، منشور حقوق شهروندی برای تمامی نهادها و دستگاه‌های درون کشور لازم‌الاجرا شود.