نتیجه غیبت عادل و مزدک

آفتاب یزد – گزارش شبکه: روز شنبه دو تیم فوتبال رئال مادرید و لوانته با یکدیگر دیدار داشتند و گزارشگر این بازی کسی نبود،جز علیفر. کسی که نحوه گزارش کردن او بارها مورد انتقاد مردم قرار گرفته است حالا با گاف عجیبی که در گزارش این دیدار داد باعث شد که جای خالی افرادی چون عادل فردوسی پور و مزدک میرزایی که در این حوزه، از اطلاعات فوتبالی لازم و حرفه‌ای برخوردارند بیش از پیش احساس شود. علیرضا علیفر در حین گزارش این دیدار، سیدجلال حسینی (بازیکن تیم پرسپولیس) را از بازیکنان تیم لوانته معرفی کرد! اگرچه علیفر در واکنش به این اتفاق گفته است: «پیش از بازی در اسکای اسپورت، نام سیدجلال را دیدم و نه تنها در این بازی بلکه در سه بازی قبلی هم طبق نوشته اسکای اسپورت، سیدجلال در ترکیب این تیم حضور داشت، اما در میانه‌های نیمه اول متوجه شدم که نام بازیکن اصلی چیست و این موضوع را تصحیح کردم.» اما این گاف عجیب دردسرهای زیادی را برایش ایجاد کرد.

> محرومیت از گزارشگری
اولین ترکش این گاف تصمیم تلویزیون بود. این گزارشگر فوتبال با اعلام شبکه ورزش صداوسیما تا اطلاع ثانوی از گزارش مسابقات در این شبکه محروم شده است. در اطلاعیه شبکه ورزش آمده است: «در پی اشتباه فاحش علیرضا علیفر در گزارش بازی رئال مادرید و لوانته، شبکه ورزش سیما اعلام کرد به منظور بررسی بیشتر درباره دلایل بروز این اشتباه، ایشان تا اطلاع ثانوی از گزارش مسابقات در این شبکه محروم خواهند بود و پس از بررسی بیشتر موضوع، مدت زمان قطعی محرومیت ایشان اعلام خواهد شد.»



> سرهنگ! اشتباه کردی، توجیه نکن
در این راستا نیز عصرایران به قلم مصطفی داننده طی یادداشتی نوشته است:« تقریبا روی سر آنهایی که از شبکه ورزش تلویزیون در حال دیدن بازی « رئال مادرید و لوانته» بودند شاخ سبز شد وقتی از زبان سرهنگ علیفر گزارشگر بازی شنیدند، نام هافبک شماره 17 لوانته« سید جلال حسینی» کاپیتان و مدافع فعلی پرسپولیس است. همه آنها از خود پرسیدند حسینی کی به اسپانیا رفت که هیچ کس خبر ندارد، جز جناب سرهنگ؟ حسینی به لالیگا نرفته بود و گزارشگر محترم تلویزیون در یکی از سرچ‌های اینترنتی خود دیده بود که در ترکیب تیم لوانته نام سید جلال حسینی وجود دارد و به خاطر همین هنگام معرفی بازیکنان گفت که شماره 17 این تیم سید جلال حسینی است. این اشتباه برای گزارشگر تازه کار فوتبال هم یک گاف بزرگ است چه برسد به سرهنگ علیفر با این سابقه وتجربه. بالاخره هر انسانی اشتباه می‌کند و علیفر هم یک انسان است مثل همه ما. مسئله اصلی توجیهی است که او برای ماست‌مالی کردن اشتباه خود به زبان می‎آورد. او قبول نمی‌کند اشتباه کرده است و تقصیر را به گردن سایت خارجی می‌اندازد. در حالی که همه ما که کارمان گزارشگری فوتبال نیست و تنها به خاطر علاقه آن را نگاه می‌کنیم، می‌دانیم که اگر قرار بود سید جلال در این سن به اروپا برود، دو هفته قبل از انتقال و یک هفته بعد ازانتقال، نیمی از خبرهای ورزشی ایران به این خبر اختصاص می‌یافت. شاید اگر علیفر قبول می‌کرد، اشتباه کرده و سعی در جبران آن می‌کرد، شاهد این همه هجمه علیه خود نبود. اشتباه‌کردن خوب نیست اما پذیرش اشتباه یک ویژگی مهم اخلاقی در یک انسان است. آنهایی که به اشتباه خود اعتراف می‌کنند، روح و وجدان بزرگی دارند. بیاییم همه ما در زندگی شبیه سرهنگ علیفر و همه آنهایی که حاضر نیستند اشتباه خود را قبول کنند، نباشیم. ما بری از خطا و اشتباه نیستیم و اگر خدای ناکرده در زندگی شخصی یا کاری، اشتباهی انجام دادیم، آن را بپذیریم و در پی اصلاح آن باشیم. این رفتار نشانه‌ ضعف نیست، بلکه حکایت از بزرگی دارد. به یاد دارم محمود احمدی نژاد هم چندی‌پیش گفته بود:« به‌عنوان رئیس‌جمهور هیچ تصمیم اشتباهی نگرفته‌ام. یک مورد نمی‌توانند مثال بزنند که تصمیم اشتباهی به‌عنوان رئیس‌جمهور گرفته باشم» کسانی که قبول نمی‌کنند اشتباه کرده‌اند، قابل اعتماد نیستند و نمی‌شود به آنها به عنوان یک دوست، همکار یا حتی رئیس جمهور اعتماد کرد. آنها تمام کاستی‌ها را به گردن دیگران می‌اندازند چون خود را بری از اشتباه می‌دانند.

> تکرار اشتباه
گویا وی قبل از گزارش هر فوتبال خارجی اطلاعات آن بازی را از سایت‌ها در می‌آورد که این چنین مرتکب اشتباه می‌شود. چرا که پیشتر هم به خاطر برداشت اطلاعات غلط از سایت‌ها، حاشیه ساز شده بود. ماجرا از این قرار بود که چند سال پیش در گزارش بازی لهستان و ایرلند شمالی، مثل روال همیشگی، در اطلاعات ابتدایی بازی‌اش سعی کرد مشخصات استادیوم شهر نیس فرانسه را بگوید و چون همیشه اسم آرشیتکت این ورزشگاه را هم گفت. او گفت این استادیوم را «دولاب امیر» ساخته. ساعتی بعد اما این خبر مثل بمب در فضای مجازی پیچید. چتی از پسری به نام امیر دولاب در فضای مجازی دست به دست می‌شد که در آن به دوستش گفته بود چون می‌دانسته سرهنگ از ویکی‌پدیا اطلاعاتش را می‌گیرد، وقتی متوجه شده بازی را گزارش می‌کند، به بخش ویرایش ویکی پدیا رفته و اسم سازنده ورزشگاه را تغییر داده و نام خودش را گذاشته.

> واکنش کاربران
به هر حال این اشتباه علیفر به عنوان کسی که سالهاست در این حیطه گزارشگری می‌کند با واکنش‌های انتقادی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «علیفر در توجیه اشتباهش گفت چنتا سایت نوشتن هافبکشون سید جلال حسینیه! داداش اگر بنویسن مدافعشون علی علیپوره تو باید تو گزارشت قاطعانه بگی علی علیپور تو لوانته ا‌ست؟»
کاربر دیگری گفته است:« کسی که درمورد فوتبال و بازیکن‌هاش اطلاعات پایه‌ای نداره چرا تریبون بهش میدن»
دیگری نوشت:«اصلا تو سایت نوشته سیدجلال تو لوانته است! اصلا تو معتبرترین سایت عالم نوشته شده! تو که گزارشگر
ایرانی هستی و لیگ ایران رو هم داری گزارش میکنی نباید بدونی طرف اونجا نیست و بهترین مدافع لیگ ایران و کاپیتان پرسپولیسه!»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:«من از اینکه علیفر پست سید جلال دفاعه و هافبک نیست حیرانم»
کاربران دیگر نوشته‌اند:« سوال اینجاست که علیفر چرا از میان این همه سایت ورزشی و به خصوص سایت خود باشگاه برای گرفتن اطلاعات بازی سراغ اسکای اسپورت رفته؟»، «گزارشگران فوتبال صداوسیما دیگه ته کشیده!سرهنگ علیفر رو هم از دست دادیم»، «بابا پیرزن همسایه ما هم میدونه سید جلال حسینی تو پرسپولیس بازی میکنه چه جوری گزارشگر صدا و سیما ویکی پدیا رو میبینه شک نمیکنه؟ باور کنید اگه می‌نوشت بازیکن شایسته ایرانی محمود احمدی نژاد در لوانته بازی میکنه علیفر بازم شک نمی‌کرد»، « لژیونر جدید فوتبال ایران؛ سیدجلال حسینی هافبک لوانته! اگر در صداوسیما فقط یک نفر به مخاطب و شعور مخاطب اهمیت می‌داد، علیفر و گزارشگرهایی شبیه به او حتی یک بازی را هم نباید گزارش می‌کردند...»، «دلم واقعا برای امثال علیفر میسوزه بدون هیچگونه اطلاعاتی و صرفا به خاطر اینکه به این شغل نیاز داره باید هم بجنگه هم مسخره شه»، «عادل رفت مزدک رفت دیگه میخواین کی گزارش کنه امثال علیفر رو باید تحمل کرد. آدم فوتبال با گزارش سرهنگ نبینه»،‌«فکر کنم دوباره یه نفر اطلاعات ویکی پدیا رو دستکاری کرده، که علیفر گفته سید جلال هافبک لوانته است»،‌«اگه من جاش بودم بین دو نیمه برای همیشه خدافظی می‌کردم با این سوتی که داده»،‌«سرهنگ علیفر بعد از داستان دولاب علی به این نتیجه رسید که بدنامی بهتر از فراموش شدن است. او هر از گاهی کارها و حرف‌های عجیب و قریب می‌زند تا نامش سر زبانها بماند. این وظیفه مسئولان ورزش سیماست تا جلوی بعضی کارهای گزارشگرانی مثل علیفر را بگیرند»