«دروغ حداکثری» به جای‌«فشار حداکثری»

آرمان ملي: ايالات متحده پس از خروج از توافق هسته‌اي با اتخاذ راهبرد «فشار حداکثري» عليه جمهوري اسلامي و اعمال تحريم‌هاي سنگين در حوزه‌هاي نفتي و بانکي تلاش داشت، ايران را به تسليم در برابر خواسته‌هاي کاخ سفيد وادارد. با اين وجود اتخاذ راهبرد «مقاومت فعال» از سوي ايران و عملکرد قوي دستگاه سياست خارجي سبب شد که آمريکايي‌ها با درِ بسته مواجه شده و مجبور به تغيير راهبرد شوند؛ راهبرد جديدي که محمدجواد ظريف آن را «دروغ حداکثري» مي‌خواند. ماجرا از آنجا آغاز شد که پهپادي يمني با ورود به خاک عربستان و در پاسخ به حملات و بمباران‌هاي مکرر سعودي‌ها، تأسيسات نفتي آرامکو را هدف حملات خود قرار داد و با وقفه انداختن در توليد نفت عربستان ضربه سنگيني به اقتصاد اين کشور وارد آورد. پس از اين حمله وزير امور خارجه آمريکا مدعي شد که ايران مسئول اصلي اين حملات به تأسيسات نفتي عربستان سعودي است. مايک پمپئو در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت: در حالي که روحاني و ظريف وانمود مي‌کنند که در ديپلماسي مشارکت دارند، تهران پشت نزديک به 100 حمله عليه عربستان سعودي است. ايران اکنون حمله‌اي بي‌سابقه به اين تأمين‌کننده انرژي جهان داشته است. مدرکي دال بر اين که اين حملات از يمن انجام شده، وجود ندارد». مايک پمپئو در ادامه رويکردهاي خصمانه خود عليه ايران، تصريح کرد: «ما از همه ملت‌ها مي‌خواهيم به طور واضح و علني حملات ايران را محکوم کنند. ايالات متحده با شرکا و هم‌پيمانانمان همکاري خواهد کرد تا اطمينان حاصل آيد که تقاضاي بازارهاي انرژي به خوبي تأمين شود و ايران بابت تعرضش مسئول شناخته شود». اين ادعاها حتي توسط مسئولان آمريکايي نيز قابل پذيرش نبود. يک سناتور آمريکايي ادعاي پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا مبني بر حملات اخير به مجموعه پالايشگاهي شرکت آرامکو توسط ايران را مورد انتقاد قرار داده و نوشت: «اين يک ساده‌انگاري غيرمسئولانه است و همين طور مي‌شود که وارد جنگ‌هايي احمقانه مي‌شويم». کريس مورفي در ادامه با ادعاي اين که ايران از حوثي‌هاي يمن حمايت مي‌کند، نوشت: «سعودي‌ها با حوثي‌ها در جنگ هستند. سعودي‌ها به حوثي‌ها حمله کرده و حوثي‌ها نيز در مقابل حمله مي‌کنند. ايران از حوثي‌ها حمايت مي‌کند و يک عمل مخرب بوده است، اما به اين سادگي نيست که ايران را با حوثي‌ها برابر دانست».
راهبر دروغ حداکثري
در پاسخ به ادعاهاي مايک پمپئو، وزير خارجه ايران در توئيتي با تأکيد بر شکست راهبر «فشار حداکثري» آمريکا عليه ايران تصريح کرد: «مايک پمپئو که در فشار حداکثري شکست خورده، به دروغ حداکثري روي آورده است». محمدجواد ظريف در ادامه افزود: «آمريکا و مشتريانش به دليل اين توهم که برتري تسليحاتي به پيروزي نظامي منجر خواهد شد، در يمن گير افتاده‌اند». وي تأکيد کرد: «مقصر دانستن ايران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد. پذيرفتن طرح پانزدهم آوريل ما براي پايان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پايان دهد». سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به اظهارات وزير امور خارجه آمريکا و يکي از سناتورهاي آمريکايي در خصوص حملات پهپادي به تاسيسات نفتي عربستان توسط يمني‌ها واکنش نشان داد و اظهار داشت که حدود 5 سال است ائتلاف سعودي با تجاوزات مکرر به يمن و ارتکاب انواع جنايات جنگي آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور نگاه داشته و يمني‌ها نيز نشان داده‌اند در مقابل جنگ و تجاوز ايستادگي مي‌کنند. سيدعباس موسوي با اشاره به سخنان وزير امور خارجه آمريکا خاطر نشان کرد: چنين اتهام‌زني‌ها و اظهارنظرهاي کور و بي‌حاصل در چارچوب ديپلماتيک غيرقابل درک و بي‌معني است. در روابط بين‌المللي حتي «خصومت‌ورزي» هم داراي حداقلي از باور پذيري و چارچوب‌هاي منطقي است که مقامات آمريکا اين اصول حداقلي را نيز درنورديده‌اند. اينگونه اظهارنظر‌ها و اقدامات، بيشتر شبيه برنامه‌ريزي سازمان‌هاي مخفي و اطلاعاتي براي تخريب وجهه کشوري به منظور زمينه‌سازي براي اقداماتي در آينده است. آمريکايي‌ها سياستي به نام «فشار حداکثري» در پيش گرفتند که ظاهرا به دليل ناکامي‌ها به سمت «دروغ حداکثري» گرايش پيدا کرده است. سخنگوي وزارت امور خارجه در پايان تنها راه حل ايجاد آرامش در منطقه و پايان دادن به بحران بي‌حاصل در يمن را توقف حملات و تجاوزات ائتلاف سعودي، قطع کمک‌هاي سياسي و تسليحاتي کشورهاي غربي به متجاوزين و تلاش براي يافتن راه حل‌هاي سياسي دانست.
روند مذاکرات هسته‌اي


يکي از فرصت‌هاي اساسي پيش روي ايران را مي‌توان مجمع عمومي سازمان ملل متحد دانست. طرح شروط قابل قبول و منطقي از سوي جمهوري اسلامي مي‌تواند باعث شود تا مذاکرات بسيار سريع‌تر از قبل روند رو به جلوي خود را طي کند.
ادامه صفحه13