افتخار می کنیم کوچه هایمان به نام شهدا مزین است


گروه اجتماعی/ شهردار تهران در توئیتی به حواشی اخیر پیرامون حذف عنوان شهید از نام برخی از تابلوها و معابر شهری واکنش نشان داد و از شهروندان خواست که هرگونه ایراد و اشکال در عنوان تابلوهای شهری را به سامانه 137 گزارش دهند.پیروز حناچی در حساب شخصی اش در توئیتر نوشت: «شهدا نقطه ثقل باورهای دینی و ملی و محل اشتراک و اتحاد همه جریانات کشور هستند و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از نام شهدا و عشق مردم نسبت به آنان عملی ناشایست است که متأسفانه امروز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم.»
حناچی همچنین در ادامه این توئیت آورده است:«تیم ویژه‌ای در شهرداری تهران عهده‌دار پایش مستمر و ساماندهی تابلوهای معابر مزین به‌نام شهدای گرانقدر شدند تا اشکالات احتمالی بسرعت اصلاح شود. همچنین از شهروندان می‌خواهم هرگونه ایراد و اشکال را در این زمینه به سامانه 137 اطلاع دهند.»
حناچی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در مورد ماجرای حذف نام شهید از تابلوهای معابر شهری گفت: کلاً ما در دوره جدید، نه تابلویی حذف و نه نصب کردیم و این تابلوها از ۵سال پیش بوده. ممکنه بعضی از تابلوها فرسوده باشه و اصلاح کرده باشیم اما به‌شکل گسترده که در شهرداری‌ها اتفاق افتاده، کاری انجام ندادیم این تابلوها دو دسته‌اند: یکسری تابلوها دیوارکوب هستند که معمولاً مناطق این کار را انجام می‌دهند. همه آنها به‌نام شهید مزین هستند.


وی افزود ما افتخارمان به این است که کوچه‌های‌مان به‌نام شهدا مزین شده. شهدایی که در این محلات زندگی می‌کردند، عطر و یادشان همچنان وجود دارد و خانواده‌هایشان همچنان در این محلات زندگی می‌کنند.
حناچی گفت: شهدا افتخار ما و افتخار همه ایرانیان هستند تمام همکاران ما در شهرداری تهران بسیج هستند، سامانه‌۱۳۷ هم مأمور شده تا گزارش‌ها را بررسی کنند و اصلاحات انجام شود.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران هم در همین زمینه حذف نام شهدا از تابلوهای معابر پایتخت را دروغی بزرگ خواند و بر لزوم توجه به پیوست‌های تکنیکی و ترافیکی نصب تابلوها در معابر تأکید کرد.
غلامحسین محمدی افزود: تصاویر موجود نشان می‌دهد در سال ۹۰ همین تابلوهایی که امروز هم برخی نشان می‌دهند و می‌گویند که ما نام شهید را از آن حذف کرده‌ایم از همان سال‌ها به همین شکل بوده‌اند و تعجب من این است که چرا شهرداری وقت در قبال این اخبار، دست به اصلاح تابلوهای این معابر نزده است.
محمدی افزود: بررسی تابلوها نشان می‌دهد تابلوهایی که در مواردی نام شهید از آنها در سال‌های گذشته حذف شده تابلوهای پرچمی هستند که برای رانندگان عبوری که با سرعت متوسط ۳۰ کیلومتر بر ساعت در حال عبور هستند نصب شده است.به گفته وی طبق اصول ترافیکی نام‌ها در این تابلوها اختصاری هستند اما در همان کوچه‌ها تعداد زیادی تابلوهای دیوارکوب نصب شده‌اند که کلمه شهید روی آنها قرار گرفته است.
وی افزود: به طور مثال در برخی تابلوهای بزرگراه همت دیگر نام شهید را قرار نمی‌دهند و فقط همان همت را می‌نویسند و این تکنیک هم متعلق به گذشته است و در دوره شهرداری فعلی مطرح نشده است.
محمدی درباره حذف نام شهید از برخی ایستگاه‌های بی‌آر تی نیز گفت: به طور کلی در تهران حدود پنج هزار و ۵۰۰ ایستگاه داریم که تنها یک ایستگاه به‌نام «مدنی» یعنی بدون کلمه شهید است و این نامگذاری هم متعلق به ۳۰ سال قبل است و همه آن را به همین نام می‌شناسند؛ حال اینکه به چه دلیل عده‌ای این را مطرح می‌کنند برای من مشخص نیست.
محمدی عنوان کرد: در شورای اسلامی قبل هم که دوستان متدین ما در آن حاضر بودند طرحی به‌نام حذف نام شهدا از پل‌های اتوبان امام علی(ع) و نامگذاری آنها به‌نام استان‌ها مطرح و اتفاقاً یکی از منتقدان امروز شهرداری در همین زمینه جزو ارائه دهندگان این طرح بوده است.
وی تأکید کرد: ما در دوره جدید ۳۸ درصد معابر جدید را به‌نام شهدا نامگذاری کرده‌ایم.
محمدی تأکید کرد: طبق دستور شهرداری از ۲۰ مرداد به‌صورت گسترده همه تابلوهای معابر بررسی می‌شود و در صورت وجود مشکل برطرف خواهد شد؛ البته در تهران بیش از ۴۰۰ هزار معبر داریم که بررسی وضعیت تابلوهای این معابر و برطرف کردن اصلاحات احتمالی کاری زمان‌بر است و طول می‌کشد.
جعفر تشکری هاشمی، معاون اسبق شهردار تهران هم در واکنش به حاشیه‌های اخیر حول محور نام‌گذاری تابلوهای شهری با تأکید بر اینکه نام شهدا را دستمایه اهداف سیاسی و جناحی قرار ندهیم، گفت: تهران در سال‌های دفاع مقدس بیش از ۳۳هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده و بیش از ۵۱درصد خیابان‌ها و کوچه‌های پایتخت به‌نام شهدای عزیز مزین و متبرک شده است. ممکن است در سنوات گذشته هم موارد اینچنینی اتفاق افتاده باشد که مطمئناً سهوی بوده و هرگز هیچ کس در شهرداری عمداً بی‌توجهی به ساحت شهدا انجام نمی‌دهد.
اتهام «سیاسی» به مدیریت شهری پایتخت با برند شهدا
همچنین ایرنا نیز در گزارشی، با انتقاد از اینکه نباید موضوعات مهمی مثل شهدا و حرمت آنها دستمایه برخی بازی‌های رسانه‌ای و سیاسی قرار بگیرد، نوشته است: «پرچم از جمله نمادهای هر جامعه‌ای محسوب می‌شود که رسانه‌ها اجازه خدشه وارد شدن به آن را نمی‌دهند زیرا با هویت آن جامعه ارتباط مستقیم دارد؛ اساساً غیر از مسائل مربوط به مقدسات هر جامعه، موضوعات مرتبط با سیاست خارجی، امنیت ملی و حتی پایه پولی (مسائل کلان اقتصادی و معیشت مردم) از جمله خطوط قرمز بیشتر کشورها محسوب می‌شود که معتقدند نباید به‌گونه‌ای به آنها پرداخت که شأنیت، قداست و حرمت آنها کمرنگ شود. حال چه می‌شود که در کشورمان براحتی موضوعات مهمی مثل شهدا و حرمت آنان دستمایه برخی بازی‌های رسانه‌ای یا سیاسی قرار می‌گیرد، خود جای سؤال دارد و معلوم نیست چرا اجازه داده می‌شود چنین اقداماتی براحتی انجام شود.»
در ادامه این گزارش آمده است: «حال با وجود این حساسیت‌ها و مسائل علمی اثبات شده در این زمینه، می‌بینیم که چند روزی است موضوع نام شهدا روی تابلوهای معابر پایتخت دستخوش برخی جریان‌سازی‌های رسانه‌ای و سیاسی قرار گرفته و انگار موضوع تمامی هم ندارد. اتهامی که وارد شده دو بخش دارد؛ نخست نام شهدا بر تابلو کوچه‌ها و دیگری تابلوهای جهت‌نما در بزرگراه‌ها و خیابان‌های بزرگ که جهت مسیر رانندگان را تعیین می‌کند.
براساس این گزارش، کلیدواژه مورد استفاده این افراد هم این است که نام شهید در کنار نام برخی بزرگراه‌ها یا خیابان‌ها حذف شده در حالی که آن‌طور که مسئولان شهرداری تهران می‌گویند این اقدام از دوره‌های قبل شروع شده و با توجه به ملاحظات فنی و تکنیکی بوده تا عنوان کوتاه‌تر باشد و رانندگان بتوانند سریع‌تر تعیین جهت کنند و از آمار تصادفات نیز کاسته شود. با این حال، شهرداری تهران در این مدت بارها بر ضرورت رعایت حرمت شهدا تأکید کرده و همزمان ضمن تأیید اینکه برخی موارد بوده که توسط پیمانکاران در اصلاح یا ترمیم تابلوها، نام شهید جامانده که پیگیری و بررسی‌ها برای ساماندهی و پایش تابلوها نیز شروع شده، از مردم خواسته که موارد را در صورت مشاهده، گزارش کنند.
این گزارش تأکید دارد: نکته دیگری که در این زمینه مورد توجه قرار دارد، بحث جایگاه و حرمت شهداست؛ همانقدر که بجاست حساس باشیم برای نام و عنوان شهدا روی تابلوها، مهمتر از آن، نحوه رفتار کردن به شیوه و سلوک شهدا باید محل تأمل باشد.