سرمایه‌گذاری هفت میلیارد دلاری در صنعت نفت



گروه اقتصادی / «اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نفت به نتیجه رسید.» این جمله مُهر تأیید معاون اول رئیس‌جمهوری بر عملکرد بیژن زنگنه بود که این روزها منتقدان نوک پیکان حملات خود را به این سمت بردند.  اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اقدامات انجام شده در وزارت نفت را کاملاً منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و از وزیر نفت خواست که سیاست‌های فعلی اش را با جدیت ادامه دهد. وی تصریح کرد: ایجاد ارزش افزوده و ممانعت از خام فروشی، افزایش برداشت نفت و گاز از میادین مشترک، واگذاری طرح‌ها به پیمانکاران داخلی و بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه برای حضور دانشگاه‌ها و شرکت‌های استارتاپی از دستاوردهای بزرگ وزارت نفت است.
این همه هجمه جای تأمل دارد


معاون اول رئیس جمهوری ضمن ابزار تأسف از هجمه‌ها و فشارها بر وزارت نفت، گفت: جای تعجب است که وزارت نفت با وجود کارنامه درخشان خود باید به جای حمایت و تقدیر بیشترین فشارها و هجمه‌ها را متحمل شود. جهانگیری با اشاره به وضعیت این صنعت در شروع کار دولت یازدهم و تأثیر تحریم‌ها در فروش فرآورده‌های نفت و گاز، گفت: در آن زمان با توجه به عدم فروش و ذخیره شدن میعانات گازی در کشتی‌ها، برخی از مدیران دولت گذشته تأکید داشتند که ممکن است با استمرار این شرایط میدان پارس جنوبی با تعطیلی مواجه شود.
پارس جنوبی تعطیل نشد
به گزارش سایت معاون اول رئیس‌جمهوری وی خاطرنشان کرد: با وجود کمبود منابع و حتی نبود سرمایه‌گذاری خارجی، نه تنها پارس جنوبی تعطیل نشد بلکه همه طرح‌های نیمه تمام در پارس جنوبی تکمیل شد و از آن مهمتر شاهد ایجاد بازار مصرف و فروش محصولات آن باشیم.
از قطر جلوتر هستیم
معاون اول رئیس جمهوری افزود: ما در میدان مشترک پارس جنوبی با قطر برداشت برابری داشتیم اما در یک دوره قطری‌ها موفق شدند برداشت خود را از این میدان چندین برابرافزایش دهند، خوشبختانه در شش سال گذشته موفق شده‌ایم با تکمیل طرح‌های نیمه تمام و اجرای طرح‌های جدید در تولید و برداشت روزانه گاز از این کشور جلو بیفتیم. جهانگیری ادامه داد: در میدان مشترک غرب کارون توانسته‌ایم ظرفیت تولید را از 50 هزار بشکه به 350 هزار بشکه نفت افزایش دهیم این در حالی است که در این میدان ده‌ها شرکت بزرگ بین‌المللی فعالیت می‌کنند تا برداشت بیشتری از این میدان مشترک داشته باشند.
جلوی هدر رفت‌ها را گرفتیم
وی با بیان اینکه همواره مردم از هدررفت و سوختن گاز‌های همراه نفت به دلایل زیست محیطی و اقتصادی گلایه‌مند بودند، گفت: در این شش سال بیش از هفت میلیارد دلار برای جمع‌آوری گازهایی که به هدر می‌رفت سرمایه‌گذاری شده و با ایجاد محصول جدید، خوراک بخشی از صنایع پتروشیمی کشور نیز تأمین شده است.
تغییر سوخت صنایع اتفاق افتاد
رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از تغییر سوخت صنایع کشور از سوخت مایع به گاز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای وزارت نفت یاد کرد و گفت: با این دستاورد، دیگر صنایع و نیروگاه‌های کشور نگرانی ندارند و در حوزه زیست محیطی نیز این اقدام تأثیرات شگرفی به‌دنبال داشته است.
بدون بودجه دولتی به روستاها گاز رساندیم
معاون اول رئیس جمهوری افزود: درطول فعالیت دولت تدبیر و امید به بیش از 14 هزار روستا گازرسانی شده که معادل عملکرد همه دولت‌های قبل در این زمینه است و نکته مهم این دستاورد عدم استفاده از بودجه دولت است.
غیرممکن‌ها را ممکن کردیم
وی به بازدید خود از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 1392 اشاره کرد و گفت: هر مدیری که دستی در اجرای طرح‌های صنعتی داشت در آن مقطع اگر از این پالایشگاه بازدید می‌کرد متوجه می‌شد که پیشبرد این طرح بویژه با توجه به مسائل مربوط به منابع مالی آن غیر ممکن است اما با اصلاح مدیریت طرح و روش‌های اتخاذ شده برای تأمین منابع مالی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری رسید و امروز رکوردهای تولید بنزین کشور بویژه بنزین مطابق با استاندارد یورو به بالاترین حد ممکن رسیده است به‌طوری که امروز میزان آلاینده‌ها در هوای شهرهای بزرگ کشور به حداقل رسیده است.
خواسته معاون اول
رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی خواست تا از بخش نفت و گاز حمایت‌های لازم را انجام دهند تا روند رو به رشد این صنعت آسیبی نبیند و مردم و کشور از مزایای توسعه بخش نفت و گاز کشور بهره‌مند شوند. معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در این زمینه اگر نیاز باشد شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه آماده است تا مصوبات لازم را برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور اتخاذ کند.
امریکا نتوانست فروش نفت را صفر کند
وی تصریح کرد: خوشبختانه امریکایی‌ها در زمینه به صفر رساندن فروش نفت ایران ناموفق بوده‌اند و ما از همه توان و ظرفیت موجود برای فروش نفت استفاده می‌کنیم.
تولید 60 هزار بشکه نفت‌خام در روز
بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در این جلسه با بیان اینکه وزارت نفت به‌دنبال تلاش‌های مجدانه توانسته با دست یافتن به افزایش بیش از 5 برابری ‌تولید نفت خام از میدان‌های مشترک غرب کارون، تولید روزانه نفت در این میدان را از 70 هزار بشکه در سال 92 به 355 هزار بشکه در سال 97 برساند، افزود: همچنین دستیابی به تولید 60 هزار بشکه نفت‌خام در روز از میدان مشترک آذر تا پایان سال 1398 و آغاز تولید از لایه نفتی میدان پارس جنوبی از فروردین ماه 1396 از دیگر دستاوردها است.
تحریم مانع فروش نیست
وی تصریح کرد: ادامه اجرای طرح‌های نگهداشت تـوان تولیـد با هدف ایجاد اشتغال و رونق برای پیمانکاران و سازندگان داخلی و مهم‌تر از همه این موارد، ایجاد امید و اعلام این نکته بسیار مهم که تحریم‌ها نمی‌تواند تولید نفت کشور را متوقف کند، با سرمایه‌گذاری بالغ بر 6 میلیارد دلار و با هدف نگهداشت و افزایش تولید نفت خام به میزان 281 هزاربشکه در روز طی سه سال تعریف شده است. وی ادامه داد: بر این اساس پیمانکاران ملزم شده‌اند که اقلام پرمصرف پروژه‌های خود را که در قراردادهای منعقد شده با آنها ضمیمه شده است از سازندگان ایرانی خریداری کنند.
شمارش معکوس برای فازهای جدید
وزیر نفت خاطرنشان کرد: در حوزه تکمیل میدان گازی پارس جنوبی با اتمام طرح‌های دردست اقدام، دستیابی به تولید 750میلیون مترمکعب گاز مقدور شده است. همچنین تا پایان سال 1398، فازهای 22 تا 24 و 13 به طور کامل تکمیل خواهند شد و بخش دریای فاز 14 نیز تکمیل می‌شود که بدین ترتیب تولید از این فازها 75 میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت. زنگنه با بیان اینکه به این ترتیب برای اولین بار میزان برداشت روزانه ایران از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، از قطر پیشی خواهد گرفت، گفت: بر این اساس تولید گاز روزانه ایران از این میدان به حدود 790 میلیون متر مکعب در برابر تولید 620 میلیون مترمکعبی قطر خواهد رسید.

بـــرش
خداحافظی با خام فروشی

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت با اجرای طرح سیراف از خام فروشی میعانات گازی از طریق احداث 6 واحد پالایشی 60 هزار بشکه‌ای جلوگیری کرده است، تصریح کرد: تولید 20 میلیون تن محصولات پالایشی در سال و افزایش 22 درصدی ظرفیت پالایشی کشور در دوران تحریم، افزایش 130 درصدی ظرفیت خوراک مایع پتروشیمی در کشور، رفع گلوگاه‌های صادراتی و افزایش سالانه ۱.۲ میلیارد دلار ارزش افزوده در کشور، ایجاد حدود ۱.۵ میلیارد دلار کالا و خدمات برای سازندگان، مشاوران و پیمانکاران داخلی، ایجاد ۱۷ هزار شغل در دوران ساخت کل طرح فراگیر پالایشی سیراف و اختصاص 4 درصد مبلغ سرمایه‌گذاری هر پروژه جهت عمران و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در مناطق اجرای طرح‌ها از اقدامات وزارت نفت در راستای جلوگیری از خام فروشی نفت بوده است.